زمان واندیشه(۱۱)روزشمار کرباسچی—————————————-
* زمان و اندیشه سلسله مطالبی است که در نشریه توانا(بعدا تعطیل شد)در موضوعات مختلف توسط اینجانب بانام مستعارعلی میثمی به چاپ می رسید.این قسمت در شماره ۳۶ در ۲۷اردیبهشت ۱۳۷۸هفته نامه توانا درج شده است.که اینک برای استفاده و دسترسی کاربران به ترتیب و به شکل جداگانه مرتب در تریبون زمانه چاپ خواهم کرد. این یازدهمین قسمت است.
۲۵/۲/۱۳۷۰، (موحدی ساوجی نماینده مجلس): من به آقای هاشمی رفسنجانی با همه احترام، اعتقاد و حمایتی که ازدولت ایشان دارم، عرض می‌کنم که درارتباط با شهرداری‌ها، گزارش خلاف واقع به شما می‌دهند و در واقع پولهای کلانی گرفته می‌شود، شهرداری یک دولت مستقل جداگانه و خود مختاری را در واقع تشکیل داده است شما ببینید از مدرسه علمیه‌ای که از صدقات و سهم امام اداره می‌شود می‌خواهند از این مدرسه ۲۰ میلیون تومان بگیرند تا به آنها پایان ساختمان بدهند و امثال ذلک… متأسفانه شهرداری در واقع به عنوان خود مختاری دراین ممکلت عمل می‌کند.
( روزنامه رسالت ) ۹/۱۰/۱۳۷۷(پنج به علاوه چند؟) : بعد از دوم خرداد اولین باردر اوایل تیرماه یکی از روزنامه‌های عصر از قول آقای موحدی ساوجی نماینده تهران در مجلس نوشت: شهرداری پیشتاز شهرسازی است. مستندات تحقیق و تفحص شهرداری به قوه قضائیه ارسال شده است. روز قبل ازآن رهبر انقلاب طی سخنانی بر اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و مقابله با ثروت‌های حرام و بادآورده تاکید فرمودند و دو روز بعد از سوی رئیس قوه قضائیه هیأتی مأموررسیدگی به بررسی چگونگی اجرای رهنمودهای رهبری شده بود. ده روز بعد یکی از روزنامه‌های عصر نوشت شهرداری که پیشنیه‌ای مجرمانه دارد از جمله جرم‌هایش دزدیدن نان ودادن آن به فقراست و کمتر از ده روز بعد رئیس قوه قضائیه اعلام کرد شعبه ویژه رسیدگی به سوء استفاده‌های کلان مالی تشکیل می‌شود. آیه‌الله جنتی دراولین نماز جمعه مرداد ماه گفت رسیدگی به ثروت‌های باد آورده را از دانه درشت‌ها شروع کنید. روز بعد تعدادی از مسئولین بلند پایه شهرداری تهران به اتهام فساد مالی دستگیر شدند.
(ازگزارش روزنامه صبح امروز)۲۶/۲/۱۳۷۶فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی: اگر مهلت رسیدگی به باقی مانده تخلفات راداشته باشیم تا ۶ ماه دیگر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از اموال غارت شده بیت المال را پس خواهیم گرفت.
(روزنامه رسالت)۱۰/۲/۱۳۷۶ساوجی نماینده تهران : به نظرمی‌رسد دستگاه قضائی با ملاحظه کاری زیاد پیش می‌رود زیرا در شرایطی که آقای کرباسچی به عنوان شهرداری مسئولیت تخلفات همه مدیران زیر مجموعه خود را قبول کرده تاکنون قوه قضائیه نسبت به بازداشت وی اقداماتی بعمل نیاورده است. این که هرچند وقت آقای کرباسچی را برای بازجویی دعوت کنند کافی نیست .
(روزنامه رسالت)۹/۱۲/۱۳۷۶،آیه الله یزدی:پرونده شهرداری‌ها بدلیل سیاسی کاری آنان، رنگ ملی پیدا کرده و قضات باید سریعاً به این پرونده‌ها رسیدگی کنند. هرکس مرتکب جرم شده است مجازات شود وفرقی هم بین آقای کرباسچی و دیگران وجود ندارد.
(روزنامه رسالت)۱۵/۱/۱۳۷۶: شهردار تهران بازداشت شد.( مطبوعات)
۲۷/۱/۱۳۷۷:شهردارآزاد شد. غلامحسین کرباسچی شهردار تهران پس از آزادی از یک بازداشت یازده روزه درزندان اوین از زندان آزاد شد.
