khatne

«دختران ختنه می شوند تا لذت زنانگی در آنها کشته شود»
زنان در ایران متاسفانه با بی عدالتی بسیاری مواجه هستند و این را می توان یکی از معضلات و دلایل عدم رشد و پیشرفت همسوی اجتماعی با جوامع مترقی روز نام برد. این روزها در بسیاری از کشورهای اسلامی، عربی و آفریقائی در کنار تمامی مشکلات، ختنه زنان رواج دارد . در کشومان ایران در برخی مناطق دورافتاده و محروم و برخی روستاها ختنه زنان دیده می شود که متاسفانه قانونی مبنی بر حمایت از زنان و مبارزه علیه کسانی که با بدون داشتن هیچ گونه معلومات و دانشی در این زمینه دست به این جنایت می زنند وجود ندارد.
سنت یا آئین ختنه یکی از با قدمت ترین سنن بشری است. در اسلام به این سنت تاکید شده است با اینکه در قرآن تصریح نشده است اما در حدیث و سنتها آمده. در کشور های مسلمان مانند ایران بر خلاف کشورهای مترقی آمار ختنه پسران بالا است ، حتی در ادیان ابراهیمی، یهودیت نیز هم رایج می باشد، اما دختران در ایران و برخی دیگر از کشوهای مسلمان ختنه می شوند و والدین آنها بدون هیچ توجهی به اینکه چه جنایتی در حق فرزندان خود می کنند، اما بر این باورند که دارند فرمان خدا را اجرا می کنند.
در سال ٢٠٠٣ میلادی، برای مبارزه با این سنت از طرف نهادهای معتبر بین المللی و سازمان دفاع از حقوق بشر در ماه فوریه روزی به عنوان روز مبارزه با ختنه زنان نام گذاری شده است .

ختنه چیست ؟
ختنه یا پربرش به بریدن همه یا بخشی از پیش پوست از نرینگی مرد اشاره می شود ، به هنگام ختنه ممکن است لگام (نرینگی) هم بریده شود به این کار لگام بری گفته می شود. این امر را می توان به عنوان یکی از وحشیانه ترین اعمالی که در حق دختران انجام می شود شمرد زیرا یک دختر در تمام طول عمر از داشتن رابطه جنسی با همسر خود محروم می شود و حتی قادر به زایمان طبیعی نیز نیست.
ختنه زنان (البته بیشتر در دختران زیر ١٨ سال انجام می شود) با ریشه در فرهنگ مرد سالارانه قدیمی و کهنه که در جوامع مسلمان مانند ایران انجام می شود. در این مشکل دختران بیشتر از زنان در معرض خطر هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند زیرا در سنین زیر ١٨ سال افراد هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند حتی اگر خود فرد هم ختنه را به عنوان آئین و سنت بپذیرد باز هم نباید این جنایت انجام شود زیرا به مرور زمان آسیب های فکری و جسمی که به او وارد شده است بروز می کند در اصل ختنه زنان یکی از مصداق بارز خشونت علیه زنان می باشد.در بسیاری موارد ختنه بدون بیهوشی و بیحسی و با هر وسیله برنده غیر بهداشتی انجام میشود و البته در مورد دختران به مراتب غیر بهداشتی تر از پسران میباشد.
در کنوانسیون حقوق کودک چهار اصل وجود که
اصل اول : عدم تبعیض ( ماده دو )
اصل دوم : رعایت منافع کودک ( ماده سه )
اصل سوم : حق زیست و رشد مناسب ( ماده شش )
اصل چهارم : بهاء دادن به دیدگاههای کودک ( ماده دوازده ) که در انجام ختنه کودکان خردسال به هیچ یک از این اصول توجهی نشده است ، زیرا کودکان در این هنگام قدرت جنسی خود را حتی در بسیاری از مواقع احساسات خویش را از دست می دهند در صورتیکه در خنه پسران هیچ کدام از این اتفاقت نمی افتد زیرا پسران در مکانهای بهداشتی ختنه می شوند حتی در این مورد هم تبعیض جنسیتی دیده می شود.
در اصل بیستم قانون اساسی ایران این گونه آمده است که : همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردار می باشند. حال با داشتن چنین اصلی از دولت انتظار می رود که از زنان و کودکان که جرئی از جامعه هستند حمایت شود اما این قوانین نیز همانند جنسیت اسلامی اش به آسانی زن را مورد تبعیض قرار داده و دیده مجریان اش بر این جنایات بسته میماند.

