به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۳ فروردین تا روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، قتل و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

اعدام

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۳ نفر در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند.

-روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه حکم اعدام مصطفی سلیمی زندانی سیاسی کرد  ۵۳ ساله پس از ۱۷ سال حبس بدون داشتن یک روز مرخصی در زندان مرکزی سقز به اجرا درآمد. مصطفی سلیمی در جریان شورش زندان سقز در روز جمعه ۸ فروردین‌ماه از زندان فرار کرده بود و روز ۱۸ فروردین ماه مجددا بازداشت شد.

-روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه، یک زندانی به نام امیرحسین زندی ۴۷ ساله به اتهام قتل در زندان مرکزی همدان به دار آویخته شد.وی از سال ۹۴ در زندان همدان به سر می‌برد.

-روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه حکم اعدام یک زندانی به نام حسین طاهری ۳۷ساله در زندان خلخال به اجرا درآمد. این زندانی که به اتهام «قتل و حمل اسلحه» محکوم به اعدام شده بود از سال ۹۴ در زندان خلخال به‌سر می‌برد.

  بازداشت‌ها

-روز شنبه ۲۳ فروردین ماه، قاسم عطایی عظیمی روزنامه نگار و فعال دانشجویی ساکن شهرستان بجنورد توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت و پس از تفهیم اتهام در شعبه ۳دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان به زندان بجنورد منتقل شد. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست. 

-روز یکشنبه ۲۴ فروردین یک شهروند ۶۵ ساله به نام سیدعلا حسینی اهل سقز به اتهام پناه دادن به یکی از زندانیان فراری زندان سقز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

روز یکشنبه ۲۴فروردین در پی یورش ماموران اداره اطلاعات اهواز دو شهروند به نامهای علیرضا «فادی» کروشات و ضیاء کروشات، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

-شب دوشنبه ۲۵ فروردین عباس کعبی، محمد کعبی و حسین کعبی، سه شهروند اهل شادگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

-روز دوشنبه ۲۵ فروردین, ماموران اداره اطلاعات شهرستان شادگان، واقع در اهواز از توابع استان خوزستان پس از بازداشت عدی خنافره، وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند. همزمان با بازداشت این شهروند تعداد دیگری از شهروندان هم در این شهرستان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

-روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه, دست‌کم ۲۳ نفر از فعالان رسانه‌ای توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت این شهروندان به دلیل انتشار اخبار مرتبط با ویروس کرونا در ایران بوده است.

-روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین یک فعال تلگرامی به نام موسی جوادی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد. از علت دقیق بازداشت آقای جوادی اطلاعی در دست نیست. این شهروند اردبیل و فعال تلگرامی را در شرایط بحران کرونا به بند سلامت زندان مرکزی اردبیل منتقل کرده و از خانواده وی هیچ‌گونه وسایل شخصی او را تحویل نگرفته و بدون پاسخ مشخص درباره علت دستگیری، آنها را بازگرداندند.

-روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان از بازداشت مدیر یک صفحه اینستاگرامی به دلیل «انتشار مطالب توهین آمیز علیه مقدسات دینی در فضای مجازی» در زاهدان خبر داد.

-در هفته‌ای که گذشت نیروهای اداره اطلاعات سنندج یک شهروند کرد به نام فردین مولودی را بدون ارائه مجوز قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. اتهام مطروحه علیه وی «تبلیغ به نفع یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» عنوان شده است.

-طی هفته گذشته مسئولان حوزه محیط زیست در نقاط مختلف ایران از بازداشت بیش از ۴۰ متخلف شکار و عامل قطع درختان خبر دادند. 

 احضار

روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه، ناهید خداجو جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. این عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدید نظر نیز رسیده است. بر اساس این گزارش، خانم خداجو باید حداکثر ظرف مدت ۵ روز خود را به دادگاه اجرای احکام اوین معرفی کند.

روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه , شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با صدور و ابلاغ احضاریه ای ناصر اشجاری ماهری, فعال مدنی ساکن تهران را برای حضور در جلسه دادرسی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ فراخواند. این احضار بابت بازداشت ناصر اشجاری ماهری در دی ماه سال ۱۳۹۵ می باشد.

 اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 

-روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۴ زندانی در زندان مرکزی ارومیه به علت ابتلا به کرونا و عدم وجود پایه‌ای ترین امکانات بهداشتی و پزشکی جان خود را از دست دادند.

-روز یکشنبه۲۴ فروردین‌ماه چهار نفر دیگر از زندانیان در زندان مرکزی ارومیه که به کرونا مبتلا بودند، به علت وضعیت وخیم جسمی‌ به صورت اورژانس به ICU در بیمارستانی خارج از زندان انتقال داده شدند.

اسامی زندانیانی که به بخش ای سی یو انتقال داده شدند:

۱-اکبر نوذری

۲-سیاوش موسی زاده

۳-رامین حسن زاده

۴-سعید

 دلیر خسروی، فعال محیط زیست بازداشتی کُرد که هفته گذشته پس از یک ماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود از روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه به مکانی نامعلوم منتقل شده است. انتقال این فعال بازداشتی در حالی صورت گرفته است که پیش از این دادگاه انقلاب سنندج برای آزادی وی قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کرده بود.

