گذرنامک۲

 

حتی خانم نماینده‌ای که بیش از یک میلیون رأی از مردم تهران گرفته هم برای خروج از کشور نیازمند مجوز همسر است. چه با پاسپورت سیاسی و چه با پاسپورت یک شهروند عادی. در این طرح پیش‌بینی شده که در موارد اضطرار، زنان بتوانند با تأیید دادستانی از کشور خارج شوند.این طرح احتمالاً هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد و به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود../

******

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت طرح «اصلاح قانون گذرنامه» در راستای تسهیل امکان خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار، با قید دو فوریت تقدیم هیأت رییسه مجلس شده است.

«پروانه سلحشوری» به ایسنا گفته است: «در پی بروز مشکلاتی برای برخی خانم‌های ورزشکار جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی، طرح اصلاح ماده ۱۸ قانون گذرنامه را تدوین و تقدیم هیأت رییسه مجلس کرده‌ایم که بر اساس آن، زنان فعال در حوزه‌های مختلف ورزشی، اقتصادی و علمی بتوانند امکان خروج از کشور را داشته باشند. البته در این طرح، موارد اضطرار تعریف و خروج از کشور برای معالجه نیز در این زمره پیش‌بینی شده است.»

به گفته سلحشوری، در این طرح پیش‌بینی شده که در موارد اضطرار، زنان بتوانند با تأیید دادستانی از کشور خارج شوند.این طرح احتمالاً هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد و به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

آمنه شیرافکن روزنامه نگار، در مصاحبه با طیبه سیاوشی نماینده مجلس، در باره اقداماتی برای تغییر وضعیت کنونی قانون گذرنامه و خروج زنان از کشور، می نویسد «اما ماجرا زمانی عجیب می‌شود که بفهمی حتی خانم نماینده‌ای که بیش از یک میلیون رأی از مردم تهران گرفته هم برای خروج از کشور نیازمند مجوز همسر است. چه با پاسپورت سیاسی و چه با پاسپورت یک شهروند عادی. طیبه سیاوشی برای سفر غیرکاری به اداره گذرنامه می‌رود که متوجه می‌شود باید همسرش نیز برای ارائه مجوزهای لازم همراهش باشد. همسر سیاوشی وسط کارهای اداری روزانه بوده و چندان از اینکه باید برای دادن چنین مجوزی راهی اداره گذرنامه شود، خوشحال نیست. کارمند اداره گذرنامه نیز خطاب به طیبه سیاوشی که از قضا نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس است گفته شما اگر می‌توانید کاری کنید اول برای خودتان کاری کنید؛ یعنی گره از مشکل گذرنامه زنان بگشایید. از طیبه سیاوشی درباره انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس پرسیده‌ایم و بحث تا ضرورت انتصاب وزیر زن و مسائل خروج زنان از کشور پیش رفته است. گفته‌های او نشان از آن دارد که زنان، چه در مقام نماینده مجلس و چه در مقام سفیر نیز- حتی با دردست‌داشتن پاسپورت سیاسی- از روندهای تبعیض‌آمیز گذرنامه برای زنان مستثنا نیستند و برای خروج از کشور نیاز دارند مجوز خروج را از همسرشان دریافت کنند..»(به نقل ازروزنامه شرق ۲۲تیر ۹۶)

باتصویب این طرح، خروج زن از کشور در شرایط عادی و «غیر اضطرار » همچنان در دست مرد خواهد ماند.

۲۳ تیر / ۱۳۹۶

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com