بیماری اعتیاد به فیسبوک و حضور در دنیای مجازی، بیماری‌ای است که هر روز بیش از قبل روان‌شناسان و متخصصین این حوزه را برای یافتن راه‌های برون رفت از آن به چالش می‌کشد. شما هم حتما با چنین افرادی روبرو شده‌اید. کسانی که بدون وقفه در حال ارسال پیام‌های پی‌در‌پی به شما هستند. کسانی که قبل از اینکه نقطه آخر جمله‌تان را بگذارید آن را لایک می‌کنند. کسانی که تمام عاطفه و خشم و نیازهای انسانی‌شان را در دنیای مجازی و با فانتزی‌های غیر‌واقعی ارضا می‌کنند.

صحبت از امنیت اجتماعی ما نیست. از امنیت روانی‌مان حرف می‌زنم. هر دو این حوزه‌ها بایستی به یک میزان از سوی ما و همه کسانی که به عنوان ادمین و یا عضو یک گروه در فضای مجازی فعال‌اند؛ مهم باشد.
این افراد ضمنا تمایل شدیدی نیز به کنترل روابط و دستیابی به اطلاعات بقیه دارند. چنانچه تغذیه نشوند خشمگین می‌شوند. در دنیای بی مرز مجازی نیز هر گونه روشی را به کار می‌گیرند. آنقدر از واقعیات فاصله می‌گیرند که عشق و مبارزه و حتی خوراک‌شان در این دنیا تامین می‌شود و اجرا می‌شود.

اجراگری فیسبوکی یکی از خطرناکترین حملات عصر اینترنت به روح و روان انسان است. برای ما به عنوان فعالین اجتماعی بایستی حساسیت به این موضوع بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. یکی از نشانه‌های این اعتیاد، سرزدن و حس اجبار برای کنترل فیسبوک است. اینکه یک روز بدون فیسبوک دوام نیاورید، اینکه برای فرار از مشکلات زندگی واقعی در فیسبوک تصویر انسان خوشبخت و مقاومی را بروز دهید تا با فجایع و مشکلات دنیای واقعی روبرو نشوید، اینکه خواب دیگر برای شما مهم نباشد و به جای آن دائم به پیج‌های دیگران سر بزنید و در افکار و گفتار دیگران تفحص کنید، اینکه ساعت ۴ صبح پیام بفرستید و ساعت ۸ صبح نیز سوال بعدی را بپرسید، اینکه در فیسبوک دنبال دوستی‌های قدیم بگردید تا شاید حفره‌های خالی زندگی واقعی‌تان را پر کنند و ده‌ها نشانه دیگر که اگر با آنها روبرو شدید بایستی به طور جدی به رفتار مجازی خود فکر کنید.

مهم تر از همه: به کسانی که چنین رفتاری دارند نیز اعتماد نکنید. سلامت رفتار این افراد زیر سوال است. برخی پیام‌هایشان را کپی کرده و برای ده‌ها نفر می فرستند. نیاز به ایجاد رابطه و کنترل دیگران می‌تواند برای شما نیز مضر و دردسر آفرین باشد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com