ابطال مجوز بانک ملی ایران در عراق

به دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌یی، حکومت عراق مجوز فعالیت بانک ملی ایران در عراق را باطل کرده است. دلیل این اقدام اقتصادی عنوان شده است. اما در همین حال برخی تحلیل‌گران از دلایل سیاسی برای این ابطال سخن می‌گویند.

اخیرا عمار حمد خلف، معاون بانک مرکزی عراق خبر داد که مجوز بانک ملی ایران در عراق ابطال شده است. «الفرات‌ نیوز» عراق البته تاریخ سند ابطال مجوز را اول بهمن ذکر کرده است.

این ابطال به موازات حمله آمریکا به گروه‌های نیابتی حکومت ملایان در عراق و سوریه معنای خاصی دارد. حمله‌یی که به تلافی کشته‌شدن ۳ نیروی نظامی آمریکایی در اردن توسط گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ملایان صورت پذیرفت.

هر چند آمریکا از رویارویی مستقیم با ملایان سر باز زد، اما تبعات این موضوع به صورت دیگری برای ملایان پدیدار گشت. شاید لباس اقتصادی به آن پوشانده شود، اما ناظر بی‌طرف درمی‌یابد که این اقدام ناشی از یک افتضاح سیاسی برای ملایان است.

در این سند عمار حمد خلف، معاون بانک مرکزی عراق، اداره کل بانک ملی ملایان را خطاب قرار داده است. وی ضرر و زیان انباشته این بانک در عراق و محدود بودن فعالیت آن را یکی از دلایل ابطال مجوز اعلام کرده است.

وی همچنین افزوده عدم امکان فعالیت یا گسترش این بانک دلیل دیگر ابطال مجوز بانک ملی ایران در عراق می‌باشد. همچنین عنوان شده بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌های بین‌المللی اقدام به این کار کرده است.

هم‌زمانی این خبر با سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ملایان به عراق نیز به این موضوع اهمیتی مضاعف می‌دهد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد دلیل ابطال مجوز بانک ملی ایران در عراق

برخی تحلیل‌گران موضوع نقض حاکمیت عراق در حمله موشکی به اربیل را از جمله دلایل این اقدام گمانه‌زنی‌ کرده‌‌اند. اقدامی که پس از انفجارات در کرمان، از سوی سپاه پاسداران ملایان برای نمایش قدرت انجام شد.

عراق متعاقب این اقدام از حاکمیت ملایان به شورای امنیت شکایت کرد. هر چند به نظر نمی‌رسد این شکایت نتیجه ملموسی داشته باشد. همچنین در این بین از لغو قراردادهای امنیتی بین عراق و ملایان صحبت به میان آمد. موضوعی که می‌تواند سفر احمدیان را تببین کند.

از سوی دیگر سفر معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به عراق نیز بر گمانه‌زنی‌ها افزود. هدف سفر وی، مقابله با دورزدن تحریم‌های آمریکا توسط ملایان عنوان شد. بدین معنا که برخی، اقدام بانک مرکزی عراق در ابطال مجوز بانک ملی ایران را ناشی از این عوامل دانستند.

برایان نلسون در سفر خود اعلام داشت آمریکا در حفاظت از بخش مالی عراق از سوء استفاده ملایان، با عراق همکاری خواهد کرد.

از سوی دیگر رویترز در روز ۱۶ بهمن خبر دیگری در این زمینه منتشر کرد. متعاقب سفر معاون خزانه‌داری آمریکا به بغداد، مقامات عراقی مشارکت ۸ بانک عراق را به دلیل پولشویی، کلاهبرداری و… با بانک مرکزی عراق ممنوع کرده‌اند.

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که عراق به یکی از کانون‌های قاچاق دلار به حکومت ملایان تبدیل شده است. [آیا آمریکا آخوندها را از دلار محروم خواهد کرد؟]

در این بین خبر استفاده ملایان از ۲ بانک انگلیسی برای دورزدن تحریم‌ها خبرساز شد. ۲ نهاد تحت پوشش شرکت بازرگانی پتروشیمی ملایان از این بانک‌ها برای پولشویی و دورزدن تحریم‌ها استفاده کرده‌اند. آمریکا شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، صاحب ۲ نهاد مذکور را متهم به پولشویی برای سپاه و گروه‌های نیابتی‌اش کرده است.

انکار ابطال مجوز از سوی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق

این داده‌ها در کنار احتمال تصمیم جو بایدن در مورد بازگرداندن تحریم‌های سخت‌تر علیه ملایان معنا پیدا می‌کند. به موازات، حالا خبر رسمی ابطال مجوز فعالیت بانک ملی ایران در عراق منتشر شده است. خبری که صحت آن از سوی یک عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق زیر علامت سوال رفته است.

محسن‌ چمن‌آرا اعلام داشته ابطال مجوز به هیچ عنوان صحت ندارد و روند تبادلات تجاری مانند قبل در جریان است. وی برای سفیدسازی افزوده است «بانک ملی ایران اصلا تاثیرگذاری خاصی در فعالیت تاجران عراق ندارد که حالا خبر ابطال مجوز خللی در آن ایجاد کند».

البته اشارت چمن‌آرا به تاثیرگذاری بانک ملی ایران بر فعالیت تجار عراقی است. در حالی که دلایل فوق‌الذکر از جمله تحریم‌ها برای ابطال مجوز عنوان شده است.

اما سفر شتاب‌زده احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملایان به عراق احتمالات دیگری را مطرح می‌سازد. قرار گرفتن عراق و سیستم مالی این کشور در کنار آمریکا به دنبال تهاجم موشکی ملایان به عراق. این یک افتضاح سیاسی برای ملایان به شمار می‌رود و بغداد را به سوی واشنگتن سوق می‌دهد.

در حالی که ملایان در سالیان اخیر همواره تلاش کرده‌اند بین آمریکا و عراق فاصله بیندازند. همچنین دولت عراق و گروه‌های شبه‌نظامی را به خروج نیروهای آمریکایی ترغیب کرده‌اند. به موازات و ذیل این سیاست همچنین توافقات امنیتی ملایان با عراق زیر علامت سوال می‌رود.

توافقی که ذیل آن گروه‌های کرد ایرانی مسلح در نقاط مرزی و کردستان عراق، به مناطقی دورتر از مرز کوچانده شدند. ترس از ابطال این توافق نیز برای ملایان ضرر و زیان مضاعف به بار می‌آورد.  

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)