در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ سید علی خامنه‌ای به عنوان رهبر انتخاب شد و هم زمان، تغییر قانون اساسی که پیش از مرگ روح‌الله خمینی آغاز شده بود، در ۶ مرداد ۱۳۶۸ نهایی شد که به موجب آن هم اختیارات رهبر افزایش یافت و هم مقام نخست‌وزیری حذف شد و رییس‌جمهور، به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور به رسمیت شناخته شد، هاشمی رفسنجانی در ۱۲ مرداد ۶۸ به عنوان اولین رییس‌جمهوری پس از بازنگری قانون اساسی به قدرت رسید.

Untitled-1
تنها در نه ماهه اول سال ۱۹۹۱ (سه ماهه آخر سال ۱۳۷۵ ماهه اول سال ۱۳۷۰)، اعدام ۲۶ فعال سیاسی مخالف عضو کومله یا مجاهدین خلق گزارش شده است. در مهرماه همین سال ۱۳۷۰، ۲۰ فعال بلوچ نیز اعدام شده‌اند. همچنین چندین مورد اعدام هواداران سازمان فداییان اقلیت و نیز هواداران حزب دمکرات کردستان نیز در این سال‌ها گزارش شده است.
سال‌های آغازین دهه ۷۰، سال‌های رکود و ناامیدی فعالان سیاسی بود. کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، ضربه سنگینی بر پیکره نیروهای مخالف جمهوری اسلامی زده بود و آن بخش از زندانیان سیاسی که از این کشتار جان به در برده و به تدریج تا سال ۱۳۷۲ آزاد شده بودند، چنان تحت کنترل نیروهای امنیتی بودند که به سختی می‌‌توانستند حتی امور روزانه خود را به پیش ببرند.
محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که زندانیان سیاسی آزاد شده تحمل کردند، برای زنان، که موانع جنسیتی هم برای ورود آنها به بازار کار خصوصی وجود داشت، شدیدتر احساس می‌شد.
اما در کنار گروه‌های اجتماعی و مدنی فعال، برخی از گروه‌های مردم عادی نیز در دهه ۷۰ نیز در تداوم سیاست‌های پس از انقلاب، انواع مختلف سرکوب را تجربه می‌کردند. زنان، به دلیل سیاست‌های ناشی از حجاب اجباری و نیز سایر انواع تبعیض، بزرگترین گروه تحت فشار بودند. در تمام دهه ۷۰، به خصوص در شروع فصل تابستان هزاران زن به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به پوشش، دستگیر و برخی از آنان به مجازات شلاق محکوم می‌شدند. تا اصلاح قانون تعزیرات در سال ۱۳۷۵، مجازات عدم رعایت حجاب، ۷۴ ضربه شلاق بود و پس از آن این مجازات به ۱۰ روز تا دو ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق تبدیل شد. همچنین زنانی که بدون همراه مرد سفر می‌کردند در معرض خطر بازداشت، بازجویی و حتی آزار جنسی قرار داشتند.
منبع: کتاب جنایت بی‌عقوبت-شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان زن در دهه ۷٠ و ۸٠-انتشارات عدالت برای ایران ١٣۹٢
برای دریافت فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com