آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی زندانی، تا بیست روز دیگر آزاد می‌شود. بر اساس حکم صادره از طرف دادگاه تجدیدنظر استان تهران، با تبرئه و تبدیل محکومیت آتنا فرقدانی به جزای نقدی، ١۸ ماه حبس او در تاریخ ٢٢ اردیبهشت امسال پایان که خواهد یافت.
آتنا فرقدانی به اتهامات مختلف از جمله تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری توهین به رییس جمهور فعلی، توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و توهین به ماموران بند ٢ الف زندان اوین از سوی قاضی صلواتی به دوازده و نیم سال حبس محکوم شده بود که از میان این اتهامات تنها ١۸ ماه حبس مربوط به تبلیغ علیه نظام قطعی شده است. برخی از مجازات‌های قبلی وی نیز تعلیق یا به جزای نقدی تبدیل شده است.
حکم شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حالی صادر می‌شود که تاکنون به طرح شکایت آتنا فرقدانی از ماموران بند ٢ الف سپاه رسیدگی نشده است.

Untitled-1414
آتنا فرقدانی در دی‌ماه ١٣۹٣ به دلیل هتک حرمت از سوی ماموران بند دو الف سپاه از طریق بازرسی اهانت آمیز بدن و عریان کردن او در سلول٬ ضرب و شتم و فحاشی از سوی زندانبانان٬ نقض حریم شخصی در زندان اوین از طریق کار گذاشتن دوربین فیلمبرداری در توالت و حمام، ننوشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفنش در لیست توقیف لوازم شخصی و پس ندادن آنها از جمله مواردی است که این فعال مدنی نسبت به آن طرح شکایت کرده بود.
آتنا فرقدانی در اول شهریور ۱۳۹۳ برای اولین بار توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد و دو ماه را در سلول‌های بند۲الف به سر برد. او پس از آزادی، شرح آزار جنسی وارده توسط نگهبانان این بند و دادخواهی بدون نتیجه خود را در یک ویدئو منتشر کرد. پس از انتشار این ویدئو، به جای رسیدگی به شکایت آتنا فرقدانی، او را مجددا دستگیر و به زندان زنان قرچک ورامین منتقل کردند. آتنا فرقدانی پس از چندین روز اعتصاب غذا و وخیم شدن وضعیت سلامتش، به بند زنان زندانی سیاسی اوین منتقل شد و تا کنون در بازداشت است.
عدالت برای ایران پیش از این در گزارشی تفصیلی برخی موارد نقض حقوق بشر در این پرونده را بررسی کرده است.بازداشت خودسرانه و بدون ارائه حکم بازداشت، دسترسی نداشتن به وکیل، حبس انفرادی، ممانعت از ملاقات با خانواده و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی اولیه و ضروری از جمله موارد نقض حقوق این فعال مدنی است. او در دوران بازداشت به خاطر رعایت نکردن حجاب کامل اسلامی در هنگام اعتصاب غذا و انتقال به بیمارستان تحت فشار بوده و پس از آزادی از زندان نیز از حق ادامه تحصیل محروم شده است. تهدیدها و احضارهای تلفنی و غیرقانونی مقامات قضایی پس از آزادی از زندان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در این پرونده است

عدالت برای ایران: کاریکاتوریست زندانی را وادار به تست بکارت کردند

عدالت برای ایران: آتنا فرقدانی در پنجمین روز اعتصاب دیگر توان راه رفتن ندارد

عدالت برای ایران: گزارش موارد نقض حقوق بشر پرونده آتنا فَرقَدانی: از هتک حرمت در زندان تا تهدیدهای تلفنی

عدالت برای ایران: دولت ایران گرفتن تست بکارت از آتنا فرقدانی را تایید کرد

تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com