Hookah-Iran

خبرگزاری “مهر” روز شنبه (۴ مرداد-۲۶ جولای) در گزارشی با اشاره به نامه‌ی هشدارآمیز ماه گذشته‌ی بیش از چهارهزار پزشک و متخصص به حسن روحانی در خصوص “مصرف بی‌رویه قلیان” و “سونامی سرطان” ناشی از آن در کشور، نوشت که در حال حاضر مصرف قلیان در کشور از “خط قرمز” نیز عبور کرده است.

این خبرگزاری، اظهارات حسن قاضی‌زاده هاشمی، “وزیر بهداشت” دولت روحانی در واکنش به این نامه را مورد توجه قرار داده که خواهان “رفتار مسوولانه دستگاه‌های ذی‌ربط در مبارزه با مصرف دخانیات و قلیان” و به ویژه قوه قضاییه و “وزارت صنعت، معدن و تجارت” شده است.

چهار هزار پزشک و متخصص ایرانی در نامه‌ی خود به رییس جمهوری اسلامی از وی خواسته بودند تا «بر اساس قوانین از عرضه قلیان در سطح قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی جلوگیری کند».

آن‌ها با تاکید بر اینکه «ایران دارای بالا‌ترین ‏نرخ رشد ابتلا به سرطان در ‏دنیا است»، از مصرف دخانیات به عنوان علت ۳۰ تا ۳۵ درصد ابتلا به انواع سرطان‌ها یاد کرده و افزوده‌ بودند که در این شرایط «قلیان تفریحی است که هر روز ‏فاصله جوانان را با مرگ و نیستی کمتر می‌کند و ‏آنان را به ورطه فلاکت می‌کشاند».

این پزشکان با اشاره به این‌که «‏‏۱۵ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در کشور مصرف‌کننده قلیان هستند» تصریح کرده بودند که میزان منواکسید کربن واردشده به بدن انسان در اثر ‏استعمال ‏قلیان ۶ برابر سیگار و تاثیر آن در ابتلا به سرطان نیز ۴۶ برابر بیشتر از سیگار است.

در واکنشی دیگر به این نامه، علیرضا مرندی، “وزیر اسبق بهداشت” و عضو کنونی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بی‌اثر دانستن این به دلیل “بی‌اهمیت بودن جان مردم برای مسوولان”، از “نگاه منفعلانه” آن‌ها نسبت به عرضه مواد دخانی در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: «به نظر می‌رسد سود ناشی از گردش مالی این صنعت مهم‌تر از جان انسان‌ها است.»

وی اضافه کرد که قلیان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها «به در منازل هم عرضه می‌شود» و این شرایط، “وحشتناک” است.

روز دوم مردادماه نیز مسعود پزشکیان، “وزیر بهداشت در دولت سیدمحمد خاتمی” و دیگر عضو کنونی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم”، علت افزایش گرایش به مصرف قلیان به ویژه در میان دختران را “مشکلات فرهنگی جامعه” دانست و از این‌که «مسوولانی که لباس فرهنگی به تن دارند نتوانستند برخی ‏جوانان ‏را به خوبی تربیت کنند‎»، ابراز تاسف کرد.

وی ضمن درخواست از حسن روحانی برای «اجرای قانون» با هدف «کنترل مصرف ‏بی‌رویه قلیان در اماکن عمومی»، تاکید کرد که «دولت باید پیش از جمع‌آوری قلیان‌ها به فکر ایجاد فرصت شغلی ‏مناسب برای افرادی باشد که از این طریق امرار معاش می‌کنند».

پیش از این در خردادماه گذشته وب‌سایت “خبرآنلاین” با انتشار گزارشی از اداره‌ی سفره‌خانه به عنوان “یکی از پردرآمد‌ترین شغل‌ها در ایران” نام برد و نوشت که با توجه‌ به عدم صدور مجوز تازه، هزینه رهن سالانه مجوز یک سفره‌خانه، در حال حاضر در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس این گزارش، «ارزش واردات توتون میوه‌ای، با حدودا ۵۲۰ درصد رشد از حدود ۲/۱ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به نزدیک ۱۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ رسید».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com