عدم تصویب طرح شفافیت در مجلس

با وجود اینکه یکی از وعده‌های انتخاباتی اکثر اعضای مجلس کنونی حکومت ایران تصویب طرح شفافیت در مجلس بوده اما با گذشت ۲ سال از آغاز به کار این مجلس این طرح در دالان‌های مجلس در حال خاک‌خوردن است.

مجلس یازدهم حکومت ایران در راستای خیزی که خامنه‌ای برای یکدست کردن قوای سه‌گانه برای انقباض حاکمیت و به دنبال اعتراضات گسترده سال‌‌های اخیر برداشته بود با مهندسی همراه شد و به تعبیر حکومت‌گران ایران مجلس «ولایی» نام گرفت.

کاندیداهای این مجلس عموما از درون جناح اصولگرای حکومت دست‌چین شده و کاندیداهای جناح مغلوب حاکمیت به تیغ «نظارت استصوابی» شورای نگهبان خامنه‌ای سپرده شده و از گردونه قدرت در مقننه ولایت فقیه خارج شدند.

هر چند همزمانی انتخابات مجلس یازدهم با شروع و شیوع کرونا در ایران همزمان شد اما بی‌‌رونقی انتخابات آن را نمی‌شود به کرونا ربط داد.

به بیان دیگر مردم ایران طی سال‌های متوالی حاکمیت ولایت فقیه به این ادراک نائل گشتند که از مجلس حکومتی آبی برای آمال و آرزوهای آنان گرم نخواهد شد.

وعده‌‌های تبلیغاتی و طرح شفافیت

اما کاندیداهای مجلس یازدهم حکومت و علی‌الخصوص کاندیداهای نزدیک به قالیباف که بعدا سکان ریاست مجلس یازدهم را نیز در دست گرفت، در تبلیغات انتخاباتی وعده‌های فراوانی را برای داغ‌کردن تنور انتخابات می‌دادند.

یکی از وعده‌های انتخاباتی اعضای مجلس حکومت ایران در آستانه انتخابات مجلس یازدهم طرح موسوم به شفافیت آرای اعضای مجلس حکومت ایران بود.

هر چند این طرح پیش از آن نیز در ادوار پیشین مجلس حکومت ایران طرح شده بود اما جریان‌های قدرت همیشه مانع از آمدن این طرح به صحن عمومی مجلس و در نتیجه عدم تصویب آن شدند.

اما با وعده‌هایی که کاندیداهای مجلس یازدهم حکومت ایران می‌دادند برخی تصور می‌کردند که در مجلس یازدهم این طرح به رای گذاشته و تصویب خواهد شد.

اما با گذشت ۲ سال از شروع به کار مجلس یازدهم، نتیجه چیزی است که پیش از شروع کار این دوره مجلس بوده است.

بنا بر آنچه از رسانه‌های حکومت ایران و شبکه‌های مجازی برمی‌آید محمدباقر قالیباف علیرغم آنکه بارها در مورد شفافیت و ضرورت تصویب آن در مجلس یازدهم حکومت سخن رانده یا در حساب کاربری توئیتر خود توئیت کرده است اما از تصویب طرح شفافیت همچنان خبری نیست.

طرح شفافیت و موضع‌گیری مهره‌های جناح غالب حاکمیت

موضوع به اندازه‌ای بیخ پیدا کرده است که محمدصادق کوشکی از عناصر اطلاعاتی و امنیتی جناح غالب حکومت اخیرا در گفتگویی با جهان صنعت ضمن اشاره به موضوع شفافیت اعلام داشته است که مردم حق دارند که بدانند که وکیل آنها چگونه رای می‌دهد… بخشی از حق مردم ضایع شده و باید این تضییع حق جبران شود و مردم بتوانند بر همه جزئیات عملکرد اعضای مجلس نظارت داشته باشند.

اما چند کلامی بیشتر از سخنان کوشکی نمی‌گذرد که اعلام می‌دارد در این وسط اما در خود مجلس برخی هستند که با تحقق این امر مخالفت دارند و در درون مجلس فعلی و مجالس پیشین برخی افراد بوده‌اند که با بهانه‌‌های مختلف و رنگارنگ اجازه نداده‌‌اند این طرح تصویب شود!

