۰۲/مهر/۱۳۹۲ احمد سکوند

اطلاعاتی که در فضای تکنولوژیک و مجازی نزد نهادهای شهروندی است محرمانه است و سرّی نیست. سرّ حرکات و اعمالی است که توسط مراکز وابسته به نهاد دولت برای دستیابی به اطلاعات محرمانه شهروندان صورت می‌گیرد و نیز اطلاعاتی است که نزد این نهادها و مخفی از شهروندان نگهداری می‌شود.

جف جارویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و ستون‌نویس، در مقاله‌ای در روزنامه گاردین تحت عنوان «به پایان رازداری خوش آمدید» ادعا می‌کند که در دنیای تکنولوژیک، هیچ موضوعی چهره‌ی رازگونه خود را حفظ نمی‌کند و دست آخر موضوع بر همگان عیان خواهد شد. او این پدیده را نتیجه نبرد بین عاملان عملیات سرّی از یک سو، و فعالان و عاملان طرفدار آشکارسازی از سوی دیگر می‌داند.

جف جارویس در ابتدای مقاله‌اش اشاره می‌کند که گابریل گارسیا مارکز به تذکره نویس خود می‌گوید: همه انسان‌ها سه زندگی دارند: عمومی، محرمانه، سرّی.

به عقیده جارویس، اطلاعاتی که در فضای تکنولوژیک و مجازی نزد نهادهای شهروندی است محرمانه است و سرّی نیست. سرّ حرکات و اعمالی است که توسط مراکز وابسته به نهاد دولت برای دستیابی به اطلاعات محرمانه شهروندان صورت می‌گیرد و نیز اطلاعاتی است که نزد این نهادها و مخفی از شهروندان نگهداری می‌شود.

موضوعی که چندی تیتر اول رسانه‌های معتبر دنیا بود و هنوز هم گه‌گداری خودش را به سرخط خبرها می‌رساند، دستمایه‌ی نوشته‌ی اخیر جف جارویس است. جنجال اطلاعاتی ادوارد اسنودن، موضوعی بود که در ظاهر میان دولت و شهروندان آمریکا اتفاق افتاد، اما نوشته‌ی جف جارویس همه شهروندان جهان را به مصاف دولتهای‌شان می‌برد.

جف جارویس در این گفتار می‌کوشد آشکارا بگوید که آن‌چه که بیشتر از هر چیز از جنجال اطلاعاتی ادوارد اسنودن به چشم می‌آید این‌است که با اینکه محرمانه بودن حریم شهروندی مورد تهدید قرار گرفته است اما شکست و سرافکندگی آژانس امنیت ملی آمریکا (NAS) در این موضوع روشن می‌کند که آن‌چه دیگر از میان رفته است مفهوم رازداری است.

جارویس در جایی در مقاله‌اش می‌گوید با این‌که گفته می‌شود که اینترنت تهدیدی برای حریم خصوصی و زندگی محرمانه شهروندان است اما من معتقدم که اینترنت خطرش برای زندگی محرمانه ما از یک دوست کنجکاو یا همسایه فضول هم کم‌تر است، اما وقتی کار به جایی کشیده شده است که دیگر ردّپای ما در فضای اینترنت حتی با وجود رمزگذاری شدن راه‌های ارتباطی در این فضا از چشم جاسوسان و ماموران آژانس‌های امنیتی وابسته به نهاد دولت در امان نیست باید بگوئیم زندگی محرمانه‌ی ما واقعاً در معرض خطر است.

جنجال اطلاعاتی ادوارد اسنودن پرده از موضوعی برداشت که برای دولت آمریکا یک راز بود و این دولت هرگز نمی‌خواست رازش برملا شود. راز دست یافتن به زندگی محرمانه شهروندان. این جنجال باعث شوکه‌شدن دولت آمریکا شد و بدتر آن‌که همه را به این باور رساند که رازداری در دولت آمریکا به پایان رسیده است. رئیس جمهور اوباما هم در این میان با آشفتگی مجبور به صحبت کردن در این‌باره با شهروندان آمریکایی شد و قول شفاف‌سازی در این مورد را به آمریکائیان داد.

جف جارویس در این مقاله اشاره می‌کند که جاسوسی دولت‌ها از شهروندان در کشورهای دیگری هم‌چون بریتانیا، آلمان، برزیل و فرانسه هم به رسانه‌ها کشیده شده است و معتقد است که رسانه‌های مستقل باید برای آشکارسازی چنین موضوعاتی به جنگ دولت‌ها بروند. او از شرکت‌های خصوصی مانند گوگل و مایکروسافت می‌خواهد که در این مورد جدی‌تر و شفاف‌تر باشند و از دولت‌ها بخواهند که برای جاسوسی از شهروندان و نظارت بر حریم خصوصی آنها دست از سرشان بردارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com