فرانت لاین دفندرز در تاریخ بیستم آبانماه ۹۹ در یک اقدام فوری در حمایت از سهیل عربی نامه ای را به حکومت ایران و مقامات اتحادیه اروپا و گزارشگر سازمان ملل در امور ایران ارسال داشت.

در این نامه سازمان فرانت لاین دیفندرز ضمن تشریح وضعیت سهیل عربی، اتهامات وارده به او، شرایطی که سهیل در آن نگهداری میشود از وضعیت سوی ابراز نگرانی کرده و موارد زیر را درخواست کرده اند: آزادی فوری و بدون قید و شرط سهیل عربی توقف تعقیب قضایی مادر او، اطمینان از منطبق شدن تمام مراحل برخورد با سهیل عربی در زندان بر اساس قطعنامه ۴۳/۱۷۳ مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «مجموعه اصول برای حمایت از تمامی اشخاص تحت هر شکلی از بازداشت» باشد که در۱۸ آذر ۱۳۶۷ تصویب شده است، برخورداری سهیل از کانات محافظتی و بهداشتی ، تحقیقات فوری و بیطرفانه در مورد شکنجه روانی سهیل عربی و انتشار نتایج آن ، توقف هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر در ایران را دادن جازه فعالیت به آنها بدون هیچ شرطی و بدون هراس از انتقام جویی و فشار و تعقیب قضایی.

متن کامل این اقدام فوری و ترجمه آن را در انتهای این اطلاعیه ملاحظه نمایید.

لازم به ذکر است که برای سهیل عربی چندین بار پرونده سازی کرده و بر اساس اتهامات واهی برایش احکام جدید صادر کرده اند. سهیل عربی را در شرایط وخیم و بدون دسترسی به درمان و یا حق مرخصی در زندانهای مختلف از جمله فشافویه و اوین و رضایی شهر حبس و تحت شکنجه های روانی و فیزیکی قرار داده اند. مادر سهیل ، فرنگی مظلوم، را بارها مورد تهدید و اذیت و آزار قرار داده و بر اساس اتهامات واهی حکم صادر کردند. در مهر ماه امسال سهیل عربی در بند دو الف سپاه در زندان اوین مورد بازجویی های شدید قرار گرفت. در حال حاضر سهیل در زندان رجایی شهر و محروم از درمان بشر میبرد.

سازمان فرانت لاین دفندرز که دفتر مرکزیشان در ایرلند می‌باشد سازمانیست که از مدافعین حقوق بشر حمایت می‌کند. این سازمان کیسهای تعدادی از زندانیان سیاسی در ایران را مورد حمایت قرار داده است. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در طول سال‌های اخیر کیسهای زندانیان سیاسی و وضعیتشان را در اختیار این سازمان جهت حمایت قرار داده است.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی تمام توان خود را برای جلب حمایت جهانی از آزادی زندانیان سیاسی به بکار میبرد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

۲۳ نوامبر ۲۰۲۰برابر با سوم آذر ۱۳۹۹
www.cfppi.org

متن انگلیسی و فارسی اقدام فوری سازمان فرانت لاین دفندر در رابطه با سهیل عربی

متن انگلیسی:
https://www.frontlinedefenders.org/en/case/continued-detention-iranian-blogger-soheil-arabi-and-judicial-harassment-his-mother

متن فارسی از سایت فرانتلاین دفندر:

ایران- ادامه بازداشت سهیل عربی وبلاگنویس ایرانی و آزار و تعقیب قضایی مادرش

۱۶ آبان ۱۳۹۹، دقیقًا هفت سال از زندانی شدن وبلاگنویس ایرانی و مدافع حقوق بشرسهیل عربی میگذشت که به او در زندان اوین خبر دادند از بند دو الف به جای دیگری منتقل داده خواهد شد. این مدافع که از سال ۱۳۹۲ به اتهام اولییه «توهین به پیامبر» در بند به سر میبرد، بارها مورد آزار و بدرفتاری مقامات زندان قرار گرفته است. مادر او که به دفاع از حق پسرش پرداخته است نیز مورد تعقیب قضایی قرار گرفته است.

سهیل عربی وبلاگنویس و شهروند خبرنگاری است که جایزه «آزادی مطبوعات» سازمان گزارشگران بدون مرز را در سال ۱۳۹۶به خود اختصاص داد. او در هشتم شهریور ۱۳۹۳، به اتهام «توهین به پیامبر اسلام» در فیسبوک توسط شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به اعدادم محکوم شد. او از زمان دستگیری در سال ۱۳۹۲ به دفاع از حقوق زندانیان و آگاهیرسانی درباره شرایط نامساعد درون زندان پرداخته است.

در ۱۲ شهریورماه سال ۱۳۹۹، آقای عربی علاوه بر حکم اعدام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به تحمل مجموع سه سال حبس برای فعالیتهای مشروع حقوق بشری محکوم شد.