کوشکی می‌افزاید نیروهای مخالف شفافیت در مجلس به قدری موفق بوده‌اند که تا کنون این موضوع اجرایی نشده است. [چرا مجلس از شفافیت می‌ترسد؟ + ویدئو]

وعده تحقق طرح شفافیت و عدم تحقق آن

اما در این بین مهره دیگر از جناح غالب حاکمیت، امیررضا واعظ آشتیانی در مورد تصویب چنین طرحی در مجلس حکومت ایران می‌گوید هر چند در ادوار پیشین مجلس نیز این موضوع مطرح شده بود اما در مجلس فعلی انتظار بیشتری در این مورد هست چرا که همه شاهد بودند که برخی از اعضای مجلس کنونی آن زمانی که می‌خواستند به مجلس راه پیدا کنند اعلام می‌داشتند که موافق شفافیت آراء هستند.

وی همچنین اعلام می‌دارد که طرح شفافیت آراء در حال حاضر به یک چالش در مجلس حکومت ایران تبدیل شده  و یکبار نیز در صحن مجلس رد شده و دوباره از سوی بعضی از اعضای مجلس مطرح گردیده است.

طرح شفافیت آراء و اظهارات مهره‌‌های جناح مغلوب حاکمیت

اما به نظر می‌رسد اظهارات این مهره‌های جناح غالب حکومت بیشتر یک تنفس مصنوعی به مرده باشد چرا که برخی دیگر در درون حاکمیت ولایت فقیه و خاصه از جناح مغلوب حاکمیت بر این عقیده هستند که خانه طرح شفافیت از پای‌بست ویران است.

محمدعلی نمازی از جناح مغلوب حاکمیت در مورد این طرح می‌گوید تا انتخابات آزاد برگزار نشود کارکرد حزبی در انتخابات فعال نباشد، تا انتخابات رقابتی نباشد و تا وقتی که حکومت در انتخابات دخالت کرده و برخی را به عنوان کاندید معرفی می‌‌کند موضوع شفافیت آراء و اینها همه حرف و تشریفاتی است.

این مهره جناح مغلوب حاکمیت البته از موضع جنگ جناحی و تقسیم قدرت به مسئله می‌نگرد اما برخی نکات وی قابل تامل است.

نمازی می‌افزاید باید مجلس برخاسته از اراده مردم شکل بگیرد وقتی مجلس برخاسته از اراده مردم باشد نیازی به شفافیت آراء نیست… وقتی اعضای مجلس با رای مردم به مجلس نرفته باشد این که آراء او شفاف باشد یا نباشد چه فرقی می‌کند؟!

نمازی «نظارت استصوابی» را مانع برگزاری انتخابات آزاد می‌داند و اعتقاد دارد در لوای وجود این نظارت نباید مردم را با بحث‌هایی چون شفافیت آراء سرگرم کرد.

وی همچنی می‌افزاید در کجای دنیا و کدام نظام دمکراتیک شفافیت آراء وجود دارد که اینجا تبلیغ می‌شود.

ناگفته‌های طرح شفافیت آراء

مهره‌‌های جناحین حکومت به روشنی و صراحت اعلام می‌دارند که پدیده‌ای به نام انتخابات آزاد از اساس در حکومت ولایت فقیه وجود ندارد و اعضای مجلس حکومت نیز نمایندگان مردم نیستند و مهره‌های دست‌چین حکومت می‌باشند.

همچنین مشخص می‌شود که حکومت به روشنی و آشکارا در آنچه انتخابات می‌نامد دخالت کرده و هرگز اجازه برگزاری انتخابات آزاد را نمی‌دهد.

شرح مختصری که بر حال مجلس حکومت ولایت فقیه گذشت را می‌‌توان مصداقی کوچک از کلیت بزرگتری به نام حاکمیت ولایت فقیه دانست که در اولین گام حق حاکمیت را از مردم ایران سلب کرد و چند دهه است که بر همین منوال ادامه می‌دهد. 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)