93397a68f191a995c31c460817e7cc00
در سال ۱۹۸۷ حرکت مقاومت اسلامی در فلسطین با نام اختصاری حماس بنیان گذاری می شود.این سازمان در دهه نخست موجودیت خود چندان نتوانسته بود در مناطق فلسطینی و در میان گروه های مختلف موجود در آن زمان شناخته شده و حتی به صورت نسبی به اهداف بسیار ابتدایی و پیش فرض خود نزدیک شود و حتی ایدئولوژی های سنی گرایانه حماس نیز کشورهای سنی-عرب را برای حمایت از این سازمان ترغیب نمیکرد(برای مثال فعالیت های این سازمان در اردن ممنوع اعلام شد) تا اینکه فرضیه “دشمنی مشترک” با یهودیت، ایران و حماس را بر سر یک کُرسی نشاند و تقریبا” بعد از یک دهه از تاسیس این سازمان روابط نزدیک دولت ایران به ریاست جمهوری خاتمی با حماس شکل گرفت. دیدارهای پی در پی مختلف میان بنیانگذاران حماس با مقامات ایران در میان سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ که از جمله آن ها میتوان دیدار و مذاکرات میان احمد اسمائیل یاسین(از بنیانگذاران حماس) با رئیس جمهور وقت ایران یعنی سید محمد خاتمی و همچنین سید علی خامنه ای در مه ۱۹۹۸ در تهران اشاره کرد که نتیجه این دیدارها و مذاکرات قوت گرفتن گسترده حماس با کمک های مالی-تسلیحاتی ایران در سال های آتی بود.

 

از این رو نفوذ ایران در حماس به شکل گسترده ای افزایش می یابد به گونه ای که بسیاری از اهداف اصلی حماس نیز مبنی بر آزادسازی خاک هایی که به گفته آنان تحت اشغال اسرائیل می باشد به حاشیه کشیده شد زیرا ایران با حمایت از حماس یک میدان همیشگی برای متمرکز کردن اسرائیل در آن می اندیشید. نه استقلال و آرامش نسبی خاک های موسوم به فلسطین و نه چیرگی کامل اسرائیل در آن در اهداف ایران گنجانده می شود و حماس بدل به اهرمی میشود که نزاع را در غزه و فلسطین بصورت همیشگی حفظ کند.

