ماف نیوز: از روز بیست و چهارم فروردین ۹۸ تاکنون دست‌کم ۱۷ مورد خودکشی و یا قتل در شهرهای مختلف کردستان روی داده است که سه مورد از آنها قتلهای ناموسی هستند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، از هفته‌ی آخر فروردین ۱۳۹۸ در شهرستانهای جوانرود، پیرانشهر، کامیاران، مریوان، سنندج، سردشت، ثلاث باباجانی، نقده و ارومیه دست‌کم چهارده نفر خودکشی کرده‌اند و سه زن هم با انگیزه‌ی ناموسی به قتل رسیده‌اند. چهار تن از افرادی که خودکشی کرده‌اند مرد هستند.

تلگرام ماف نیوز
روز شنبە ٢٨ اردیبهشت ٩٨ ”فرشاد خیراندیش“ ٣٢ سالە فرزند حبیب از اهالی شهرستان جوانرود با خوردن سم خودکشی کرد.

علت خودکشی وی، فقر عنوان شده است و براساس گفته‌ی نزدیکانش، هفتە‌ی گذشتە کودک هفت ساله‌اش بە دلیل عدم پرداخت مبلغ ٨٠ هزار تومان درخواستی از مدرسە اخراج شدە بود.

پیش از آن روز چهارشنبە ٢۵ اردیبهشت، یک زن ۴۰ ساله از اهالی شهرستان پیرانشهر به نام ”پرشنگ صالحیه“ فرزند طاهر که چند روز پیش از آن به علت مشکلات مالی دست به خودسوزی زده بود، در اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

شامگاه دوشنبە ٢٣ اردیبهشت یک زن جوان از اهالی کامیاران به نام ”الهام مرادی“ فرزند کوهزاد متاهل و مادر یک کودک، بە دلیل اختلافات خانوادگی از طریق حلق‌آویزی بە زندگی خود پایان دادە است.

همچنین از مریوان گزارش شده که روز شنبە ٢١ اردیبهشت یک دختر ٢٣ سالە به نام ”نرمین وطن خواه“ با انگیزه‌ی ناموسی به قتل رسیده است.

پیشتر روز چهارشنبە ١٨ اردیبشهت هم دو خواهر بە نامهای “شایستە امینی” ۳۳ ساله و “اسرا امینی” ۲۲ ساله در شهرک نایسر سنندج بە دلایل مشابهی با ضربات چاقو به قتل رسیدند.

شنبە ١۴ اردیبهشت نیز یک زن جوان از اهالی سردشت به نام ”شادی رشیدی“ ٢٧ سالە فرزند علی بە دلیل مشکلات خانوادگی خود را حلق‌آویز کرده و بە زندگی خود پایان داد.

چند روز قبل از آن روز چهارشنبە ١١ اردیبهشت یک دختر جوان در مریوان بە نام ”زهرە کهنەپوشی“ فرزند محمود اقدام بە خودسوزی کرده و جانش را از دست داد.

همان روز در شهرستان ثلاث باباجانی ”عثمان رستمی“ ٢۴ سالە فرزند سعید بە دلیل مشکلات خانوادگی، خود را حلق‌آویز کرده و بە زندگی‌اش پایان داد.

همچنین یک جوان از اهالی روستای ماسوە از توابع شهرستان نقدە به نام ”یعقوب مامندی نژاد“ فرزند هدایت به دلایل مشابهی خود را حلق‌آویز کرده بود.

روز دوشنبە ٩ اردیبهشت یک زن ۵٢ سالەبه نام “سودالی خلیفتانی” از اهالی روستای خوشاکو از توابع ارومیە از طریق خودسوزی بە زندگی خود پایان داد.

در شهرستان مریوان روز یکشنبە ٨ اردیبهشت یک دختر ١٨ سالە به نام ”سارا کریمی“ فرزند محمد بە زندگی خود پایان دادە است.

در سردشت هم روز ۱ اردیبهشت یک زن ٣١ سالە به نام ”معصومە بریاجی“ فرزند حسین بە دلیل اختلافات خانوادگی از طریق حلق‌آویزی بە زندگی خود پایان دادە بود.

معصومە مادر یک کودک هفت ساله و همزمان باردار بوده است که در پی خودکشی، جنین دو ماهە‌اش سقط شدە است.

در همان روز یک دختر ١٨ سالە از اهالی مریوان به نام “دلنیا رحمانی” با اسلحه بە زندگی خود پایان داد.

پیش از آن روز چهارشنبە ٢٨ فروردین یک زن ١٩ سالە از اهالی روستای نیشکولان سردشت به نام ”سیما ملایی“فرزند عزیز بە دلیل مشکلات خانوادگی بە زندگی خود پایان دادە بود.

چهار روز قبل از آن یعنی روز شنبە ٢۴ فروردین یک جوان ٢۵ سالە از اهالی روستای برقه‌لا از توابع شهرستان مریوان به نام ”ناصر نیک‌خواه“ فرزند محمدصالح بە دلیل مشکلات خانوادگی خود را حلق‌آویز کرده و بە زندگی خود پایان داد.

یک دختر نوجوان ١۶ سالە به نام ”شکیلا کریمیان“ همان روز در شهرک حسن‌آباد سنندج خود را حلق آویز کرده و جان خود را از دست داده بود.

فرشاد خیراندیش

عثمان رستمی









+++++++++++++++++++
جهت همکاری با بخش فارسی ماف نیوز و یا به اطلاع رساندن موارد نقض حقوق بشری، میتوانید به تلگرام و یا ایمیل زیر پیام ارسال کنید:
info@mafnews.de

ارتباط با ادمین تلگرام:

https://t.me/mafnews2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com