صادرات و تولید و مصرف نفت ایران در پایین‌ترین حد خود در چند دهه‌ی اخیر

تحریم‌های جهانی علیه نظام ولایت فقیه و کرونا و افت قیمت نفت باعث شده است که صادرات و تولید و مصرف نفت نظام در پایین‌ترین حد خود در چند دهه‌ی اخیر قرار گرفته است. این موضوع نظام را با مشکلات بسیار جدی روبرو کرده است.

در حالی که نظام ولایت فقیه به خاطر مشکلات اقتصادی‌اش و کسری بودجه‌اش سعی کرد تا وضعیت را سفیدسازی کند بی‌آنکه به این مهم توجه کند که با بازگشایی مشاغل، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، اما کاهش صادرات و تولید و مصرف نفت ایران در پایین‌ترین حد خود در چند دهه‌ی اخیر باعث شده است که نظام روزهای شومی را در پیش داشته باشد.

رویترز در روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹ طی گزارشی اعلام کرد «در حالی که میزان فروش نفت ایران دو ماه پیش (مارس) به حدود ۲۸۷ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود، در ماه آوریل شاهد سقوطی بیشتر بود و این رقم به ۷۰ هزار بشکه در روز رسید.»

دلایلی که برای کاهش صادرات نفت نظام برشمرده می‌شود، از جمله تحریم‌ها، شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت و  همچنین کاهش خرید چین از نفت نظام است، امری که نشان می‌دهد «نگاه به شرق» خامنه‌ای که در سالیان اخیر به طور متناوب بر آن تاکید کرده است، بازخورد و جوابی از سوی طرف چینی نداشته است.

نظام ولایت فقیه در زمین بازی بزرگتر، دیگر از جانب نظام چینی حمایت نمی‌شود و جز بر دیکتاتور همپیمانش در سوریه و دیگر همتای او در ونزوئلا نمی‌تواند امیدی ببندد.

وضعیت تولید نفت نظام نیز وضعیت مشابهی را طی می‌کند. بنا بر گزارش رویترز؛ تولید روزانه نفت نظام در ماه آوریل با ۵۳ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه مارس، به یک میلیون و ۹۶۹ هزار بشکه در روز سقوط کرده است در حالیکه در دوران پیشاتحریم‌ سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود.

همچنین مصرف نفت خام در داخل ایران نیز بشدت کاهش یافته و از رقم روزانه ۱.۸ میلیون بشکه، طبق آمار اوپک در ماه مارس به ۱۲۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

این رقم پائین‌ترین رقم تولید و صادرات نفت نظام در طول چند دهه اخیر محسوب می‌شود و شومی روزهای آینده‌ی نظام ولایت فقیه را در آنجا بیشتر می‌توان دید وقتی که به میزان فروش نفت و اتکای نظام در بودجه‌ی سال ۹۹ نظری بیفکنیم.

نظام برای بودجه سال ۹۹ درآمد‌های نفتی تا مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته بود و بر روی نفت با قیمت ۵۰ دلار و فروش روزانه یک میلیون بشکه تکیه کرده بود، اما در ماه آوریل بنا بر گزارش رویترز؛ روزانه ۷۰ هزار بشکه صادرات با قیمت حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار دارد.

این روند است که روحانی را مجبور می‌سازد تا سخنگویش را به صحنه بفرستد و اعلام کند که «برای پوشش کسری بودجه امسال، دولت تغییراتی را اعمال خواهد کرد.» و خود در ۲۷ اردیبهشت اعلام می‌کند که «در کشور نیاز به تولید کالا، صادرات آن و ارز ناشی از صادرات داریم … اگر چشم‌مان به بشکه نفت باشد مشکل پیدا خواهیم کرد…»

بحران اصلاح قانون بودجه در نظام البته موضوع جدیدی نیست در سال ۹۸ نیز در بخش درآمد و هزینه‌های «دولت» انجام شد و با توجه به عدم تحقق درآمد‌ها، نظام بودجه را از ۴۴۸ هزار میلیارد تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش داده و منابع جدیدی تعریف کرد که مجوز برداشت ۴۰ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی و انتشار بیشتر اوراق در بخش واگذاری دارایی مالی نسبت به مصوب بودجه از جمله آن بود.

نظام وقتی در آبان ۹۸ قیمت بنزین را ۳ برابر افزایش داد امید به آن داشت که سود هنگفتی را از این بابت و همچنین از صادرات میزان بنزینی که به دلیل گران‌کردن آن، از مصرف داخلی کم می‌شد و نظام می‌توانست آن را صادر کنند به جیب بزند و کسری بودجه‌اش را با آن جبران کند.

اما تمامی این مسکن‌‌ها درد نظام را دوا نکرد تا با گرانی بنزین قیام، کشتار آبان ۹۸ را به جان بخرد.

اما رویدادها نشان می‌دهد که سال ۹۹ برای نظام خطرناکتر از سال ۹۸ است. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس نظام در گزارشی نسبت به کسری بودجه در سال ۹۹ هشدار داده و این مسئله را «بسیار جدی» خوانده و گفته است اگر در این‌باره تصمیمات مناسبی گرفته نشود آثار اقتصادی بدی به‌همراه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است «در سال ۱۳۹۸ به‌واسطه ابعاد کوچک‌تر کسری بودجه و برخی مسائل دیگر، پیامدهای کسری بودجه چندان به فضای واقعی اقتصاد منتقل نشد، اما در سال ۱۳۹۹ این موضوع بسیار جدی خواهد بود و عدم اتخاذ تصمیم مناسب جهت جبران کسری بودجه آثار اقتصادی نامناسبی دارد.»

مجلس نظام در حالی از منتقل‌نشدن «پیامدهای کسری بودجه به فضای واقعی اقتصاد» در سال ۹۸ سخن به میان می‌آورد که قیام آبان و کشتار ۱۵۰۰ نفر ظرف ۲ روز، در برابر چشمان مردم ایران است.

حال در سال ۹۹ اگر «پیامدهای کسری بودجه‌ی» نظام به فضای واقعی اقتصاد نظام و مردم منتقل شود چه در انتظار نظام است؟

مردم ایران خشمگین از کشتار آبان ۹۸ انتظار نظام را در کف خیابان‌ها می‌کشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)