حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران
فصل دوم. بخش اول
ولی فقیه سوم؛ خطری که در کمین است!
مقدمه:
ولایت فقیه شیوه ای از اداره جامعه و نظام سیاسی است که حاکمان انقلاب۵۷ بر مردم تحمیل کردند. شیوه منحصر به فردی که نمونه و مصداقش را تاریخ سیاسی جهان مدرن آنرا تا زمان وقوع انقلاب تجربه نکرده بود. البته شبیه یا بهتر است بگوئیم حکومت دینی در دوران تسلط کلیسا در انگیزاسیون مسیحی، غرب و مسیحیان تجربه کرده بودند.
انتظار آن بود که با وقوع انقلاب۵۷ یک رنسانس اسلامی نیز در جمود مذهبی اسلام و تشیع تبلور پیدا کند‌ و اجتهاد هم همواره مفهومش همین است.
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از ذات و ماهیت اسلام، سیاسی است و تاریخ آن را تجربه کرده و نمی شود آن را انکار کرد.
توقع از انقلاب بهمن ۵۷ این بود که از اسلام که از آن قرائت های متفاوت متبادر می شود، احزاب اسلامی در کنار احزاب سکولار، قرائت و فهم های خود از دین اسلام را در یک بازی سیاسی برابر و در یک انتخابات آزاد برنامه های خود را اجرایی کنند. اما با آوردن اصل ولایت فقیه تنها یک قرائت از دین متولی اداره امور کشور شد و حتی باب اجتهاد تعطیل و دکان مراجع تقلید تخته و تخطئه شد! و تنها ۶ فقیه بنام شورای نگهبان که همه آن ها منصوب ولایت فقیه هستند فهم خود از دین و قانون اساسی را مسلط بر جامعه کردند و با نظارت استصوابی، انتخابات را مدیریت کرده و مسئولین و نمایندگان مجلس را هم در اختیار خود قرار داده و منصوب کردند! و همانطور که از حکومت دینی متصور است، استبداد دینی را عینیت بخشیدند. و با فربه کردن ایدئولوژی،عقل را تعطیل و انگیزاسیون شیعی ولایت فقیهی را بر همه چیز حاکم کردند. و در یک تجربه ۴۲ ساله انقلاب مردم را هدر دادند و هم منافع ملی کشور را و هم تمدن ایرانی را نابود کردند. و هم علیه اسلام، مذهب علیه مذهب شد!
ما در مجموعه اول و در فصل اول تا قبل از آغاز بکار مجلس خبرگان قانون اساسی در ۴۳ شماره، منابع مختلف و از جمله آنچه از مطبوعات در اختیار بود را در ایام مختلف منتشر کردیم و همه این ۴۳ شماره یکجا در اختیار خواننده قرار داده شد.
در ادامه این مجموعه، از شماره ۴۴ تا ۱۱۰، بخش اول از فصل دوم که برگرفته از مطبوعات در اختیار و کتاب: صورت مشروح مذاکره مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی است اینجا یکجا منتشر می کنیم و قصد داریم بخش دوم از فصل دوم را که به بررسی اصل ولایت فقیه از زمان تصویب در سال ۱۳۵۸ تا تغییر این اصل به ولایت مطلقه فقیه در سال ۱۳۶۸ که قدرت ولی فقیه را بیشتر کرد، بپردازیم. و بزودی و احتمالا فقط در روزهای جمعه آن را ادامه و منتشر سازیم‌‌.
به دلیل کرونا مطبوعات گردی در کتابخانه را کنار گذاشتیم و از آنچه در آرشیو شخصی هست و یا بعدا از طرق دیگر بدست می آوریم سعی داریم داستان و حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران را تحریر و تبیین نمائیم. تا انشالله چنانچه عمر باقی بود با تکمیل منابع و نوشتن حاشیه و پاورقی، بتوانیم کتاب ولایت فقیه خود را منتشر سازیم.
تهران. محمد شوری. نویسنده و روزنامه نگار
۱۲ آذر سال ۱۴۰۰
نسخه pdf در ۳۷۵ صفحه همراه با مستندات اینجا

t.me/shourimohammad

اینستاگرام
www.instagram.com/mohammadshoori

توئیتر
https://twitter.com/shourijezeM

فیس بوک

facebook.com/Mohammad.shourijeze

facebook.com/assize.mahkame

مجموعه یادداشت ها در تریبون زمانه

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/mahkame

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)