مترجم: مرمر مشفقی
همکاری: نادیا ذابحی

SvFF_Iran_Annons_1920px

درآستانه بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در مفابل تیم ملی فوتبال سوئد در استادیوم فرندز آرِنا شهر استکهلم، توجه بسیاری به نحوه حضور تیم ملی فوتبال ایران در کشور میهمان و موضع گیری ها و پاسخ دولت ایران درباره سیاستهای تبعیض آمیز در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه ها شده است. مدیران فدراسیون فوتبال٬ ملی پوشان را از درب پشتی فرودگاه خارج کرده و با محافظت شدید ورزشکاران تیم ملی فوتبال ایران در سوئد، تا این لحظه از دیدار آنها با طرفداران و خبرنگاران جلوگیری کرده اند. از آنها خواسته شده که از استفاده از شبکه های اجتماعی و حضور در مجامع عمومی خودداری کنند. روزنامه سوئدی آقتون بلادت یک روز پیش از این بازی دوستانه در گفتگویی با مربی و ورزشکاران تیم ملی فوتبال سوئد، جویای نظر آنها در مورد سیاستهای ورزشی تبعیض امیز دولت ایران شد.

اریک هارمن، سرمربی تیم ملی سوئد، رغبت و یا جرات پاسخگویی صریح به سوالات درباره حکومت ایران و سیاست تبعیضی برای زنان ، ممانعت از حضورشان در استادیوم های ورزشی و فشارهایی که بر فعالان سیاسی وجود دارد را نداشت. وی در این باره بیان داشت: ” این هیئت مدیره است که سیاست تیم را میچرخاند نه من. من فقط به بازی فوتبال نگاه میکنم و اینکه قرار است با تیم ملی ایران رویارو شویم بسیار هیجان انگیز است». در مقابل٬ بازیکنان تیم مشکلی با اظهار نظر کردن در مورد سیاستهای ایران نداشتند. اریک یوهانسون، هافبک دفاعی تیم ملی سوئد گفت: مسلما این تبعیض و سرکوبهای حال حاضر علیه زنان تاسف بار است و باید از آن فاصله گرفت» . او در پاسخ به این سوال که آیا بیان کردن و پررنگ کردن این مسئله اهمیت دارد٬ گفت بله مسلماً! این واقعیت نفرت انگیزی است!

iranpublik1920

بازیکن ها پیش از تمرینات از طرف مدیریت تیم برای روبرو شدن با این سوالات آمادگی داشتند: « آدم به این مسائل توجه میکند،بعد میبیند که کجا و چطور پاسخ دهد». همه بازیکنان در کنفرانس خبری بر یک مساله تایید کردند : “این سیاست ها بسیار بد است!”
آندرش گرانکویست اظهار داشت : این واضح است که ما باید در مقابل چنین تبعیضی بایستیم و نظر خود را بیان کنیم. من فکر میکنم این که در سال ٢٠١۵ در آن کشور زنان نمیتوانند برای دیدن فوتبال به استادیوم بروند و برای چنین مساله ساده ای تحت فشار هستند غیرقابل باور و ناراحت کننده است و این مهم است که ما از آنها حمایت کنیم! و البته بازی در مقابل ایران خیلی جالب است.

ایزاک کیسه تلین ، مهاجم تیم سوئد، هم در پرسش و پاسخی اظهار داشت: «چرا از گفتن این مسائل طفره میرویم؟ نباید اینطور باشد. من شخصا فکر میکنم درست نیست! من همه اطلاعات را درباره شرایط آنجا ندارم٬ ولی این که حقوق زنان به این صورت نقض شود و یا فرد نتواند هرچیزی که میخواهد درباره حکومتش بگوید ، این به نظرم درست نیست.

از او پرسیده شد:« تو در کشورهایی (سوئد و فرانسه) بازی میکنی که زنان اجازه ورود به استادیوم و تماشای فوتبال را دارند. آیا فکر میکنی بتوانی در جایی مثل ایران بازی کنی که نیمی از جمعیت نمیتوانند از بازی در سطح ملی حمایت کنند؟». پاسخ ایزاک این بود که: « این یک دنیای کاملا متفاوتی است! من به این که همه حقوق برابر داشته باشند عادت کرده ام. همه میتوانند فوتبال تماشا کنند زنان و نژاد های مختلف! این که اینطور نیست خیلی عجیب است!»

SWE_Iran_Hemmaplan496px

تعداد ۳۵۰۰۰ بلیط برای این بازی به فروش رسیده که تعداد زیادی از این بلیط ها توسط ایرانیان ساکن سوئد وکشورهای همسایه خریداری شده است.. تعداد زیادی از زنان ایرانی ساکن خارج از ایران سعی دارند در حمایت از زنان ایرانی که امکان حضور در استادیوم ها را ندارند به تماشای این بازی بروند و خواهان بازگرداندن این حق به آنان شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com