ناقص سازی جنسی زنان در ایران و ممالک سنتی
ختنه زنان به بریدن ناحیه ای از آلت تناسلی زن به نام کلیتوریس گفته می شود که انجام این عمل باعث از بین رفتن لذت جنسی زنانگی می شود که در سه شکل انجام می شود :
حالت اول : بریدن کلبتوریس
حالت دوم : در این حالت علاوه بر بریدن کلیتوریس ، کلبان یا لبهای کوچک اندام جنسی نیز بریده می شود .
حالت سوم : این حالت یکی از خطرناکترین و دردآورترین حالات است که بریدن کلیتوریس ، کلبان یا لبهای کوچک بریده می شود با به هم آوردن ملبان یا لبهای بزرگ آنها دوخته می شود و بعد روی آنها سوراخ های کوچکی در نزدیک مجرای ادرار و دهانه رحم ایجاد می کنند . این حالت ختنه در آفریقا رواج دارد و به آن ختنه فرعونی گفته می شود .
سازمان بهداشت در ایران تحقیقاتی جهت دلیل انجام این عمل بر دختران انجام داده و طبق گفته این سازمان؛ ختنه زنان قبل از ازدواج باعت کنترل تمایلات جنسی قبل از ازدواج، پیدا کردن روح پاک، زیبائی بدن دختر و نگهداری باکرگی دختران تا زمان ازدواج را از دلائل موجه بیان کرده اند. ختنه دختران در واقع باورهای غلط و جهالت جامعه ای است که هیچ توجهی به تاثیرات و خطراتی که بر روح و جسم یک زن می گذارد، ندارند و فقط با چشم کور به اجرای به اصطلاح فرامین الهی پرداخته و در تخیلات انتظار پاداش اخروی نشسته اند. نمونه بارز این جوامع را در بندر گنگ منطقه هرمزگان که با ختنه دختران در ۴٠ روز پس از تولد تدین خود را به او هدیه مینمایند.
عوارض احتمالی ناشی از ختنه دختران:
آسیب رساندن به مجاری اداری
عفونت های خونی
ایدز
یرقان
تشکیل کیست و و دمل در ناحیه مجرای اداری
ایجاد شوک یا حتی در برخی موارد تلف شدن فرد مخصوصا” در نوع سوم ( ختنه فرعونی ) که طبق گزارش به دست امده در هر ١٠ مورد یک مورد بلافاصله جان خود را از دست میدهند.
ایران در قوانین خود جهت مبارزه با ناقص سازی زنان دارای نواقصی می باشد و نیازمند مبارزه همه جانبه جامعه، خصوصا زنان در راستای رفع این نواقص است. قانون توانائی جلوگیری از ختنه زنان را دارد به طور مثال می تواند با پزشکان و کلینیک هائی که این عمل را انجام می دهند مبارزه کرده و از انجام عمل ختنه دختران جلوگیری نماید و یا مجازاتی را برای والدینی که مرتکب این ستم جنسیتی میشوند در نظر گیرد. ساختار قانونی برابر در هر کشوری می تواند در پیشرفت و پیشبرد سطح فرهنگ جامعه تاثیر گذار باشد اما این به تنهائی کافی نیست زیرا بسیاری از ترس مجازات به اعمال زیرزمینی پناه می برند و باعث از بین رفتن فرد و نتیجه ای به مراتب سنگینتر برای قربانیان این سنت می شود. برای رسیدن به جامعه ای عاری از این گونه خشونت و تبعیض های جنسیتی مشارکت تمامی اجزای جامعه ضرورت بدون تخفیف است.

گفتار پایانی

در کنار دیگر ستم ها و جنایات جنسیتی و نابرابری های واضح در پیکره اجتماعی ایران امروز، ختنه دختران بینوایی که به دلیل سنتی بودن ساختار فرهنگی خانواده و نبود حمایت اجتماعی، برای هر فرد ایرانی و ایرانی تبار، به مانند لکه ننگی است که باید شرمساری و شرمندگی وجود این خشونت عیان را در رخسار حس نماید. با توجه به عواقب غیر قابل انکار روانی و جسمی این سنت ضد زن، تلاش و اقدامی مثمر ثمر و در مسیر رفع واقعی این خشونت را شاهد نیستیم. فعالان حقوق بشری و زنان مبارز کمترین کاری را که توانایی انجام دارند، روشنگری در مورد عواقب و پی آمدهای ختنه دختران است که با تاسف بسیار باید گفت به ندرت اشخاصی را شاهدیم که روشنگری در این زمینه را میکوشند.

سمانه گرمرودی ٢٩/٠٣/٢٠١۴

منابع :

ویکی پدیا

کمیاب

قانون اساسی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)