این اهداف ایران زمانی سر از خاک در می آورد که اسرائیل با توافقی که با مصر و تشکیلات های فلسطینی در سال ٢٠٠۵ با برچیدن شهرک های یهودی نشین در غزه، نیروهای نظامیان خود را از این منطقه خارج کرد تا آرامش نسبی در این منطقه برپا شود که تنها دو سال بعد در سال ٢٠٠٧ سازمان حماس با تئوری که ایران برایش تعریف کرده وارد عمل شده و بعد از یک دوره درگیری نظامی با ماموران تشکیلات های خودگردان فلسطینی، آنان را از غزه اخراج کرده و اداره این بخش از اراضی فلسطینی را در دست گرفت.در همین حال ناظران اتحادیه اروپا نیز این منطقه را ترک و مرز رفح با مصر نیز به روی فلسطینیان بسته شد.
با این حال در طول جنگی که بین اسراییل وحماس در غزه در اواخر ۲۰۰۸ و اوایل ۲۰۰۹ اتفاق افتاد ناظرین ایران را جزء مهمی از نبرد غزه معرفی کردند. در آن زمان حسنی مبارک هشدار داد: “ایرانیان در تلاش برای بلعیدن کشورهای عربی هستند”. محمد عبدالله الزلفی عضو مجلس شورای عربستان ابراز داشت که ” ایران یک تهدید بزرگ در دنیای امروز است، که از تمام تروریستها از حماس گرفته تا حزب الله و بعضی از تروریستهایی که ما حتی اسم آنها را هم نمی دانیم حمایت می کند” و اینکه ” ایران با حمایت از فعالیتهای غیرقانونی و فعالانی همچون حماس، سعی در بی ثبات کردن منطقه دارد”. حماس به طور فزاینده ای به مدار حرکتی ایران نزدیک شده است و بخش عمده ای از سلاحهای وارد شده، و تخصص و تکنیکهای ساخت سلاح و راکت توسط خود نیروهای حماس، همگی توسط ایران فراهم شده است. بسیاری از فرماندهان حماس تمرین و تعلیم دیده ی ایران در سالهای اخیر بوده اند که با بازگشت خود به غزه و انتقال آنها به سایر نیروها یک ارتش در غزه ایجاد کرده اند و به تبع آن حماس در تلاش برای به انجام رساندن خواسته های ایران حرکت خواهد کرد.
در تاریخ ۲۸ دسامبر نیز ۲۰۰۸ رهبر ایران فتوای دفاع از زنان، کودکان و مردم غزه به هر طریق ممکن را به تمام مسلمانان جهان ابلاغ کرد و کسانی که در این راه کشته شوند را شهید نامید. بیش از ۷۰.۰۰۰ هزار دانش آموز بسیجی داوطلب شرکت در جنگ علیه اسراییل شدند. تظاهرات مختلفی توسط بسیجیان در تهران جهت حضور در غزه و جنگ علیه اسراییل برپا شد. هفته ها قبل از شروع نزاع غزه و اسراییل، این موضوع مطرح شد که ایران اقدام به ارسال نیروهای متخصص نظامی به غزه توسط کشتی های لیبی کرده بود که توسط نیروی دریایی اسراییل بازگردانده شده بودند. این موارد همگی بیانگر دخالت همیشگی ایران با در نظر گرفتن منافع خود و فشار بر اسراییل بدون در نظر گرفتن شرایط موجود در منطقه ی بحران زده غزه می باشد.
در روزهای ابتدایی ماه ژوئیه ۲۰۱۴ جسد سه نوجوان اسرائیلی ربوده شده پیدا میشود و حماس اتهام ها مبنی بر قتل سه نوجوان را رد نمیکند و به نوعی اسرائیل را رسما” تحریک به جنگ میکند تا دوباره طبق خواسته های ایران برای مدتی امنیت منطقه را بر هم بریزد.در همین مدت و تقریبا” در ۹ روز از غزه ۱۲۰۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک میشود.طبق روال سابق نیز پس از ۹ روز حملات مرگ‌بار اسرائیل به غزه دست‌کم ۲۱۵ نفر در ۹ روز (تا به امروز)جان خود را از دست می دهند.
در همین حال اسرائیل بعد از ۹ روز پیشنهاد آتش بس مصر را قبول کرده است اما حماس به حملات موشکی ادامه میدهد و در مقابل نیز با قرار دادن سپرهای موشکی و پناهگاه های خود در میان شهر غزه و مناطق غیرنظامی و مناطق مسکونی، سپری انسانی در مقابل حملات جنگنده های اسرائیلی ساخته است که بهانه های تداوم نزاع در غزه از بین نرود!
حماس هم اکنون نیز مدعی است که هرگونه توافقی با اسرائیل باید شامل رفع محاصره غزه باشد که این منطقه را در فقر شدید نگه داشته و به گفته آنها بیکاری را به حدود ۴۰ درصد رسانده است.این در حالی است که مسئله محاصره غزه قبل از حضور نیروهای مغرض حماس و اهرم های فشار ایران در حال حل مرتفع شدن بوده و با ظهور حماس در سال ۲۰۰۷ بالاجبار از طرف اسرائیل بار دیگر پا گرفته است .
با این تفاسیر غزه به میدان جنگ ایران با اسرائیل از طریق حماس بدل شده است و هر از چند گاهی حماس موظف به برهم زدن امنیت در منطقه ی مذکور می باشد و در این میان مرگ غیرنظامیان نیز چندان اهمیتی نمیواند برای حماسی داشته باشد که در لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا،آمریکا،کانادا،استرالیا و بریتانیا نیز قرار دارد.در نتیجه نیز راه حلی از طرف کشورهای اروپایی و آمریکا برای حل بحران در میان نبوده و یا در حد سخنانی خارج از منطقه عمل خواهد بود زیرا جنگی بر سر ارزش‌های انسانی یا موازین دمکراسی در غزه وجود ندارد و نزاع از جایی سرچشمه میگیرد که ایران میخواهد با اسرائیل و همپیمانانش در مرزهای خود آنان بجنگد.

حسین محمودی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com