به اعتراف بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی و اپوزوسیون، شرایط زمانی و منظقه ای اوضاع را به گونه ای رقم زنده است که ایران در جایگاهی واقع گردد که در طول ۲۰۰سال پیش در این جایگاه اعمال قدرتی نکرده است.سقوط طالبان در افغانستان، سقوط دولت صدام حسین در عراق، ناتوانی حزب بعث سوریه و شکست های پیاپی امریکا عراق و شکست اروپا در افغانستان و پیش از آنها فروپاشی شوروی و توقف نفوذ روز افزون مارکسیست در خاورمیانه و در میان کردها و از بعد قطب بندی ها، وجود سایه جنگ بر سر اسراییل همه وارد مذکور از عواملی هستند که فرصت هایی را برای رهبران ایران بوجود آورده اند تا در این موقعیت مناسب به توسعه نفوذ خود در منطقه بپردازند. جریانی که رهبران ایران همواره از آن بعنوان استمداد به ملتهای عرب و تقویت مبارزه با دولت های استعمارگر نام میبرند.این روند تهدیدها و فرصت هایی را در پیش روی ایران خواهد داشت. فرصت هایی بسیار کم نظیر و نادر و تهدید هایی بسیار خطرناک که باید به درستی آنها را شناخت.در این نوشتار در تلاشیم تا بطور کلی این تهدیدات را بیان داریم.
اوضاع امنیتی در خاورمیانه در طول سالهای اخیر به گونه ای رقم خورده است که در حال حاضر هیچ کدام از دول منطقه ای و فرامنطقه ای حتی ایالات متحده امریکا قادر به کنترل آن نیستند و این مسئله میتواند آینده ای نامعلوم را برای منطقه به دنبال داشته باشد. اگر توجه خودمان را در این تحلیل متوجه کشور ایران کنیم باید بگویم غالب کشورهای همسایه ایران یا به لحاظ سیاسی هم جهت با ایران نیستند یا اگر هم متحد ایران باشند تا گردن در منجلات بحران های امنیت گرفتاراند و این مسئله میتواند به منزله خطری امنیتی برای ایران تلقی شود.از این رو لازم است تا تدابیر امنیتی کافی در مرزها اجرا گردد و در داخل نیز این امنیت تامین شود تا در این شرایط بی ثبات کنونی بتوان این ثبات داخلی را حفظ نمود.
تهدید دیگر را باید ناشی از شرایط سیاسی در منطقه دانست. ظهور گروه های تروریستی متنوع از افریقا تا شمال شرقی بلاد اسلامی در افغانستان بر اساس ایدئولوژی های نژادی و دینی توانسته است جنگ های مذهبی را در عراق و سوریه و پاکستان و جنگ های نژادی را در لیبی و افریقا و جنگهای منفعت جویانه را افغانستان تقویت سازد. جنگهای مذهبی به نحوی متوجه ایران خواهد شد به گونه ای که گروه های شیعی در عراق که مورد حمایت ایران قرار دارند در حال نبرد با داعش هستند.از طرفی شیعیان لبنان و شیعیان افغان در سوریه در حال نبرد با تروریست های سلفی و سنی های تندرو در سوریه به پیروزی های چشم گیری دست یافته اند که از نظر محور غربی عربی این گروه ها رابطه مستقیم با جمهوری اسلامی ایران دارند.به لحاظ نژادی هم همواره سخن از عربیت و عجمیت در اظهارات رهبران گروه های مختلف تند رو بوده است تا به این واسطه بتوانند هم عرب را ضد ایران بسیج کنند و هم بین ایران و متحدانش در عراق فاصله بیندازند. در جنگهای منفعت جویانه افغانستان نیز ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای شناخته میشود که بالاخره باید با آن روبرو شد. در هر زمان و در هر مکان.
طی سالهای اخیر مصر از رهبری جهان عرب به حاشیه رانده شده است و رسما پس از سقوط مبارک و مرسی در مصر و روی کار آمدن مسک سلمان سعودی در عربستان، ریاض جای قاهره را گرفته است. اما امروز تل آویو و ریاض که در مسئله توافق هسته ای امریکا با ایران از دولت اوباما خشمگین هستند بر پایه اهداف مشترک خود در منطقه تصمیم به اتحاد در مقابل ایران را گرفته اند. دولت باراک اوباما از طرفی تاکنون نتوانسته است پروژه رابطه با ایران را به درستی به پیش ببرد و اکنون به دنبال قرار گرفتن ایالات متحده در تب و تاب انتخاباتی در انزوای سیاسی قرار گرفته است و کارایی لازم را برای اعمال قدرت در خصوص ایران ندارد. از طرفی دیگر ایران نیز اعلام کرده است که نسبت به امریکا بی اعتماد است. از این رو آینده روابط ایران و امریکا نیز چندان معلوم نیست. لذا همه این مسائل توانسته است ریاض و تل آویو را آزادانه و بدون ترس از امریکا با هم متحد سازد تا این دو دولت کمر به نابودی اهداف ایران ببندند و ایران را در منطقه منزوی سازند. لذا اهدافی که رقبای ایران در منطقه دنبال میکنند هدفی است که در آینده منجر به ازمحلال سیاسی ایران و دست برداشتن ایران از منافعش در منطقه گردد. اما ایران تاکنون نخواسته است تا از منافع و حدودش در منطقه عقب نشینی کند.لذا این رقابت ها میتواند خطرات امنیتی را به دنبال داشته باشد که باید به خوبی متوجه آن بود.
اصلی ترین مسئله ای که ایران را تهدید میکند تلاشهای محور ریاض تل آویو است. ریاض با متحد ساختن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش است تا زمینه نفوذ بیشتر در امریکا و حمایت از نامزد های انتخاباتی امریکا از جمله کلینتون، رییس جمهور آینده امریکا را با خود همراه سازد تا پس از پایان دوره اوباما بتواند راحت تر امریکا را به دوره جدیدی از تقابل با ایران وارد سازد.
#پایان_نوشتار
#علی_مستاجران

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com