۲۸/۱/۱۳۷۷،هاشمی رفسنجانی: مطبوعات به مساله آبروی اشخاص بسیارتوجه کنند وآن را یک اصل مهم بدانند و دراین جریانات بعضی از رسانه‌ها ونهادها برای آبرو بردن ازدیگران بی پروایی نشان داده‌اند جواب انسانهایی را که به انقلاب بدبین شده‌اند چه کسی خواهد داد؟ کجای دنیا می‌توان قشر مدیری رایافت که دوران- انقلاب را در زندان گذرانیده. (مطبوعات)۱۷/۳/۱۳۷۷:محاکمه کرباسچی آغاز شد.(مطبوعات)
۲۱/۲/۱۳۷۷،هفته نامه ارزشها: محاکمه کرباسچی، آیا انقلاب فرزندانش را می‌خورد یا فرزندان، انقلاب را؟ بی هیچ تردیدی می‌توان گفت امروز با یک پرونده سیاسی مواجه‌ایم. این نه به آن معناست که خواسته باشیم قوۀ قضائیه را متهم به دخالت دادن اغراض سیاسی درماجرای حاضرکنیم. بلکه پیش‌تر و بیشتر از آن بدلیل واضح و ساده که کرباسچی بیش از آنکه یک ماموراجرای دولت باشد یک عنصر فعال سیاسی است.
(هفته نامه ارزشها شماره ۶۸)۲۸/۴/۱۳۷۶،(احمدتوکلی مدیرمسئول روزنامه فردا):خصوصیت سیاستهای کرباسچی برای تغییر وضعیت پایتخت عدم انطباق با قانون است. برای مثال او از کانالهای غیرقانونی برمردم مالیات وضع می‌کند.
(روزنامه فردا)۲۹/۱۲/۱۳۷۷، (آیهالله یزدی) : اگر با من برخورد می‌کنید یعنی با دستگاه قضا برخورد می‌کنید و من هم برخورد قانونی خواهم کرد.
( روزنامه رسالت)۱۲/۱۲/۱۳۷۷،(عبدالله نوری):من به عنوان خیرخواهی توصیه می‌کنم درمقام ریاست قوه قضائیه درسخنان خود متانت و احتیاط را رعایت کنید. سخنان رئیس قوه قضائیه باید کمترین تناقض راداشته باشد و درکلمه به کلمه آن نکات حقوقی رعایت شود. سخنان توأم باعصبانیت و احساسات تند وگاهی با تهدید دوراز شأن یک قاضی عادی است، چه رسد به رئیس قوۀ قضائیه!
( روزنامه رسالت)۹/۱۲/۱۳۷۶ (آیهالله یزدی): من قاضی نیستم ولی قاضی‌ای که پرونده را رسیدگی کرده است جرم اختلاس را تشخیص نداده است.
( روزنامه رسالت)۱۵/۱/۱۳۷۷، (اطلاعیه دادگستری کل استان تهران) : روز دوشنبه پانزدهم فروردین جاری از سوی شعبه دادگاه عمومی تهران آقای کرباسچی را احضار و پس از انجام تحقیقات لازم نامبرده را به استناد تبصره۱۵ از ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور قراربازداشت موقت روانه زندان کرد.
(مطبوعات)۱/۴/۱۳۷۷، (محسنی، قاضی دادگاه کرباسچی): اختلاس آقای کرباسچی ۱۴میلیارد و۳۰ میلیون ریال است. (مطبوعات)۱/۵/۱۳۷۷، (رأی قاضی دادگاه کرباسچی) : غلامحسین کرباسچی دردادگاه تجدید نظر به دوسال زندان، ده سال انفصال ازخدمات دولتی پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال به حساب شهرداری و یک میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد.
(روزنامه کیهان)۱۰/۱۲/۱۳۷۶، ( موحدی ساوجی ): اگر مسئول شهرداری تهران در محکمه قضائی محکوم نشود به لحاظ اعترافات تکاندهنده همکاران او دیگر به صلاح نیست که اجازه کار به ایشان داده شود.
(روزنامه رسالت)۲۶/۱۲/۱۳۷۶،(تیمسار نقدی) : درشهرداری تهران تخلف نهادینه شده و بروزاین تخلف اتفاقی رخ نداده است. بلکه کل سیستم شهرداری روی مدار تخلف حرکت می‌کرده است.
( روزنامه رسالت)۳۱/۳/۱۳۷۷، (موحدی ساوجدی): وزیر کشور (عبدالله نوری) از شهردار تهران به عنوان یک مجرم حمایت کرد.
(روزنامه رسالت)۳۱/۳/۱۳۷۷( استیضاح وزیر کشور): اغلب استیضاح کنندگان از حمایت آقای عبدالله نوری وزیرکشورازغلامحسین کرباسچی انتقاد کردند.
