خطرناکترین نقطه تورم در ایران

رئیس اتاق بازرگانی حکومت ایران و چین می‌گوید اقتصاد حکومت ایران در خطرناکترین نقطه تاریخی تورم در۴۰ سال اخیر قرار گرفته و یک ابرتورم و گرانی شدید کالاها در چشم‌انداز است.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی حکومت ایران و چین روز جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد اگر از مراحل تورم ۵۰ یا ۶۰ درصدی تورم عبور کنیم کنترل آن سخت خواهد شد.

از سوی دیگر مرکز آمار ایران در ابتدای آبان با انتشار آخرین گزارش خود از نرخ تورم اعلام کرد قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ایران در یک سال اخیر منتهی به مهر ۱۴۰۰، به نسبت بازه زمانی مشابه سال قبل از آن، تورم ۶۱.۴ درصدی را تجربه کرده است که این یک رکورد جدید در تورم اقلام خوراکی به شمار می‌آید.

اظهارات پیرامون بروز ابر تورم در ایران پیش از این نیز از سوی مقامات حکومت ایران ایراد شده بود.

از جمله مسعود خوانساری؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران در تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد با توجه به ادامه روند فعلی، در ماه‌های آتی دولت با تورمی روبرو خواهد شد که هیچ گاه در ایران تجربه نشده است.

صادق آملی لاریجانی و احمد خاتمی از سران حکومت ایران نیز در روزهای اخیر پیرامون تورم افسار گسیخته؛ آن را «بسیار نگران‌کننده» و «گرانی‌های افسار گسیخته و لحظه به لحظه» خواندند.

تورم و ۲ برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در ۳ سال اخیر

پیش از این نیز فرشاد مومنی؛ رئیس موسسه «مطالعات دین و اقتصاد حکومت ایران» در روز ۱۰ آبان از ۲ برابر شدن جمعیت زیر خط فقر ایران طی ۳ سال گذشته (حد فاصل سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹) خبر داده و افزوده بود «نظام پایش ما دچار فلج مغزی شده و شاید بدیهی‌ترین چیزها را نمی‌بیند».

بر اساس ارزیابی موسسه عالی پژوهش حکومت ایران، خط فقر در سال ۹۷، ۱.۴ میلیون تومان، در سال ۱۳۹۹، ۵.۷ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۷.۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

تورم و افزایش سبد معیشت خانوار به ۱۱.۵ میلیون تومان در مهر ۱۴۰۰

در همین حال فرامرز توفیقی؛ رئیس کمیته دستمزد در کانون عالی شورای کار نیز، در روز ۱۳ آبان اعلام کرد نرخ سبد معیشت خانوار ایرانی در مهرماه سال ۱۴۰۰ به نزدیک ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده است.

به گفته توفیقی حداقل دستمزد کارگران در مهرماه سال ۱۴۰۰، کمتر از ۴۰ درصد هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را پوشش داده و تنها برای ۱۱ روز از ماه کفایت می‌‌کند!

توفیقی افزود در محاسبه سبد معیشت خانوار در مهرماه، تنها یک وعده غذای گرم برای خانوارهای ایرانی مورد محاسبه قرار گرفته است.

تورم و بیکاری ۷۵ درصدی مستقیم و غیر مستقیم جمعیت ایران

به موازات تورم افسار گسیخته در حکومت ایران، وزیر کار دولت رئیسی نیز آمار تکان‌دهنده‌ای از میزان بیکاری در کشور ارائه داد.

وزیر کار دولت رئیسی در جدیدترین آمار بیکاری شامل بیکاری کامل، اشتغال ناقص و بیگاری اعلام کرد که ۷۵ درصد ایرانیان درگیر بیکاری مستقیم و غیر مستقیم می‌شوند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)