نقش قالیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس

در فایل منتشرشده بین فرماندهان ارشد پیشین سپاه پاسداران یکی از متهمان پرونده فساد در هلدینگ یاس متعلق به بنیاد تعاون سپاه قالیباف است که اعلام داشته است با امضای یک توا‌هم‌نامه صوری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی فساد در هلدینگ یاس را رفع و رجوع کند.

بعد از افشای فایل صوتی مربوط به مکالمه فرماندهان ارشد پیشین سپاه پاسداران یکی از متهمان اصلی که معاون وی در زمان تصدی‌اش در شهرداری تهران محکوم به زندان شده بود محمدباقر قالیباف می‌باشد.

برخی در درون حکومت ایران از چرایی این امر سخن بر زبان می‌رانند که فایل صوتی مزبور چرا در این وهله زمانی افشاء شده است؟

برخی دیگر بر این عقیده‌اند که فایل صوتی مزبور اگر پیش از انتخابات مجلس یازدهم منتشر می‌شد کار قالیباف برای راه‌یافتن به مجلس و همچنین نشستن وی بر کرسی صدر مجلس با مشکلات فراوانی همراه می‌شد اگر که نگوییم عملا مانع از آن می‌شد که قالیباف اصلا به مجلس راه پیدا کند.

فایل صوتی و مطرح‌شدن اتهامات برای بار دیگر

اما حالا و پس از افشای فایلب صوتی مزبور نیز چیزی از اتهام محمدباقر قالیباف کاسته نمی‌شود و بر اساس آنچه رسانه‌های حکومت ایران رسانه‌ای کرده‌اند مبلغ بسیار کمی از میزان فساد در پرونده فساد هلدینگ یاس به بیت‌المال عودت داده شده است و تکلیف باقی آن هنوز معلوم نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. [هلدینگ یاس بازوی مالی نیروی قدس و قاسم سلیمانی]

پس از افشای فایل صوتی مکالمات فرماند‌هان سپاه دار و دسته قالیباف سعی کردند که از وی در جریان پرونده فساد هلدینگ یاس سفیدسازی کنند.

اما ابعاد ماجرای فساد در شهرداری تهران در زمان تصدی قالیباف به اندازه‌ای بزرگ است که رفقای وی هر چقدر دیوار حاشا را بلندتر کنند اما نمی‌توانند نقش او در این پرونده را از منظر عموم و افکار عمومی پنهان سازند چرا که فساد به این بزرگی در دستگاه زیرمجموعه قالیباف رخ داده است.

قالیباف در زیر چتر حمایتی خاص

کار بدانجا رسیده است که روزنامه اعتماد در گزارشی به قلم محمدجواد حق‌شناس به صراحت اعلام کرده است یکی از چالش‌های مربوط به مدیریت شهری در ایران برخوردهای جناحی و سیاسی با تخلفاتی است که در فضای اجرایی و مدیریتی رخ می‌دهد و این احساس وجود دارد که برخی افراد ذیل چتر حمایتی خاصی قرار دارند و هر تخلفی که داشته باشند باز هم برخوردی با آنها صورت نمی‌پذیرد.

این اشاره‌ای آشکار به وضعیت محمدباقر قالیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس و شهرداری تهران و پرونده املاک نجومی شهرداری تهران است که بارها مطرح شد اما هیچ وقت ماجرا به حسابرسی از قالیباف به عنوان راس شهرداری تهران منجر نشد.

حق‌شناس مدعی می‌گردد که سازوکار موجود در برنامه و گردش مالی شهرداری تهران به گونه‌ای است که نهادهای نظارتی نمی‌توانسته و نمی‌‌توانند به درستی بر این فعالیت‌ها و گردش مالی نظارت درستی داشته و در مورد آن شفاف‌سازی کنند!

شورای شهر تهران بی‌هیچ دخالتی در پرونده فساد شهرداری تهران

حق شناس همچنین اشاره می‌کند که در پرونده فساد در شهرداری تهران شورای شهر تهران عملا از هیچ اهرمی برای نظارت و کنترل برخوردار نبوده و به دلیل به کارگیری نظامیانی از سپاه پاسداران پرونده از طریق نهادهای قضایی نیروهای مسلح دنبال می‌شده و شورای شهر تهران از این موضوع کاملا بی‌اطلاع بوده است.

وی افزون بر این می‌افزاید اما در جبهه مقابل و در تمام دوران بررسی پرونده فساد در شهرداری تهران،‌اراده‌ای از سوی برخی افراد و جریانات حاکم دارای نفوذ بر این پرونده حاکم بوده تا موضوع فساد در شهرداری تهران آن طور که باید و شاید پیگیری نشود.

پرداخت ۶۵ میلیارد تومان رشوه

به نحوی که این جریانات نفوذ با پرداخت ۶۵ میلیارد تومان رشوه (به نقل از مصطفی میرسلیم) به اعضای مجلس حکومت در دوره پیشین مجلس باعث شدند تا تحقیق و تفحص در مورد نقش قالیباف و پرونده فسادش پیگیری نشود.

در نهایت نیز موضوع به همین منوال برگزار شد و اعضای مجلس حکومت نیز جلو طرح تحقیق و تفحص درباره نقش قالیباف در فساد شهرداری را در مجلس حکومت گرفتند.

اما این بار و با وجود اینکه خود وی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده است افشای فایل صوتی سپاه اتهامات زیادی را متوجه متهم اصلی این پرونده کرده است.

مفسدین به بالاترین مراتب میدریتی رسیده‌‌اند!

حق‌شناس درباره نقش قالیباف در فساد در شهرداری تهران می‌افزاید اینکه در یک دوره‌ای مدیریتی تخلفات گسترده‌ای رخ داده و باید افراد متخلف در بالاترین سطح شناسایی و به سزای تخلفات خود برسند نه تنها انجام نشده بلکه به بالاترین مراتب مدیریتی نیز دست پیدا کرده‌اند.

اشاره حق‌شناس مستقیما متوجه قالیباف است و وی می‌افزاید چنین امری این پالس را به افکار عمومی ارسال می‌کند که اراده‌ای  برای مقابله با تخلفات وجود ندارد در حالی که در سطوح مختلف مقامات ولایت فقیه داعیه مقابله با فساد و تخلف را دارند.

به هر ترتیب قالیباف خود اکنون در راس مجلس نشسته و به دلیل رابطه خویشاوندی‌اش با علی خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران از هر گونه حسابرسی بدور است.

خامنه‌ای اخیر در آخرین سخنرانی خود با واکنش تندی به اتهامات وارده به مجلس و سپاه پاسداران پرداخت؛ ناگفته مشخص است که منظور وی دربردن چه کسی از حسابرسی در پرونده فساد شهرداری تهران است.

اما افکار عمومی کماکان وی را به عنوان متهم اصلی پرونده فساد در شهرداری تهران می‌شناسند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)