(مطبوعات)۲۶/۱۲/۱۳۷۶، (آیهالله یزدی) خبرنگار روزنامه سلام از من سؤال کرد آیا درست است که برخی شهرداران که بازداشت شده‌اند شکنجه شده‌اند؟ من به این خبرنگارپاسخ دادم این حرف درست یاغلط من نمی‌دانم ولی شما (خبرنگار) که درجمع خبرنگاران داخلی و خارجی متهم می‌کنی موظف هستی مدرک ارائه دهی و اگر ظرف دو هفته مدرک ارائه ندهی تو را تعقیب می‌کنم.
(روزنامه رسالت)۲۶/۱۲/۱۳۷۶(تیمسار نقدی ):بعضی از متهمین شهرداری را به جنوب شهر در میان خانواده‌های شهدا و مجروحین و جانبازان بردیم و با مسائل آنها آشنا کردیم و یکی از این متهمین پس از دیدن محرومیت‌ها تا ۴۸ ساعت در بازداشتگاه گریه کرد و برخی از آنها آنقدر تحت تاثیرقرار گرفته بودند که با میل خود حاضر به اعتراف علیه کارهای خود شدند.
(روزنامه رسالت)۳/۵/۱۳۷۷ (سرتیپ نقدی، فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی):قسم می‌خورم که ادعای آزار و اذیت جسمی و روانی علیه شهرداران دروغ است. سرتیپ نقدی در پاسخ به این مطلب که چنانچه گزارشهای نمایندگان رئیس جمهوری موضوع آزار و شکنجه شهرداران را تائید نمایند نظر وی چه خواهد بود؟ گفت: اولاً شما بگوئید که چرا ما اصل مطلب را گم کنیم؟
(روزنامه سلام)۲۹/۸/۱۳۷۶ (رازینی رئیس دادگستری تهران): بررسی های ما و نمایندگان محترم رئیس جمهوری نشاندهنده شکنجه نبوده است.
(روزنامه همشهری)۲۹/۱۲/۱۳۷۶ (آیهالله یزدی): برخی آزاد شدند رفتند پیش این وآن اشک تمساح ریختند و گفتند دردادگاه به ما توهین کردند و مارا اذیت کردند. آقای شهردارچی که محکوم شده‌ای اگر کارسیاسی نمی‌کنی وقتی از زندان آزاد شدی در اولین فرصت باید پیش من بیایی و از قاضی شکایت کنی… بعضی‌ها هم پیش این وآن رفتند گریه کرده‌اند کسی روضه خواند و کسی هم گریه کرده است.
(روزنامه رسالت)۲۲/۱۰/۱۳۷۷،(عبدالله نوری):حجج الاسلام آقایان شوشتری وزیر دادگستری و مروی از سوی رئیس جمهوری گزارشی از پرونده‌های شهرداری تهران و آقای کرباسچی را تهیه کرده‌اند که لازم است این گزارش منتشر شود تا مردم بدانند که متن این گزارش به رئیس جمهوری چه بوده است. اگر گزارش چیزدیگری را نشان می‌دهد چرا منتشر نشود و مردم ندانند که قضیه چیست؟
( روزنامه رسالت)۷/۱۰/۱۳۷۷، (دکتر مهاجرانی سخنگوی دولت): هیأت دولت هم چنین وزیر دادگستری و معاون حقوقی و امورمجلس رئیس جمهوری موظف شدند تا پرونده آقای کرباسچی را بررسی کرده و پیگیری کنند این مسئله بدلیل تخلفاتی است که درپروندۀ شهرداران ما شاهد بودیم. این تخلفات توسط آقایان شوشتری و مروی نمایندگان رئیس جمهوری محترم از دستگاه قضائی و شخص ریاست محترم دستگاه قضائی خواسته‌اند تا موضوع این تخلفات را بررسی کنند ولی تا بحال پاسخی داده نشده است.
(مطبوعات)/../ ۷۶ (هفته نامه مبین) : سؤالی که نباید پرسید: آیا شهرداران آزاد شده شکنجه شده‌اند؟
(هفته نامه مبین شماره ۳۱)
۱۸/۲/۱۳۷۸(حجه الاسلام نیازی، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح): به این نتیجه رسیدیم که تخلفاتی انجام شده و برخی از حقوق قانونی متهمین مورد توجه قرار نگرفته، بسیاری از تخلفات به خود آقای نقدی هم مربوط نمی‌شود، ولی بدلیل اینکه افراد زیردست او چنین اعمالی را انجام داده‌اند مسئولیت متوجه وی می‌شود.
