نشریه انقلاب ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴

ترجمه: برهان عظیمی
اوباما پس از تبرئه‌ی ویلسون در ارتباط با قتل مایکل براون همان چیزی را که برای انجام دادنش استخدام‌شده بود، انجام داد. اما عملکردش پوشیده نیست، دروغ‌هایش آشکارتر و حتی مزخرفات گفتن اش غیرقابل‌تحمل است. به او گوش کنید که می‌گوید:
۱- “ابتدا و مهم‌تر آنکه، ما ملتی هستیم که بر اساس حاکمیت قانون بنا گشته‌ایم.”
نه خیر! اولین و مهم‌ترین نکته این است که، شما ملتی هستید که بر روی سرقت خشونت‌بار سرزمین سرخپوستان بومی و آدم‌ربایی، قتل، تجاوز و به بردگی کشاندن مردم آفریقا، بنا گردیده‌اید. و امروز شما ملتی هستید که بر روی غارت تمام جهان و محیط ‌زیست و اعمال و پیشبرد آن از طریق بزرگ‌ترین ارتش در تاریخ، به انقیاد درآوردن و سرکوب میلیون‌ها نفر از مردم این کشور، و به‌طور غیرقانونی به جاسوسی و سرکوب هرکسی که در سر راهتان قرار گیرد، بنا شده‌اید. پس با ما و هرکسی دیگری در مورد “حاکمیت قانون” صحبت نکنید.

۲- “این را درک کنید، که مأمورین پلیس ما هر روزه جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.”
نه خیر! به قول باب آواکیان، پلیس شما، زندگی جوانان ما را هرروزه در معرض خطر قرار می‌دهد، به اذیت و آزار آن‌ها می‌پردازد، به آن‌ها خشونت می‌کند، زندانی‌شان می‌کند و حتی آن‌ها را به قتل می‌رساند.

۳- “در بسیاری از مناطق کشور، عدم اعتماد عمیق میان مجریان قانون و محلات رنگین‌پوست(غیر سفیدپوست) وجود دارد. برخی از اینها درنتیجه‌ی میراث تبعیض نژادی در این کشور است.”
نه خیر! در سراسر کشور شما پلیس برای سرکوب و لگدکوبی مردم سیاه‌پوست و لاتین تبارها، برای درهم شکستن روحیه آن‌ها و مجبور کردنشان به “فرار”، تحت نظر قرار دادن و زندان کردن و کشتن آن‌ها، استخدام‌شده است… چون در سیستم تحت اداره‌ی شما برای اوباما دیگر هیچ راهی که بتواند با استثمار میلیون‌ها نفر در این محلات به تحصیل سود بپردازد وجود ندارد و نیاز به درهم شکستن مقاومتشان قبل از آنکه آغاز شود، وجود دارد. پلیس، محلات رنگین‌پوست نشین را “بی‌اعتماد” نکرده است، بلکه آن‌ها را به‌شدت سرکوب می‌کند و این منجر گشته به ترس و نفرت پلیس از مردمی که آن‌ها را تحت کنترل انقیادگرایانه‌ی خود قرار داده است. و بنابراین “محلات رنگین‌پوست نشین” بیش از هر چیزی، باید بی‌اعتمادی‌شان به پلیس حتی بیشتر شود و به درخواست هرگونه همکاری مردم با شما، در هر زمان که می‌خواهید بر آن‌ها تکیه کنید، آن‌ها از آن علیه خود شما استفاده خواهند نمود و نتیجه معکوس خواهد شد.

۴- “ما به پیشرفت‌های عظیمی در روابط نژادی در طول چند دهه گذشته دست‌یافته‌ایم. من شخصاً در زندگی‌ام شاهد چنان واقعه‌ای بوده‌ام. و انکار این پیشرفت به نظر من به مفهوم انکار ظرفیت امریکا برای تغییر است.”
نه خیر! شما خودتان شخصاً باعث “پیشرفت‌های عظیمی” (اگر بتوانی خود را که به‌عنوان قصاب ارشد در این “پیشرفت” نامیده شده‌اید، برتابید) شده‌اید. همراه با شما، تعداد انگشت‌شمار کوچکی از دیگر مردم سیاه‌پوست و لاتین تبار نیز به افراد برجسته تبدیل‌شده‌اند. هرچند یک گروه بزرگ‌تر از آن دو نژاد به طبقه متوسط راه‌یافته است، اما آن‌ها هنوز درخطر پرتاب شدن به خارج از آن و سقوط و به گرویدن طبقه زحمت کش قرار دارند. اما برای اکثریت مردم سیاه‌پوست همه‌چیز بدتر از موقعیتی شده است که چند دهه پیش در آن به سر می‌بردند. رقم مردم زندانی‌شده ده برابر گشته است، بیش از نیمی از آن‌ها سیاه‌پوست یا لاتین تبار می‌باشند. بیکاری افزون‌تر گشته و تفاوت زیادی بین نرخ بیکاری سفید و مردم سیاه‌پوست یا لاتین تبار موجود است.
نابرابری بزرگ‌تری در آموزش‌وپرورش و مسکن موجود است، بیرون کردن مستاجرین همراه با بی‌خانمانی، تبعیض در اعطای اعتبارات بانکی، تبعیض نژادیِ حتی بیشتر، و شرارت و ارزش کاهی در فرهنگ. در تمامی شئون زندگی ادامه دارد. کدامین پیشرفت، عجبا که این دروغی بیش نیست. فقط به خاطر اینکه تو(اوباما) به‌جایی رسیده‌ای، چیزی را ثابت نکرده و ذره‌ای ارزش ندارد.

۵- “خطاب به کسانی که در فرگوسن، راه‌های هدایت برای انتقال نگرانی‌های سازنده‌ی شما وجود دارد و همچنین راه‌های مخرب برای هدایت نگرانی‌تان نیز وجود دارد.” ترجمه این حرف اوباما این است: “بر مسیر دایره باطل‌شده حرکت کنید، در بحث رسمی که تاکنون هیچ نتیجه‌ای ندارد شرکت کنید، درگیر در برنامه‌ای شوید که یک نوار زخم‌بندی را بر روی غده‌ی سرطانی قرار می‌دهد، به‌طوری‌که کسب‌وکار بتواند به‌طورمعمول ادامه یابد. کاری نکنید که درواقع سعی در جلوگیری از عصبانیتتان شود.” آری دمار از روزگارتان درمی‌آوریم. ما اما گزینه‌ی بهتری داریم: «بپا خیزید. باقدرت حاکم بجنگید و مردم را برای انقلاب دگرگون سازید.»

لینک منبع:
http://haghenan.blogspot.com/2014/11/blog-post_27.html

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com