بر اساس تجربه ای که از زلزله آذربایجان کس کرده ام لازم است این نکات را بنویسم.

متاسفانه معمولا کسانی ییشتر از زلزله آسیب می بینند که جز طقات فرودست هستند. مردمی که در روستاها در خانه های گلی و غیر مقاوم زندگی می کنند. در مورد بوشهر هم گویا وضعیت در شهر های کوچک و روستا ها وخیم است . بنا به آمار رسمی تاکنون نزدیک به ۴۰ نفر جان خود را از دست داده اند. و بیش از ۸۰۰ نفر هم مجروح شده اند. در شرایط فعلی باید چند کار را انجام دهیم.

۱- در ساعات اولیه حضور فیزیکی نیرو های غیر متخصص و مردمی نه تنها مفید نیست که بعضا مشکل زا هم می شود. بهتر است در ۱-۲ روز اول به سازماندهی و برنامه ریزی کمک رسانی بپردازیم و امداد و نجات را به نیرو های متخصص امدادگر نهاد هایی همچون حلال احمر و ستاد بحران کشور بسپاریم.

۲- گروه های مردمی در مورد زلزله آربایجان شکل گرفته است. اگر می خواهید می توانید با آنان تماس بگیرید یا خود شما اگر آشنا و دوستی در مناطق بوشهر دارید با آنان هماهنگ کنید که کمک رسانی با برنامه و مشخص انجام گیرد

محلی تماس بگیرید و سعی کنید که کمک ها را به صورت نقدی به آن ها برسانید. در این زمینه من تلاش می کنم افراد مطمئنی پیدا کنم و در اسرع وقت اطلاع رسانی ی کنم.

۴- بر خلاف مورد آذربایجان که مسئله سرما بود این جا مسئله گرما است. در نتیجه متاسفانه خطر بیماری های عفونی و پوستی و .. بیشتر احساس می شود. پس باید به فکر جلوگیری از این دست مسائل باشیم . بهتر است لوازم بهداشتی خصوصا برای کودکان در نظر گرفته شود. اتفاقن مسئله اصلی درست چند روز و چند هفته بعد از زلزله خودش را بروز می دهد. پس از الان برای هفته های آتی برنامه ریزی کنید

۵- خوشبختانه هلال احمر و نهاد های مسئول اقلامی همچون چادر و پتو و لوازم خوراکی کنسرو و این چپیز ها را معمولا در روزهای اول توزیع می کنند. اما باید به فکر اقلام مورد نیاز دیگر بود و همچنین روز های آتی و هفته های بعد از وقوع زلزله که آرام آرام همه مناطق زلزله زده به دست فراموشی سپرده می شوند.

۶- اطلاع رسانی صحیح و به دور از بزرگنمایی ها و اغراق های بی مورد مهم است. خصوصا با توجه به قرار گرفتن نیروگاه بوشهر در این منطقه قطعا حساسیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد پس بهتر است بدون ایجاد حساسیت کاذب صرفا اطلاع رسانی دقیق برای سازماندهی دیگر شهروندان ایرانی و دیگر مردم جهان برای کمک رسانی به مردم زلزله زده استان بوشهر صورت بگیرد.

۷- فعلا یک کار عاجل این می تواند باشد که همچون تجربه زلزله آذربایجان علاوه بر سازماندهی، جمع آوری کمک هیا نقدی و غیر نقدی به مراکز انتقال خون بروید و برای کمک ه زلزله زدگان خون بدهید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com