مرکز عدالت و پاسخگویی سوریه می‌گوید که تقریبا تمام پاسخ‌دهندگان در یک تحقیق درباره خشونت جنسی و جنسیتی در سوریه، بر این باور بودند این خشونت‌ها که پیش از آغاز بحران سوریه نیز در این کشور وجود داشته، در دوران پسابحران به دلیل سوء استفاده‌هایی که در بازداشتگاه‌های دولتی وجود دارد به شدت افزایش یافته است.
شبنم مجتهدی، تحلیلگر حقوقی و استراتژی مرکز عدالت و پاسخ‌گویی در میزگردی که از سوی این مرکز و سازمان اینتراکشن٬در مورد خشونت‌های جنسی و جنسیتی در جریان بحران سوریه برگزار شد، گفت:«گرچه پاسخ‌دهندگان عدالت را یک ابزار عنوان کردند اما نسبت به اینکه امکان برگزاری جلسات محاکمه وجود داشته باشد بدبین بودند. در نتیجه بسیاری از پاسخ‌دهندگان تاکید کردند که حمایت‌های روانی و کمپین‌های آگاهی‌رسانی روشی آلترناتیو برای مبارزه با خشونت جنسی و جنسیتی در صورت نبودن مکانیسم قضایی هستند.»

Untitled-6
سیندی دایر، از گروه صداهای حیاتی نیز در این میزگرد در رابطه با تاثیر محاکمه و اقدامات قضایی بر بالا رفتن سطح آگاهی نسبت به خشونت‌های جنسی و جنسیتی، گفت: «عموما کسانی که خواستار رسیدگی قضایی به عاملان خشونت جنسی و جنسیتی هستند، خود قربانیان نیستند. زیرا آن‌ها ترجیح می‌دهند که به زندگی عادی برگردند و از هرگونه برچسپ ننگ‌آور و شرم‌آور این نوع سوء‌استفاده‌های جنسی دوری کنند.»
او در ادامه گفت که شگفت زده نشده وقتی که پاسخ‌دهندگان در این تحقیق، خشونت‌های جنسی را به شدت به بشار اسد مرتبط می‌دانستند، چون در آمریکا هم تنها زمانی توده مردم نسبت به خشونت جنسی و جنسیتی واکنش نشان می‌دهند که یک چهره مشهور جامعه عامل آن باشد و مواردی که شخصیت‌های مشهور مورد محاکمه قرار می‌گیرند در بالا بردن آگاهی عمومی موفق‌اند. اما مهم آن است که احکام حاصله به اجرا درآیند که این مستلزم تخصیص بودجه‌های بلندمدت و به خدمت گرفتن وکلا و بازپرسان تسخیری علاقمند به پیگیری این موضوع از سوی نهادها است و این در شرایط بحران و پسابحران بسیار سخت است.
گزارش کامل، نگرش اجتماعی نسبت به خشونت جنسی و جنسیتی در سوریه در کتابخانه عدالت انتقالی SJAC موجود است.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com