امروزه با گسترش ارتباطات و تکنولوژی دسترسی به اطلاعات و کنشگری اجتماعی، هنری و سیاسی سهولت یافته است. در چند سال اخیر تاثیر این پیشرفت در خصوص اینترنت در میان کاربران کشورهای خاورمیانه و بخصوص ایران  نیز به آسانی قابل رویت است.
البته این رخداد باعث نگرانی هایی برای جمهوری اسلامی  ایران نیز شده است، چرا که اقلیت های مذهبی که با تهدیدات جدی همراه هستند به استفاده از رسانه های آنلاین روی آورده اند. این در حالی است که حتی تعداد بسیاری از آنان بازداشت شده  و یا تحت تعقیب هستند. البته فیلترینگ هم از دیگر اقداماتی است که دولت ایران  برای اختلال در این فعالیت ها و جلو گیری ازآنها انجام  می دهد.
در این خصوص با یکی او پناهجویان ایرانی وبلاگ نویس مصاحبه ای انجام دادیم  به نام علی محمود خالصی از وبلاگ نویسانی است که حدودا از ٢ سال پیش فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است.

–          علت خروجت از ایران چی بود؟

–          به دلیل اینکه از اسلام خارج شدم و به مسیحیت رو آوردم و این مساله موجب بوجود آمدن مشکلاتی شد که مجبور به فرار از ایران شدم.

–          به نظر خودت اینترنت و ارتباطات چه نقشی در تغییر باورت داشته است؟

–          تا قبل از باور به مسیحیت از سایت های اینترنتی درباره مسیحیت و یا شبکه های ماهوره ای اطلاعاتی نداشتم، ولی بعد از ایمانم  اینترنت مهمترین نقش را در تحکیم ایمان من داشت. چون تنها منبع من برای تهیه کتاب و جزوه های مسیحی  از طریق اینترنت بود.

–          چرا وبلاگ  نویسی را شروع کردی؟

–          زمانی که مسیحی شدم در کشور فیلیپین بودم و هما نطور که گفتم بعد از آن مطالب بسیاری را از طریق وب سایت های مسیحی دیده بودم و می خواندم ولی زمانی که برگشتم متوجه شدم تمام  وب سایت هایی که میشناختم در ایران فیلتر شده اند. هر چند راه های زیادی برای عبور از فیلترینگ هست اما همه از این راه ها اطلاعی ندارند.  برای همین تصمیم گرفتم وبلاگی درست کنم که حداقل فیلتر نباشد. البته این هم  باید بگویم که در فضای حاکم  در ایران تبلیغات بصورت غیر مجازی و مستقیم با خطرات جدی همراه است  برای همین من هم از این راه تلاش کردم که این خطرات رو به حداقل برسانم.

–            آیا نوشتن وبلاگ برای تو موثر بودهاست؟

pooriaaaa

–          نمیتوانم بگویم موثر بوده  و نمیتوانم بگویم موثر نبوده است چون به کسانی که مطا لب را می بینند دسترسی ندارم. اگر حتی یک نفر از یکی از جمله های داخل وبلاگ استفاده کرده باشد، وظیفه خودم را انجام دادم و موثر بوده ام.

–          وبلاگ نویسی در ایران با چه خطراتی همراه است و آیا زمانی که در ایران بودی با مشکلی هم برخورد کردی؟

–          همانطور که مستحضر هستید وبلاگ نویسی بدلیل شرایط بسته حکومتی در برخی موارد منجر به مرگ وبلاگ نویس، ستار بهشتی شده است.  از آنجایی که اکثریت وبلاگ ها و وبسایت ها ی مسیحی در ایران فیلتر هستند میشود فهمید که چقدر این مسئله را  خطرناک تلقی می کنند.  باید بگویم که وبلاگ من تا اکتبر ٢٠١٣ بسته نشده نشده بود اما شاید یکی از دلیل هایی که باعث شد به مسیحی بودن من پی ببرند وبلاگم بوده باشد.

–          آیا این فیلترها و بستن وبلاگ ها در ایران تا ثیری در روند این فعالیت ها از سوی کاربران  داشته است؟

–          به  نظر من تاثیر مثبت داشته اند. من از آمار و ارقام اطلاع چندانی ندارم ولی در چند سال اخیر با بسته شدن بسیاری از وب سایت ها می بینیم تعداد آنها روزانه تعدادشان بیشتر می شود و تعداد فروشنده های و فیلتر شکن هم رو به افزایش است. از زمانی که عضو فیس بوک بودن در ایران ممنوع شد، دیدیم که قرارهای فیس بوکی کلیساهای اینترنتی در فیس بوک و … بیشتر و بیشتر شد.

در خصوص خودم از زمانی که  وبلاگم فیلتر شد به فکر افتادم که تا شماره ٩ آدرس قبلی وبلاگم را درست کنم  که در حال حاضر وبلاگم فعال است همچنین از طرفی بیشتر ترغیب شدم و امکانات وب سایتم  را بیشتر کردم به نظر من هرچه فشار ها بیشتر باشد  اشتیاق مردم هم بیشتر میشود . رشد جمعیت مسیحیان در ایران درحالی که با فشارهای بسیاری از سوی وزارت اطلاعات  روبه رو هستند، بیانگر این وضعیت است.

–          چرا به فکر راه اندازی وب سایت جدیدت افتادی؟

–          زمانی که به هلند آمدم سرعت  اینترنت با ایران قابل مقایسه نبود و دسترسی خیلی  آسان تر بود و از آنجایی که خودم در ایران با مشکلات سرعت پایین وی  و در پی آن با فیلتر شکن ها مواجه بودم  تصمیم گرفتم وب سایتی را درست  کنم که هنوز  شناخته شده نیست . در وبسایت تازه ام مطا لب صوتی و تصویری و اخبار مربوط به جامعه مسیحیت را در آنجا قرار می دهم.  از طرفی در فضایی که به من اختصاص داده  و کتاب های اینترنتی به صورت فایل پ  دی اف قرار دادم که این کار در محیط بلاگفا براحتی  امکان پذیر نیست. به همین خاطر ازمردادماه  تابستان  سال گذشته وب سایت را راه اندازی کردم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com