عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، که متهم به نسل‌کشی دارفور و جنایات جنگی است٬ با وجود صدور حکم دستگیری‌اش از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی، برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی به اندونزی سفر کرد و با سران کشورهای اسلامی عکس یادگاری گرفت.
تا آخرین لحظات پیش از حضور بشیر در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در جاکارتا، پایتخت اندونزی، انتظار می‌رفت که او در این نشست شرکت نکند. او در سال ۲۰۱۴ در پی تظاهراتی که فعالان محلی و بین المللی ترتیب داده بودند، این اجلاس را را پس از دیدار با جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی ترک کرده بود.
عمر البشیر از هفت سال پیش تحت پیگرد قانونی است و با این حال در این مدت٬ ۷۴ بار از سودان خارج و به دیگر کشورها سفر کرده است. کشورهای بتسوانا، مالاوی، زامبیا، جمهوری آفریقای مرکزی و اوگاندا به بشیر هشدار داده‌اند که چنانچه وارد خاک این کشورها شود، او را دستگیر خواهند کرد.

Untitled-1363
با این حال، کنیا که از جمله کشورهایی است که اساسنامه رم را امضا کرده است و بر این اساس موظف به اجرای حکم جلب بشیر است، او را به مراسم اعلام قانون اساسی سال ۲۰۱۰ دعوت کرد. بشیر، اما، مجبور به ترک خاک کنیا شد زیرا کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان حکم جلب بشیر را از مقامات محلی گرفتند تا او را دستگیر و به دادگاه جنایی بین المللی تحویل دهند.
بشیر تاکنون چندین بار مجبور به فرار از کشورهایی شده که به آن‌ها سفر کرده است؛ از جمله نیجریه و آفریقای جنوبی.
از سال ۲۰۱۱ سفرهای بشیر به کشورهای حوزه خاورمیانه و آفریقا محدود شد. کشورهایی که بشیر در این مدت به آن‌ها سفر کرده، به دلیل نادیده انگاشتن معاهده‌های جهانی و همکاری با دادگاه جنایی بین المللی تحت فشار قرار می‌گیرند.
دادگاه لاهه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حکم پیگرد و بازداشت عمر البشیر و دو تن دیگر را به دلیل طرح‌ریزی نسل‌کشی دارفور، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در سودان را صادر کرد.
بیش از ۳۰۰ هزار تن از مردم دارفور کشته و دست کم سه میلیون تن آواره شدند.
شبه‌نظامیان جانجاوید که از یکی از قبایل عرب بودند به دستور بشیر به روستاهای دارفور حمله کردند. ساکنان این روستاها، کشاورزان آفریقایی بودند.
منبع: روزنامه‌نگاران برای عدالت

تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com