در سال ١٣۶٠ و سال‌های پس از آن، اخبار تاییدنشده‌ای به شکلی بسیار وسیع در داخل و بیرون از زندان منتشر شد. بر اساس این اخبار که عمدتاً دهان به دهان پخش می‌شد، گفته می‌شد که چون از نظر اسلامی دختری که رابطه جنسی نداشته و باکره است بی‌گناه به شمار می‌رود، اگر اعدام شود، به بهشت می‌رود. بنابراین طبق فتوایی شرعی و برای جلوگیری از به بهشت رفتن دخترانی که به دلایل سیاسی محکوم به اعدام شده بودند، در شب پیش از اعدام آنها را اجباراً به عقد (صیغه) یکی از پاسداران یا کارگزاران دیگر زندان در می‌آوردند تا با تجاوز از آنها رفع بکارت شود و بعد، اعدام شوند.

Untitled-367
سیمین بهروزی که از ۱۶ سالگی به مدت چند سال در زندان عادل‌آباد شیراز بوده است، به یاد می‌آورد که در جلساتی که مسئولان زندان و روحانیونی که از بیرون از زندان برای موعظه زندانیان تشکیل می‌دادند کراراً اما به طور غیر مستقیم مسئله تجاوز به دختران باکره مطرح می‌شده است.”
مژده ارسی نیز که به اتهام هواداری از سازمان چریکهای فدایی خلق (اقلیت)، از ١٣۶١ تا ١٣۶۹ در زندان‌های مختلف استان تهران بوده است، تشریح می‌کند که چگونه در گفت‌و‌گوهای داخل زندان اوین، میان بازجویان و زندانیان و همین‌طور میان زندانیان سر موضعی و توابان، به طور مکرر و به روشنی دربارۀ موضوع صحبت می‌شده است: «این موضوعی نبود که اصلاً پنهان کنند، نه بازجو و نه حتی تواب‌ها. من بعد از زندان یا وقتی آمدم خارج از ایران تعجب می‌کردم وقتی می‌شنیدم که کسی از این موضوع خبر ندارد یا مسئله تجاوز به دختران قبل از اعدام اثبات شده نیست؛ برای من مثل روز، روشن بود. مثلاً بازجوی خود من توی بازجویی شب اول به خود من گفت:”به عنوان یک مارکسیست، یا می‌ایستی سر موضعت، دفاع می‌کنی و بلافاصله اعدام می‌شوی یا اینکه آدم می‌شوی، تواب می‌شوی. حالا فقط مرگ نیست که بمیری. قبلش هم چنین موردی خواهی داشت.” نمی‌گفت با تو این کار را می‌کنیم، با لحنی که حالت تهدید داشت، به طور عام می‌گفت: قبل از اعدام، دختران باکره به عقد یک برادر پاسدار در می‌آیند. روی تجاوز اصلاً حرف نمی‌زدند؛ می‌گفتند عقد. من یادم است با تواب‌ها بحث می‌کردیم.»
بخشی از گزارش جنایت بی‌عقوبت،شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان سیاسی زن در جمهوری اسلامی – گزارش اول-انتشارات عدالت برای ایران-دسامبر٢٠١١

  • برای دریافت متن کامل کتاب به صورت پی دی اف اینجا را کلیک کنید:
    آدرس تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com