تضادهای انتخاباتی و ترکش‌های آن در صدا و سیمای خامنه‌ای

تنش‌های ناشی از تحریم گسترده نمایش انتخابات خامنه‌ای، در حکومت ملایان ادامه دارد. به عنوان یکی از اولین نتایج این تنش‌ها، برکناری معاون سیاسی صدا و سیمای خامنه‌ای بوده است.

بسیار هویدا بود که تحریم گسترده نمایش انتخابات خامنه‌ای، سونامی را به اردوی ملایان رهنمون خواهد ساخت. جنگ و جدال باندی به حد اعلای خود می‌رسد و کشمکش‌ها روزافرون خواهد شد.

عرصه‌های این جنگ و جدال نیز مختلفند. از تضادهای بین ارکان و قوای حاکمیت تا هر جای که رد پایی از قدرت و متعلقات آن باشد. در یکی از اولین نمودهای این سونامی، علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صدا و سیمای خامنه‌ای از کار برکنار شد.

دلیل برکناری وی،‌ مربوط به برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما با حمید رسایی عنوان شده است. حمید رسایی نامی است که در سال‌‌ها، ماه‌‌ها، هفته‌ها، روزهای اخیر و پسین، با موجی از تنش‌ها توام گشته و خواهد گردید.

ماهیت موضوع نیز بسیار آشکار است؛ جنگ قدرت در اردوی خامنه‌ای در پسا انتخاباتی که مردم ایران با بیشترین درصد تحریمش کردند. در فقدان حضور مردم در نمایش، پر واضح است که گردونه بر سر تصاحب قدرت به نفع خامنه‌‌ای می‌چرخد. اما این چرخش بدون ناهمواری ‌نخواهد بود. به عبارت دیگر این گردونه، به چرخی شکسته می‌ماند که در هر بار چرخش، تکان‌های عظیمی با خود همراه می‌آورد.

علیرضا خدابخشی نسبت فامیلی با سعید و وحید جلیلی دارد. آنها با هم پسرخاله هستند. وحید جلیلی در پی رسیدن پیمان جبلی به ریاست صدا و سیما، به عنوان قائم‌مقام وی منصوب شد.

خدابخشی متعاقب این انتصاب، به عنوان معاون سیاسی صدا و سیمای خامنه‌ای منصوب شد. انتصابی رانتی و همراه با پارتی‌بازی‌، که در حاکمیت ملایان حاکم بر ایران، جای شایسته‌سالاری را با زور گرفته است.

 صدا و سیما، همدستی با رسایی و علیه سپاه و قالیباف

خدابخشی پیش از آن در بخش رادیویی صدا و سیما فعالیت می‌کرده است. پیشتر تضادهای خدابخشی را ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما رسانه‌یی شده بود. موضوعی که بعدها از سوی وحید جلیلی، پسرخاله وی نیز تکرار شد. پشتوانه آنها نیز البته سعید جلیلی، دیگر غلام حلقه بگوش خامنه‌ای است که بی‌نیاز از معرفی است.

این شیوه مدیریت و چاکرمابی برای خامنه‌ای، راه آنان برای ورود و تصدی پست‌‌های کلیدی در صدا و سیمای ملایان را باز کرد. خانواده جلیلی و سپس پسرخاله‌شان خدابخشی از جمله مدیران «جهادی» مد نظر خامنه‌ای بودند.

خدابخشی به محض ورود به معاونت سیاسی صدا و سیما دست به جراحی‌های گسترده در این بخش زد. در اردوی خامنه‌ای از او با عنوان کسی با «مدیریت چریکی و تصمیمات انتحاری» عمل ‌می‌کند، یاد می‌شد. اما شاید کمتر کسی حدس می‌زد که روزی نوبت به «انتحار» خود خدابخشی نیز می‌رسد.خدابخشی نیز افرادی زیادی را با خود به صدا و سیما آورد.

پس از نمایش انتخابات حمید رسایی، چهره جنجال پایداری‌ها در رتبه سوم و بالاتر از قالیباف قرار گرفت. جنگ و جدال بین ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها مانند رسایی، محصولی، آقا تهرانی، ماه‌ها بود که در جریان بود. خبرها حکایت از خیز رسایی و شرکاء برای تسخیر رأس مجلس و کرسی قالیباف خبر می‌داد. [شکاف در اردوگاه خامنه‌ای بالا می‌گیرد!]

پس از نمایش که رسایی بالاتر از قالیباف قرار گرفت بلافاصله حمله به قالیباف را شروع کرد. رسایی خواهان تغییر رئیس مجلس، هیئت رئیسه و… شد. رسایی در یک گفتگوی ویژه در صدا و سیمای خامنه‌ای اعلام کرد که تسنیم و جوان، دو روزنامه سپاه، حامی جدی قالیباف هستند. این ادعا در پی اصرار مجری این برنامه، از کارمندان خدابخشی بفرموده مطرح شد.

جنگ ادامه می‌یابد

جنگ رسایی با این دو رسانه به دلیل حملات آنها به رسایی پس از اظهاراتش در مورد تغییر هیئت رئیسه مجلس صورت گرفت. در این برنامه نیز رسایی با سیخ‌کاری‌های مجری کارگزار خدابخشی، آنها را به حمایت از قالیباف متهم کرد.

در این هیچ شکی نیست که رسانه‌های سپاه، از قالیباف برآمده از سپاه حمایت می‌کنند. رسایی نیز با همدستی مستقیم خدابخشی، می‌خواست گوی ریاست مجلس را از دست سپاهی‌ها برباید. اما این اقدام منجر به برکناری خدابخشی شد.

متعاقبا نیز تسنیم به نقش پشت پرده خدابخشی در این موضوع اشاره کرد و به فاصله اندکی،‌ خدابخشی از کار برکنار شد. عکاف، سردبیر خبرگزاری مجلس و از نزدیکان قالیباف نیز خط‌دهی خدابخشی را آشکارا اعلام کرد. امری که نشان از ابعاد جدال باندی بین قالیباف و سپاهی‌ها و جبهه پایداری می‌باشد.

ماهیت جنگ و جدال باندی، بر سر تصاحب قدرت در هرم حاکمیت، روشن‌تر از آفتاب تموز است. در این بستر از ارگان‌های نظامی، رسانه‌ها، صدا و سیما و روزنامه‌ها، چهره‌ها و… هر چیزی که اندک میزانی از تاثیرگذاری داشته باشد، استفاده می‌شود.

جنگ قالیباف و رسایی و شورای ائتلاف و پایداری‌ها نیز که از قبل برقرار بود، اولین قربانی خود را از ارگان رسانه‌یی گرفت؛ خدابخشی «انتحاری» شد. اقدامی که در تقابل با سپاه و قالیباف و به نفع پایداری‌ها و رسایی صورت گرفت. این نه اولین و نه البته آخرین انتحار از این سنخ است.

جنگ رسایی ـ خدابخشی و یاران او که در صدا و سیما حضوری پررنگ دارند، با سپاه و قالیباف قطعا در آینده بیشتر خواهد شد. چرا که جانشین خدابخشی، یعنی محمدعلی صائب و برادرش نیز، مسئول دفتر سعید جلیلی بوده‌اند.

 انتحارهای این چنینی نیز در اردوی خامنه‌ای در آینده بسیار بسیار پیش خواهد آمد. در این هیچ شکی نیست. تا حدی که به انتحار خود خامنه‌ای و حاکمیت ملایان بینجامد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)