همه‌ی ما در زندگیمان خواسته و ناخواسته دچار اشتباهاتی شده‌ایم که باعث ناراحتی عزیزان و اطرافیان ما شده است و برای نشان دادن پشیمانی خود و دریافت بخشش آن‌ها، اقدام به عذرخواهی ‌کرده‌ایم.

متاسفانه عذرخواهی کردن برای همه‌ی مردم راحت نیست و بسیاری آن را به قدری دشوار می‌یابند که حتی ممکن است با وجود تمایل شدید به عذرخواهی نتوانند این کار را انجام دهند.

محققان سه مانع اصلی برای عذرخواهی کردن افراد را در نظر گرفته‌اند:

۱.    اهمیت دادن اندک به فرد مقابل و/یا نوع رابطه‌ی بین دو طرف

برای عذرخواهی کردن لازم است تا ما قبول کنیم که به شخصی آسیب رسانده‌ایم. همچنین اگر تصمیم بگیریم عذرخواهی کنیم، باید این ریسک را بپذیریم که ممکن است عذرخواهی ما توسط فرد آسیب دیده رد شود. به همین دلیل فرد خطاکار جز در مواقعی که بسیار به شخص مقابل اهمیت می‌دهد و تمایل دارد که رابطه‌شان را بازسازی کند، امکان دارد از عذرخواهی کردن خودداری کند.

و یا اگر فرد خودمحور و حق به جانب باشد، احتمال اینکه تصور کند اصلا اشتباهی انجام نداده که نیازمند عذرخواهی باشد، بسیار بیشتر می‌شود.

۲.     تصور اینکه عذرخواهی بی‌تاثیر است اغلب مانع از اقدام برای عذرخواهی می‌شود. افراد عذرخواهی کردن را دشوار می‌یابند زیرا تصور می‌کنند که عواقب منفی زیادی خواهد داشت. برای مثال یک علت عذرخواهی کردن طلب بخشش است اما اغلبِ مردم، اثر مثبتی که عذرخواهی روی فرد آسیب دیده دارد مانند احتمال بخشش یا بازسازی رابطه را دست کم می‌گیرند.

از سوی دیگر وقتی فرد خطاکار می‌بیند که فرد آسیب دیده رغبت به بخشش او دارد، میل بیشتری برای عذرخواهی پیدا می‌کند و حالت دفاعی کمتری برای عذرخواهی کردن به خود می‌گیرد.

۳.    عذرخواهی به عنوان تهدیدی برای وجه شخصی دیده می‌شود. افراد به طور کل تمایل دارند تا به عنوان اشخاصی اخلاق‌مدار و خوب شناخته شوند. به همین دلیل صدمه زدن به دیگران می‌تواند باعث بروز احساس شرم، گناه و حتی سرزنش شخصی شود اما با وجود تجربه این احساسات ناخوشایند بازهم بسیاری از افراد از عذرخواستن خودداری می‌کنند. علت شاید در این باشد که افراد تاثیر منفی عذرخواهی کردن را بیش از حد واقعی در نظر می‌گیرند. مثل این تصور که دیگران پس از عذرخواهی کردن آن‌ها را چگونه آدمی می‌بینند؟

به نظر می‌رسد خطاکارانی که تصویر ذهنی ضعیفی از خود دارند و عزت نفس پایین‌تری دارند و خطاکارانی که بسیار خودشیفته هستند کمتر احتمال دارد تا عذرخواهی کنند.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com