جرس: جمع کثیری از مردم زنجان با حضور اعتراض‌آمیز در مقابل استانداری و ادامه آن به سمت میدان انقلاب این شهر، اعتراض خود را نسبت به فعالیت کارخانه‌های سرب و روی در حاشیه شهر زنجان اعلام کردند.

 

به گزارش ایسنا، در این تجمع، یکی از معترضان با اشاره به اینکه آلودگی هوای این شهر بیش از حد استاندار است، ولی هیچ یک از مسئولان زیر بار این موضع نمی‌روند، اظهار کرد: شهر زنجان از جنوب به شهرک صنعتی سرب و روی منتهی شده و از ضلع شرقی نیز به کارخانه عظیم سرب و روی، که طبق اطلاعات کارشناسان با وزش باد از هر دو سو، آلودگی‌های تولید شده در این بخش‌ها به سمت شهر سوق پیدا می‌کند.
این شهروند زنجانی عنوان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های مستمر مسئولان و مردم شهر، مدیران این بخش‌ها مدعی‌اند که ما به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

وی تأکید کرد: معترضان بر خواسته‌های خود که همان تعطیلی این کارخانه‌ها است، پافشاری می‌کنند و دادن وعده و وعید از سوی مسئولان، امری بی‌جا و خنثی است.
این معترض ادامه داد: همه خواهان آرامش در کشور و بالأخص در استان هستیم و می‌خواهیم در کنار آن، محیطی عاری از هر نوع آلودگی داشته باشیم.
این شهروند زنجانی با بیان اینکه پیش از آمدن این صنعت به استان، زنجان سرآمد بهترین آب و هوا در کشور بود، متذکر شد: چندین سال است که مردم به مسئولان التماس می‌کنند که این اقدام صورت بگیرد، ولی چون پاسخی دریافت نکردند، خود پا پیش گذاشتند.

در حاشیه این تجمع، یکی از کارگران بازنشسته کارخانه سرب و روی زنجان گفت: دو سال است که به دلیل استشمام هوای آلوده در کارخانه به بیماری ریوی حاد دچار شده‌ام که هر چند ماه یک‌بار برای درمان در بیمارستان بستری بوده‌ام.

وی افزود: در طول این دو سال هزینه سرسام‌آور دارو و درمان من را از ادامه زندگی ناامید کرده است.

یک مادر زنجانی نیز اظهار کرد: پسر ۳۱ ساله‌ام که داری مدرک دکترا است، دچار بیماری ریوی شده و با مراجعه به پزشک اعلام کرده‌اند که عامل اصلی بیماری وی فضای آلوده از سرب شهر زنجان است.

وی با چشمانی اشک‌بار از مسئولان استان و کشور خواستار رسیدگی به درخواست به حق مردم شد.

در ادامه این تجمع، استاندار زنجان با حضور در بین معترضان، با اشاره به اینکه وجود معادن شاخص در هر استانی موجب توسعه، اشتغال و درآمدزایی آن منطقه می‌شود و در این بین وجود سرب و روی در زنجان یک واقعیت است، ادامه داد: وقتی افتخار این را داریم که ۸۰ درصد سرب و ۸۰ درصد روی کشور در این استان تولید می‌شود، باید این امر به عنوان یک فرصت مفید تلقی گردد.

“محمد رئوفی‌نژاد” عنوان کرد: با وجود این معدن، بیش از ۷۰ درصد صادرات استان به این حوزه اختصاص یافته است. به طور مثال از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۰ و از ۴۷۲ میلیون دلار در سال ۹۱ حدود ۷۰ درصد مربوط به این حوزه بوده است.

وی تأکید کرد: اقتصاد کشور و استان را می‌توان با مدیریت صحیح حفظ نمود و نباید مردم را از این درآمد و رونق اقتصادی محروم کرد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان متذکر شد: با توجه به اینکه امروز خود مردم زنجان به این امر معترض شده‌اند، پس سرب و روی تعطیل خواهد شد.

همچنین، خلیل جمشیدی، مدیرکل حوزه استانداری زنجان نیز با تأیید صحبت استاندار به تعدادی از تجمع‌کنندگان، عنوان کرد: آقای استاندار رسماً اعلام کرد که این کارخانه‌ها باید تعطیل شوند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com