سید مهدی موسوی (زاده ۱۳۵۵ در تهران) شاعر ایرانی و پژوهشگر ادبیات است. از فعالیت‌های مهم او ایجاد کارگاه‌های شعر و داستان در شهرهای مختلف ایران نظیر کرج،تهران، شاهرود، مشهد و… در طی سال‌های ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۸ بوده‌است. از شاگردان او می توان به فاطمه اختصاری، حامد داراب، محسن عاصی، محمد حسینی مقدم، الهام میزبان، مونا زنده دل و آناهیتا اوستایی اشاره نمود. کارگاه‌های او پس از دستگیری اش در سال ۱۳۸۹ تعطیل شد. هم‌چنین او در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ سردبیری نشریهٔ «همین فردا بود» (نشریهٔ تخصصی غزل پست مدرن) را به عهده داشت که پس از انتخابات لغو مجوز شد. او در کلاس‌های آزاد مؤسسه پنجره حکمت تدریس می‌کند. [۱]

جریان «غزل پست مدرن» و شعرهای مهدی موسوی که او را بسیاری «پدر غزل پست مدرن» و غزل امروز ایران می دانند در بین اساتید ادبیات طرفداران و مخالفانی دارد.

افرادی نظیر محمد علی بهمنی از حامیان این جریان[۲] و بعضی دیگر مانند علی باباچاهیاز مخالفان آن هستند. برگزاری «جشنواره غزل پست مدرن» که با حمایت و نظارت موسوی صورت گرفت در سال ۱۳۸۶ بازتاب‌های مثبت و منفی در رسانه‌های مختلف داشت. بسیاری از آثار برگزیده این جشنواره بعدها به‌صورت زیرزمینی در مجموعه‌ای تحت عنوان «گریه روی شانه‌های تخم مرغ» به کوشش رضا صحرایی منتشر شد. در سال ۱۳۸۹ وبلاگ او با نام «غزل پست مدرن و» که چند دوره به عنوان یکی از محبوب ترین وبلاگ های فارسی مورد تقدیر قرار گرفته بودابتدا فیلتر و سپس با حکم قضایی مسدود شد. بعد از چند مرحله فیلترینگ موسوی بالاخره در آدرسی جدید وبلاگی با همین نام ایجاد کرد.

یکی از شعرهای مجموعهٔ «پرنده کوچولو؛ نه پرنده بود! نه کوچولو!» در سال ۱۳۸۹ توسط شاهین نجفی به نام «شاعر تمام شده» به صورت موزیک اجرا شد.[۳] ترانه‌ها و شعرهای دیگری از او نیز توسط خوانندگانی نظیر آریا آرام نژاد، شادی امینی، امیر عظیمی، یاسین صفاتیان، نوید زردی، کاوه سوری، میثاق بنی مهد، حسام بهمنی ، امیر خرم نژاد و… اجرا شده‌است.

در بهار ۹۱ مقاله ای در هفته نامه باران و به قلم سهیل بالینی در حمایت از غزل پست مدرن به چاپ رسید که در آن به بررسی رابطه جریان پست مدرن و موسیقی زیر زمینی ایران پرداختند و با اتصال هر دو جریان به جنبش دانشجویی کشور منجر به اعتراضات گسترده رسانه های اصولگرا شدند. در این مقاله با حمایت گسترده از سبک نگارش سید مهدی موسوی از او به عنوان پدر غزل مدرن ایران یاد شد.

در تابستان ۹۱ باشگاه خبرنگاران جوان (متعلق به صدا و سیما) و رسانه های اصولگرا مطلبی تحت عنوان «مهدی موسوی چه کسی است و چگونه به خواننده مرتد کمک می رساند» علیه او منتشر کردند که منجر به فیلترینگ دوباره ی وبلاگ، انسداد سایت شخصی و دستگیری مجدد «مهدی موسوی» شد. در این مقاله، این شاعر، پدرخوانده ی حلقه ی «ما شریم» نامیده شده و به همراه انتشار عکس های خصوصی او، از نهادهای امنیتی و انتظامی برای دستگیری او درخواست شده بود.[۴]

انتشار عکس های او به همراه فاطمه اختصاری در ورزشگاه آزادی در بازی ایران-کره جنوبی حواشی در نشریات داخل و خارج از کشور داشت و بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را دوباره بر سر زبان انداخت. نشریات اصولگرا شدیدا به این اتفاق و همچنین فعالیت های فمینیستی موسوی معترض بودند.[۵]

مهدی موسوی در تاریخ ۱۷ آذر سال ۱۳۹۲ توسط نیروهای امنیتی سپاه در منزلش بازداشت شد و پس از ۳۸ روز زندان انفرادی به قید وثیقه ازاد شد.[۶]

در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۳ ابتدا خبرگزاری های زنجیره ای اصولگرا به سردستگی «خبرگزاری فارس» انتشار کتابش را به انتشار کتاب شاهین نجفی تعبیر کرده و مورد حمله قرار دادند. پس از تکذیبیه ی نمایشگاه کتاب، این حملات توسط «روزنامه ی کیهان» ادامه پیدا کرد که منجر به جمع شدن کتاب مهدی موسوی از نمایشگاه و بسته شدن «نشر نصیرا» منجر شد. قبلا در سال ۱۳۸۹ نیز کتاب دیگر او با نام «پرنده کوچولو؛ نه پرنده بود نه کوچولو» از نمایشگاه جمع و خمیر شده بود.[۷] از آثار مطرح او می‌توان کتاب «فرشته‌ها خودکشی کردند» را نام برد. این کتاب بعد از توقیف توسط وزارت ارشاد در سال ۱۳۷۹، به‌صورت زیرزمینی در سال ۱۳۸۱ به چاپ رسید. او هم‌چنین در زمینه‌های نقد، داستان و سینما هم به فعالیت مشغول است و آثار و مقاله‌هایش در تعدادی از نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده‌است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)