(روزنامه سلام)
۱۶/۲/۱۳۷۸، کرباسچی به زندان رفت. (مطبوعات)
۳/۵/۱۳۷۷، ( محسن مخملباف): وقتی باغبان به جرم درخت زندانی است، من چطور رویم می‌شود از زیر سایه درختان رد شوم؟
(روزنامه همشهری)
۳/۵/۱۳۷۷( آیه الله جنتی ) : الحمدالله خوشحالیم که دادگاه کرباسچی با سلامت و آرامش تمام شد.
(روزنامه همشهری)۲۲/۱/۱۳۷۷،عبدالله نوری: کرباسچی وقتی که حدود ۱۱ سال داشت و درس طلبگی می‌خواند و از با استعدادترین طلبه‌های حوزه علمیه قم هم محسوب می‌شد در مسلک مبارزین درآمد و دردوران نوجوانی کار پخش اطلاعیه و نوار وحضور در مبارزه را شروع کرد. آقای کرباسچی درمدرسه حقّانی قم که بهترین مدرسه کلاسیک آن زمان بود به لحاظ استعداد سرآمد خیلی از کسانی بود که شاید بعدها داعیه‌هایی پیدا کردند. کرباسچی همزمان با این دوکار به صورت جدی در مبارزه حضورداشت زندان طولانی مدت داشت و کسانی که با او بودند و شکنجه‌ها را شاهد بودند الان هستند… آقای کرباسچی مورد اعتماد شخص امام بود. نمایندگی امام در ژاندارمری آن روز را به عهده داشت. با دستور شخص امام ایشان استانداراصفهان شد.
(مطبوعات)۱۸/۲/۱۳۷۸، کرباسچی: من خودم را نسبت به این پرونده مجرم نمی‌دانم. قبل از این که در پرونده من قاضی حکم دهد آقای یزدی حکم داده است. ایشان درمصاحبه‌ای اعلام کردند این حکم تائید می‌شود. این مسئله با مبنای قاضی یکی نیست. وقتی آقای یزدی اعلام بکند که حکم کرباسچی تائید می‌شود کدام قاضی است که جرأت داشته باشد برخلاف نظر ایشان عمل کند؟ در دوسال گذشته آقای یزدی بارها قبل از قضات دیگر، در مورد پرونده من اظهار نظر کرده است. ولی مطمئن هستم ایشان تاکنون پرونده را نخوانده است. دلم می‌خواهد آقای یزدی درنماز جمعه رسمأ برای همه مردم اعلام کند که بنده چه جرمی مرتکب شده‌ام.
(روزنامه صبح امروز)۱۸/۲/۱۳۷۸، (هاشمی رفسنجانی): با توجه به ضرورت پای بندی همه به قانون و مصالح نظام از این که انقلاب عزیزمان از خدمات مدیری لایق ومتعهد و صالح محروم می‌شود متاسفم.
(مطبوعات)۱۸/۲/۱۳۷۸، (همسر آقای کرباسچی) : هاشمی رفسنجانی درهرتماس تلفنی که با ایشان داشتم می‌گفت: حق با شماست آقای کرباسچی مظلوم واقع شده‌اند من تا بحال فکرمی‌کردم مصلحت نظام به این شکل است الان فکرمی‌کنم شاید مصلحت خودشان اینطورایجاب می‌کند که از نظرمن غیرمنطقی است.
(روزنامه صبح امروز)۱۶/۲/۱۳۷۸، ( کرباسچی ) : ازهمه مردم التماس دعا دارم. محکومیت خودم را قبول ندارم که تقاضای عفوکنم.
(روزنامه صبح امروز)۳/۵/۱۳۷۷، (سعید لیلاز): با این همه، چه شلاق‌ها برتن غلامحسین کرباسچی و به جرم آبادانی ‌ام القرای یگانه کشورشیعه جهان فرود آیند یا نه و چه او برای سومین باردرحیات خود ودومین باردرنظام جمهوری اسلامی دیوارهای نه چندان بیگانه و نه چندان ناخوشایند زندان را بر گرداگرد خود حصار ببیند عزّت و ذلّت او مانند هرکس دیگری که درنزد خداوند اصل است. پس از آن این مردم بزرگوار رشید و شجاع و فهیم هستند که داوران نهایی این مناقشه‌اند و همچون هیأت منصفه‌ای خطاناپذیر، کرباسچی را سربلند از آزمون و دادگاه خویش فرا کشیدند باقی همه رفتنی است. این عدل الهی است که بر یک نمط است. باقی همه جا گاه رضا گه سخط است. آن جا سخطی نیست گر این جا سخط است. آن جا غلطی نیست گراین جا غلط است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com