“اول به سراغ یهودی‌ها رفتند، من یهودی نبودم، اعتراضی نکردم پس از آن به لهستانی‌ها حمله بردند، من لهستانی نبودم و اعتراضی نکردم آن‌گاه به لیبرال‌ها فشار آوردند، من لیبرال نبودم، اعتراض نکردم سپس نوبت به کمونیست‌ها رسید، کمونیست نبودم بنابراین اعتراضی نکردم، سرانجام به سراغ من آمدند اما هر چه فریاد زدم کسی نمانده بود که اعتراضی کند” این سخن از مارتین نیمولر، زندانی سیاسی رژیم هیتلر است.

انسان‌های طرفدار حقوق بشر که به آزادی و برابری انسان‌ها ایمان دارند، بدون در نظر گرفتن اینکه حمایت از یک گروه تحت ستم و آسیب برای آنها نفعی دارد یا خیر! تنها به نام انسانیت، حقوق بشر، آزادی و برابری در برابر ظلم، ستم و تبعیض ایستادگی می‌کنند.
این موضوعی است که همه‌ی افراد یک جامعه فارغ از نوع اندیشه و باور و اعتقادشان باید همیشه در ذهن خود آن را حفظ کنند. به همین دلیل است که فعالان حقوق بشر زیادی هستند که با وجود اینکه خود عضوی از جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی نیستند اما شبانه روز برای حقوق انسانی آنها تلاش می‌کنند و در برابر تبعیض ایستادگی می‌کنند زیرا آنها باور دارند اگر در برابر کوچکترین ظلم و ستمی تنها به این بهانه که متوجه ما نیست سکوت کنیم در نهایت خود نیز زیر سیطره‌ی ظلم قرار خواهیم گرفت.
بخشی از یک گروه آسیب پذیر و اقلیت اجتماعی بودن هیچ وقت آسان نیست. افراد مجبور هستند تا علاوه بر مبارزه با قوانین غیرانسانی حکومت با کلیشه‌ها و قضاوت‌های فرهنگی-اجتماعی نیز مبارزه کنند، مبارزه‌ی آنها مبارزه‌ای روزانه در همه‌ی ابعاد زندگی خصوصی و اجتماعیشان است، از نظر سلامت روانی دچار آسیب می‌شوند و با مشکلات ناشی از “استرس اقلیت” دست و پنجه نرم می‌کنند اما دست از تلاش برای رسیدن به حقوق انسانی خود برنمی‌دارند.
با نگاهی به تاریخ جنبش‌ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در کشورهایی که هم‌اکنون از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سایر کشورها برخوردار هستند، متوجه می‌شویم که داشتن پشتکار برای رسیدن به حقوق انسانی در این کشورها سرانجام به بهبود وضعیت گروه‌های اقلیت جنسی و جنسیتی انجامیده است.
هاروی میلک اولین سیاستمدار آشکارا همجنس‌گرای آمریکایی و مدافع حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی بود که در تاریخ ایالت کالیفرنیا در سال ۱۹۷۷ توسط مردم سن‌فرانسیسکو انتخاب شد. توانایی میلک در متحد کردن همجنس‌گرایان و دگرجنسگرایان برای مبارزه علیه تبعیض باعث شد تا لایحه‌ای پیشنهادی که قرار بود حقوق اشتغال همجنس‌گرایان را محدود کند با شکست مواجه شود.
میلک متولد سال ۱۹۳۰ است یعنی دقیقا دوره نوجوانی و جوانی خود را در سال‌هایی سپری کرد که در تمام ایالات‌های متحده آمریکا روابط همجنس‌گرایانه یک جرم نابخشودنی محسوب می‌شده است. به طوریکه حتی در ایالت آیداهو داشتن رابطه جنسی با همجنس مجازات مرگ درپی داشته است. اما با تلاش‌های مدافعان حقوق بشر سرانجام در سال ۱۹۶۲ بود که ایالت‌های گوناگون در اقدامی جهت مدرن‌سازی قوانین خود، به مرور آغاز به جرم‌زدایی از همجنس‌گرایی کردند تا اینکه در سال ۲۰۰۳ دیوان عالی ایالات متحده آمریکا قوانین ۱۴ ایالتی که هنوز همجنس‌گرایی را جرم می‌دانستند را باطل و لغو کرد.
این مرور بسیار کوتاه و خلاصه بر مسیر جرم‌زدایی از روابط همجنس‌خواهانه در آمریکا و اتحاد همجنس‌گرایان و دگرجنسگرایان برای مبارزه با تبعیض به خوبی نشان می‌دهد که چگونه مبارزه مدنی و تلاش برای رسیدن به حقوق انسانی بدون نتیجه نمی‌ماند.
در هرجای جهان که امروزه افراد عضو هرگونه اقلیتی از حقوق انسانی برابر برخوردار هستند بی‌شک جاپای انسان‌های آزاده‌ای در میان است که بدون در نظر گرفتن نفع خود، برای حق دیگران جنگیدند زیرا باور داشتند برابری و آزادی حق تمام ابنا بشر است.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com