نان دوباره گران شد

سفره مردم ایران در سال‌های اخیر که تورم و گرانی بی‌سابقه‌ای بر کشور حاکم شده هر روز کوچکتر از روز پیش می‌شود.

بسیاری از گروه‌های خوراکی در سال‌های اخیر از سفره مردم ایران پر کشیده‌اند و ظواهر امر نشان می‌دهد که این بار نوبت به گرانی نان رسیده است.

ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ بود که از گوشه و کنار کشور زمزمه‌های گرانی نان به گوش رسید.

در آن زمان در برخی استان‌‌ها مانند آذربایجان نان ابتدا به طور غیررسمی و سپس رسمی گران شد بعد از آن نیز گرانی نان به چند استان دیگر سرایت کرد.

اما با این وجود منابع حکومتی دست اندرکار خبر گرانی نان را تکذیب کردند.

با شروع سال جدید مجددا زمزمه‌ها بر سر گرانی نان بالا گرفت.

اولین اظهار نظر رسمی مبنی بر گرانی نان

در اولین اظهار نظر رسمی رئیس اتحادیه نانوانان استان البرز در ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد گرانی نان تصویب شده و افزایش قیمت آن تا ۵۰ درصد نیز قطعی شده است.

اما بعد از این اظهار نظر مقامات دست اندرکار مجددا خبر گرانی نان را تکذیب کردند و با اعلام اینکه گرانی نان توسط نانوایان و غیر رسمی بوده مسئولیت را از گردن خود ساقط کردند.

اما این سیاست از چشم رسانه‌ها دور نماند و رسانه‌های حکومتی در اردیبهشت اعلام کردند قیمت نان پنهانی گران شد و افزودند چرا افزایش قیمت رسما اعلام نشد؟!

اعلام رسمی و قطعی گرانی نان

بالاخره در تیر ماه اتحادیه نانوایان سنتی تهران خبر گرانی نان را اعلام کرد و استانداری تهران نیز گرانی نان را به اتاق اصناف ابلاغ کرد.

در این شکی نیست که نان قوت لایموت ضعیف‌ترین اقشار جامعه و آخرین گروه مواد غذایی است که در سفره مردم ایران باقی مانده است.

به همین علت اعلام یکباره گرانی نان آنهم با درصد افزایش بالا می‌تواند اعتراضاتی گسترده را در جامعه رقم بزند.

گستردگی در این باره را گستردگی میزان مصرف‌کنندگان و به خصوص اقشار و دهک‌های پایین جامعه تعیین می‌کنند.

بنابراین حکومت ولایت فقیه با سیاست همیشگی اعلام و انکار و تکرار مکرر آن، ابتدا اذهان عمومی را برای گران‌کردن این کالای اساسی آماده می‌سازد و در فرصتی مناسب اقدام به اعلام رسمی آن می‌کند.

ایلنا پیش از این و در۲۵ اسفند ۱۳۹۹ درباره این سیاست حکومت نوشته بود «سیاست کنترل قیمت نان یکی از اهداف اساسی دولت است تا به وسیله آن نارضایتی مردم از نرخ افسار گسیخته تورم و مشکلات معیشتی را کنترل کند.»

گران شدن سایر اقلام خوراکی

با وجود اینکه جامعه شهروندی ایران افزایش قیمت نان را به عنوان مورد جدیدی از گرانی‌ها تحمل می‌کنند، اما این تنها نان نیست که شاهد گرانی بوده است.

به تازگی و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰وزارت صنعت، معدن و تجارت حکومت ولایت فقیه اعلام کرد قیمت ۲۵ کالای اساسی در اردیبهشت افزایشی ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصدی داشته است.

افزون بر این وزارت صمت در گزارش ۱۷۴ صفحه‌ای خود که در روز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ منتشر شد اعلام کرد قیمت ۲۷ کالای عمدتا خوراکی افزایشی بین ۲ تا ۴ برابر داشته است.

فروش آرد در بازار آزاد به قیمت ۵ برابر

یکی از دلایل گرانی نان سوء استفاده و فروش آرد یارانه‌ای برای نانوایی‌ها در کشور است.

در حال حاضر یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی با یارانه متعلق به آن باید به قیمت ۳۵ هزار تومان به دست نانوایی‌ها و متعاقب آن با قیمت‌های پیشین به دست مصرف‌کنندگان برسد.

اما وجود بازار سیاه و رانت در بین عوامل حکومتی باعث شده تا یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی ۳۵ هزار تومانی یارانه‌ای که به نانوایی‌ها تعلق گرفته است در بازار آزاد با قیمت ۵ برابر بیشتر یعنی ۱۸۰ هزار تومان به فروش برسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)