پس از یک فرایند طولانی فرجامخواهی، حکم اعدام در ششم تیر ۱۳۹۴ در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور نقض شد. متعاقبًا اتهامات وارد آمده به آقای عربی در شعبه ۸۱ دادگاه کیفری یک استان تهران در شهریور همان سال مورد بررسی دوباره قرار گرفت و او به هفت سال و نیم زندان، و دو سال مطالعه درباره تفکر شیعه و رونویسی از ۱۳ کتاب مرجع شیعیان محکوم شد. حکم زندان در آبان همان سال به شش سال و نیم زندان کاهش یافت

سهیل عربی به خاطر فرستادن پیامهایی از زندان در دفاع از حقوق زندانیان مورد انتقامجویی قرار گرفته است. او در تیر و شهریور ۱۳۹۷، به اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبر» در دو پرونده مجزا از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد. در مجموع و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم هفت سال و نیم زندان برای او قابل اجرا خواهد بود. مصادیق این اتهامات پخش فایل صوتی از زندان، و بهویژه تشبیه زندان تهران بزرگ به «شکنجه گاه» عنوان شده اند

در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸، فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸، با پایان مراحل بازجویی و با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰۰ میلیون ریالی آزاد شد.

در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۹، سهیل عربی به دفتر ریٔیس زندان بزرگ تهران احضار شد. او به خاطرپخش فایل صوتی در بی بی سی فارسی که در آن از شرایط وخیم زندان در طول بحران کرونا سخن گفته بود مورد بازجویی قرار گرفت. ریٔیس زندان او را تهدید به سلول انفرادی و اتهامات جدید کرد. روز بعد، مسیٔولان زندان با اداعای دروغ انتقال به بهداری زندان او را به یکی از سلولهای انفرادی در زندان رجایٔیشهر معروف به «سویٔیت» منتقل کردند که معمو ًلا در آن از زندانیان محکوم به اعدام نگهداری میشوند. علاوه براثرات روانی متاثر از سپری کردن بیش از ۳۰ روز درچنین فضایی، آقای عربی در این مدت از دسترسی به تلفن و درمان برای

بیماریهای زمینی اش محروم ماند. او از اردیبهشت ۱۳۹۸ ازشرایط التهابی دردناک رنج میبرد.

سهیل عربی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۹ به بند دو الف زندان اوین که توسط اطلاعات سپاه پاسداران اداره میشود منتقل شد و پس از چندی خانواده برای اولین بار توانستند با او تماس داشته باشند. در همان روز فرنگیس مظلوم مادراین مدافع که از مشکلات قلبی رنج میبرد توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و تتها به دلیل اطلاع رسانی درباره وضعیت پسرش در حبس به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.این درحالیست که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازان اسلامی، یک سال از این حکم قابل
اجراست. او باید منتظرابلاغیه برای اجرای این حکم باشد.

۲۰ آبان ۱۳۹۹
در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ به سهیل عربی گفته شد که او از بند دو الف زندان اوین به جای دیگری منتقل میشود. تا زمان تنظیم این گزارش نام این مکان اعلام نشده بود. با این حال در روز بیست آبان اعلام شد او به بند قرنطینه زندان رجایٔی شهر منتقل شده است.

سهیل عربی به صورت متناوب از دسترسی به امکانات درمانی در زندان محروم و برای پرداخت هزینه های درمانی تحت فشار بوده است. بر خلاف آییٔننامه زندانها ازاو خواسته شد تا ۶۰۰ میلیون ریال هزینه جراحی را شخصًا بپردازد. در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، این مدافع اعلام کرد که مقامات در بحبوحه بحران کرونا از اعزام او به بیمارستان برای درمان علی رغم سرفه های شدید و عفونت ممانعت به عمل آوردند.

فرانت لاین دیفندرز به شدت نگران هفت سال بازداشت سهیل عربی، بدرفتاری با او و تعقیب قضایی مادرش است. این نگرانی بیشتر شامل سلامت این مدافع است که بارها از دسترسی به درمان بیماریهای زمینهای و علایٔم عفونت و سرفه بازمانده است. فرانت لاین دیفندرز بر این باور است که مقامات ایرانی سهیل عربی و مادرش را تنها به دلیل فعالیتهای مشروع و صلحآمیز در دفاع از حقوق زندانیان و آزادی بیان در ایران هدف قرار داده اند.

فرانت لاین دیفندرز مقامات ایرانی را فرامیخواند تا:

۱- فوراً و بدون هیچ قید و شرطی سهیل عربی را آزاد کنند و تعقیب قضایی مادر او را متوقف کنند چرا که بر این باور است که او تنها به دلیل فعالیتهای مشروع حقوق بشری مجازات شده است؛

۲- اطمینان حاصل کند که تمام مراحل برخورد با سهیل عربی در زندان بر اساس قطع نامه ۴۳/۱۷۳ مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «مجموعه اصول برای حمایت از تمامی اشخاص تحت هر شکلی از بازداشت» باشد که در۱۸ آذر ۱۳۶۷ تصویب شده است؛

۳- تمام ملاحضات و امکانات محافظتی و بهداشتی را برای سهیل عربی فراهم کند؛

۴- تحقیقاتی فوری و بیطرفانه در مورد شکنجه روانی سهیل عربی به عمل بیاورد و نتایج آن را منتشر کرده و عدالت را بر اساس استانداردهای بینالمللی برای متخلفان به اجرا گذارد؛

۵- هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر در ایران را متوقف کند و به آنها اجازه انجام فعالیتهای مشروع حقوق بشری را بدون هیچ شرطی و بدون هراس از انتقام جویی و فشار و تعقیب قضایی بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)