-یک زندانی سیاسی اهل ثلاث باباجانی به نام اسماعیل مریدی از روز یکشنبه ۲۴ فروردین در اعتراض به رد درخواست مرخصی مشروط در زندان دیزل آباد کرمانشاه دست به اعتصاب غذا زده است. اسماعیل مریدی در خرداد ماه ۹۴ به اتهام «همکاری با حزب حیات آزاد کردستان» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

-روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه، سهیل عربی, زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ در یازدهمین روز اعتصاب غذا به بهانه اعزام به بیمارستان توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به یکی از بازداشتگاههای این ارگان امنیتی در محدوده بزرگراه نیایش در تهران منتقل و تحت بازجوئی و تهدید قرار گرفت. این زندانی سیاسی برای دومین بار طی هفته  جاری از زندان تهران بزرگ به بند ۱ الف سپاه پاسداران در محدوده افسریه تهران منتقل شد.

-تعدادی از زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز از جمله مهندس محمدعلی عموری، عبدالزهرا هلیچی، سیدیابر آلبوشوکه و سیدمختار آلبوشوکه، که در پی اعتراضات زندانیان در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۹ به اداره اطلاعات اهواز منتقل شده‌ بودند، پس از دو هفته بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه‌های مخوف و سری، روز دوشنبه ۲۵ فروردین به زندان بازگردانده شده و هم اکنون در قرنطینه زندان نگهداری می‌شوند.

-کامبیز مرادی حق جو، یکی از زندانیان عادی در بند ۸ زندان اوین مبتلا به ویروس کرونا شد. گفته می‌شود که از چند روز پیش علائم ابتلا به کرونا در کامبیز مرادی مشاهده شده بود، اما با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مسئولین زندان نه تنها به وضعیتش رسیدگی نمی‌شد، بلکه از سایرین نیز جدایش نکردند.

پس از تماس خود زندانی با اورژانس تهران و تشخیص آنها به مبتلا بودن وی به کرونا، او به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل گردید.

-از روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه، رضا مهرگان، زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان اوین که از بیماری فشارخون بالا و بیماری قلبی رنج می برد از دسترسی به امکانات پزشکی و اعزام به مرکز درمانی تخصصی محروم شده است. این زندانی سیاسی در حال تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری ۵ ساله خود می‌باشد.

-آب کل زندان مرکزی زاهدان بیش از یک هفته است که قطع می‌باشد و زندانیان در شرایط بسیار بعرنجی قرار گرفته‌اند. پیگیری زندانیان از دلایل قطعی طولانی مدت آب از زندانبانان نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

قطعی آب در شرایطی صورت گرفته است که ویروس کرونا در بندهای این زندان شیوع یافته و شماری از زندانیان به این ویروس مبتلا شده و چندین زندانی نیز براثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. این درحالی است که جمعیت زندانیان در این زندان چندین برابر ظرفیت آن می‌باشد که همین عامل منجر به شیوع گسترده کرونا در میان زندانیان شده است.  

-۲ زندانی از بند ۲ زندان قزلحصار کرج به نام‌های معدنچی و نادعلی علی‌آبادی، در هفته‌ای که گذشت مبتلا به کرونا شده و به بیمارستان خمینی منتقل شدند که هر دو فوت کردند.  به گفته شاهدین، عوامل حکومتی در زندان و بیمارستان، پس از فوت این دو زندانی علت فوت را سکته قلبی عنوان کردند. در این زندان وضعیت بهداشتی بندها بسیار اسفناک است. هیچ گونه مواد پاک کننده حتی صابون معمولی یافت نمی‌شود. زندانیان هیچ موادی برای ضدعفونی محیط خود ندارند. مسئولان زندان، زندانیان مشکوک به ویروس کرونا را در حسینیه این زندان بدون هیچگونه رسیدگی و درمانی قرنطینه کرده اند.

صدور احکام

-عصر روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه۹۹، وکیل تسخیری زندانی سیاسی سعید سنگر حکم جدید ۱۵ ساله را از جانب دادگاه به این زندانی اطلاع داد. سعید سنگر ۱۸ سال حکم داشته که این حکم در سال ۹۷ به پایان رسید و بایستی این زندانی آزاد می شد. اما قضاییه جنایتکار خامنه‌ای از آزادی این زندانی ممانعت بعمل آورده و اینک در آستانه بیستمین سال حبس، حکم ۱۵ ساله جدیدی را به وی ابلاغ نمودند.

-یک جوان ۲۳ ساله در خراسان رضوی، توسط شعبه ششم دادگاه کیفری یک این استان، به اتهام قتل  محاکمه و به اعدام در ملاء عام، زندان و شلاق محکوم شد.

-شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ٢ مریوان، وریا دل‌انگیز، فعال مدنی کُرد اهل این شهر را به چهار ماه حبس و ٢۴ ضربه شلاق محکوم کرد. اتهام مطروحه علیه وی « اخلال در نظم عمومی » عنوان شده است.

-جواد حسینی‌نژاد، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ که در حال حاضر در زندان وکیل آباد مشهد زندانی است، از سوی دادگاه انقلاب مشهد به ۲۳ ماه زندان محکوم شد. این شهروند ساکن مشهد توسط شعبه ۶ دادگاه انقلاب مشهد با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۲۳ ماه زندان محکوم و این حکم در زندان وکیل آباد مشهد به وی ابلاغ شده است.

-روز یکشنبه ۲۴ فروردین نجات بهرامی، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

قتل

روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۹۹ مأمورین مسلح وابسته به حاکمیت در مرز بانه به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که در جریان آن یک کولبر جان خود را از دست داد. این کولبر به نام «شیخه احمدپور» اهل روستای منیجان از توابع بخش نمیشیر شهرستان بانه در ارتفاعات مرزی روستای برویشکانی از سوی نیروهای مسلح مورد هدف قرار گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)