با افزایش توجه کاربران به مسائل امنیتی و حریم خصوصی داده‌‎ها، برخی بر این باورند که تنها قفل کردن صفحه گوشی برای حفاظت از اطلاعات آن کافی نیست. با وجود اینکه چنین تصوراتی کمی اغراق‌آمیز است اما تحقیقات نشان داده که یک سوم کاربران آمریکایی از قفل صفحه‌ استفاده نمی‌کنند. از آنجایی که تامین امنیت تلفن همراه بسیار مهم است، در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های بین روش‌های مختلف تعیین قفل صفحه تلفن همراه اشاره کنیم.

Pattern lock یا الگو:

همانطور که از نام این روش مشخص است، برای باز شدن صفحه تلفن همراه کاربر باید الگویی که خود قبلا مشخص نموده را بر روی صفحه گوشی ترسیم کند. در بین روش‌های مختلف و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، می‌توان سطح امنیت الگو را متوسط در نظر گرفت. شما می‌توان یک الگوی ساده مثل L ترسیم کرده یا با ترسیم اشکال پیچیده، الگوی خود را سخت‌تر کنید. هرچه الگو ساده‌تر باشد، ناظرانی که صفحه گوشی شما در دید آنهاست، راحت‌تر می‌توانند آنرا به خاطر سپرده و حرکات انگشت شما را تکرار کنند.

تحقیقات نشان داده کمین‌کننده‌ها در ۶۴ درصد موارد تنها با یکبار دیدن رمز، توانسته‌اند قفل گوشی قربانی را باز کنند. هرچه تعداد مشاهدات بیشتر باشد، درصد موفقیت کمین کننده نیز بیشتر خواهد شد. برای افزایش امنیت خود می‌توانید خط بازخورد را غیر فعال کرده و از الگوهای پیچیده استفاده کنید. با این وجود رمز یا پین، امنیت بیشتری دارند.

PIN/password پین یا پسورد:

اگر جزو کاربران هوشیار هستید، پس قطعا برای تلفن هوشمند خود قفل صفحه تعیین کرده‌اید و با گزینه پین یا پسورد نیز آشنایی دارید. در اغلب گوشی‌های اندرویدی امکان انتخاب پین با حداقل ۴ کاراکتر وجود دارد. اما اگر به حد کافی آگاه باشید، باید بدانید که این تعداد کافی نیست و باید آن را افزایش دهید.

در صورتی که به امنیت خود توجه و اهمیت ویژه‌ای اختصاص داده باشید باید رمزی انتخاب کنید که ترکیبی از اعداد، حروف و کاراکترهای خاص باشد. علاوه بر این، رمز شما باید حداقل ۸ کاراکتر داشته باشد. به خاطر سپردن و تایپ مجدد چنین رمزی ممکن است کمی سخت باشد، اما در دراز مدت از این انتخاب خود خرسند خواهید شد. اگر امنیت اطلاعات موجود در تلفن همراهتان برایتان بسیار اهمیت داشته باشد، می‌توانید از ابزار دیگری که تمامی اطلاعات گوشی را پس از چند بار  وارد کردن رمز اشتباه پاک می‌کند را انتخاب کنید.

Fingerprint یا اثر انگشت:

اثر انگشت یکی از سریع‌ترین روش‌های دسترسی به تلفن همراه محسوب می‌شود. در صورت استفاده از این گزینه، تنها با قرار دادن انگشت بر روی ریدر اثر انگشت و تنها در عرض چند ثانیه، قفل گوشی برداشته می‌شود.

اما سوال اینجاست که آیا این روش غیر قابل نفوذ است؟ برخی بر این باورند که هرگز هکر برای دستیابی به اطلاعات تلفن همراه شما، خودش را به دردسر نمی‌اندازد و هرگز به سراغ پیدا کردن شما یا اثر انگشت شما نخواهد رفت. ممکن است این حرف درست باشد اما مسئله اینجاست که امکان دور زدن رمز اثر انگشت وجود دارد. اثر انگشتی که به جای مانده یا حتی در یک عکس مشخص است، با پرینتر دو بعدی معمولی قابل چاپ بوده که می‌توان از آن برای دور زدن رمز استفاده کرد. در سال ۲۰۱۷ یک محقق توانسته اثر انگشت وزیر دفاع آلمان را از روی عکس‌های باکیفیت چاپ کند.

Face scan یا تشخیص چهره:

در این روش تلفن همراه، چهره شما را اسکن می‌کند و سپس صفحه گوشی را باز می‌کند. شاید فکر می‌کنید که در این روش فرایند بسیار پیچیده‌ای دخیل بوده و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای در آن به کار رفته، اما در واقع اینطور نیست. در اسکن تصویر تنها قسمتی قابل مشاهده چهره شما بررسی می‌شود. در این روش، دوربین تلفن هوشمند، تصویری از شما ضبط کرده و آنرا با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص چهره بررسی می‌کند. سرعت بازشدن قفل به کیفیت دوربین جلو و قدرت پردازش گوشی بستگی دارد.

این روش چندان هم امن نیست و هکرها می‌توانند با گرفتن عکس شما در مقابل تصویر، قفل صفحه را باز کنند. محققان این کار را بر روی ۱۱۰ گوشی هوشمند محتلف آزمایش کردند که نتایج حاصل از آن کاملا ناامید کننده بود. استفاده از اثر انگشت و یک رمز پیچیده، بهترین راه برای قفل کردن صفحه گوشی هوشمند می‌باشد.

امکانات خاص برندها:

برندهای مختلف، برای افزایش امنیت روند احراز هویت در تلفن‌های هوشمند روش‌های جدیدی مثل اسکن چهره یا قرنیه ابداع کرده‌اند. برای مثال شرکت سامسونگ نسخه اسکن قرنیه مخصوص خود را دارد. راه‌اندازی این قابلیت بسیار ساده بوده و در دو حالت با عینک و بدون عینک قابل تنظیم است. در این تکنولوژی یک LED مادون قرمز به قرنیه تابیده و دوربین فوکوس باریکی از الگوی قرنیه عکس می‌گیرد. سپس این الگو توسط گوشی هوشمند پردازش می‌شود. در این روش از تکنولوژی بسیار قوی و جدیدی استفاده شده اما آیا از امنیت آن می‌توان کاملا مطمئن بود؟ گروهی از هکرهای کلاه سفید، توانستند با دوربین‌های مجهز به اشعه مادون قرمز، نسل‌های اولیه گوشی‌های هوشمند سامسونگ را فریب دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)