با توجه به اعلامیه حذف خشونت بر علیه زنان سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان نقص حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان را تشکیل می‌دهد و به برخورداری آنان از آن حقوق و آزادی‌ها لطمه می‌زند و یا آن‌ها را خنثی می‌کند.
اغلب خشونت علیه زنان در حوزه خصوصی خانواده و یا در اجتماع رخ می‌دهد. که در حوزه خانواده می‌توان به چهار بخش عمده که عبارتند از: خشونت‌های فیزیکی، روانی، و جنسی اشاره کرد که ضرب و شتم، تجاوز به عنف (تجاوزجنسی)، زنای با محارم (تجاوز خانگی)، تهدید و ارعاب، قتل‌های ناموسی، مثله کردن (ختنه کردن دختران) نمونه‌هایی از این قبیل است. از جمله خشونت‌های اجتماعی نیز می‌توان به تجاوز، سوءاستفاده جنسی، قاچاق، فحشای اجباری، پورنوگرافی اجباری که از جمله خشونت‌های شایع علیه زنان مهاجر است اشاره کرد. همچنین یکی از نمونه‌های بارز خشونت‌های اجتماعی علیه زنان نگاه جنسیتی در فضای اشتغال است. در این میان نمی‌توان خشونت‌های اعمال شده از سوی دولت را که خود یکی از مهم‌ترین خشونت‌های اعمال شده بر علیه زنان است نادیده گرفت.
سازمان ملل متحد می‌کوشد با برنامه‌های گوناگون با خشونت بر علیه زنان مبارزه کند. در‌ای راستا این سازمان روز ۲۵ نوامبر (معادل چهارم یا پنجم آذر) را روز جهانی رفع خشونت علیه زنان اعلام کرده است.
۲۵ نوامبر امسال یعنی سال  ۲۰۱۲ نسرین ستوده حقوقدان، وکیل دادگستری و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، چهلمین روز اعتصاب غذای خود را در زندان آغاز می‌کند. همانطور که در خبر‌ها ذکر شده وی دست به اعتصاب غذای نامحدود در اعتراض به عدم ملاقات حضوری با فرزندانش، تغییر روز ملاقات و قطع تلفن‌های بند و همچنین ممنوع الخروج شدن غیر قانونی دختر ۱۳ ساله‌اش زده است. اعصاب غذای او را می‌توان اعتراض به خشونت‌های اعمال شده توسط دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی دانست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com