سعید لیلاز: رئیسی به اندازه دوره قاجار تا پایان روحانی نقدینگی ایجاد کرده است!

سعید لیلاز،‌ یک اقتصاددان حکومت ایران، اخیرا در مصاحبه‌یی با روزنامه هم‌میهن اعلام کرده است که دولت رئیسی در ۲۳ ماه عمر خود به اندازه فاصله حکومت ناصر‌الدین شاه قاجار تا پایان دولت دوم حسن روحانی، نقدینگی خلق کرده است!!!

شاید اگر منابع و کسانی از بیرون از دایره حکومت ایران درباره آمار و ارقام و عملکرد دولت رئیسی سخن بگویند این برچسب را بخورند که از سر دشمنی اتهام‌زنی می‌کنند، اما زمانی که از درون حکومت، اقتصاددانان حکومتی سخن به زبان باز می‌گشایند، باید پذیرفت که نمی‌توان آنها را زیر علامت سوال جدی برد؛ خاصه آن که حکومت ولایت فقیه در مورد چنین ادعاهایی، از اهرم‌های قضایی، زور و قدرت استفاده می‌کند.

این بار صحبت در مورد اظهارات سعید لیلاز، یک اقتصاددان در درون حکومت ایران است در مصاحبه با روزنامه‌ هم‌میهن و آماری ارائه‌شده توسط وی پیرامون عملکرد ۲۳ ماهه‌ی دولت ابراهیم رئیسی.

لیلاز در این مصاحبه علنا اعلام می‌کند که دستکاری در اعلام نرخ تورم توسط رئیسی و شرکاء انجام شد تا رکوردزنی بی‌سابقه تورم در ۸۰ سال گذشته در اسفند ۱۴۰۱، عملا پنهان نگاه داشته شود.

وی می‌افزاید برای این که مشخص نشود که در دولت رئیسی رکورد تورم در ۸۰ سال گذشته شکسته شده است دولت، با عجله در نیمه سال مالی، سال پایه را عوض کرد!

وی همچنین اعلام می‌دارد در حالی که نرخ تورم رسمی در اسفند ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد بوده است اما اعتقاد دارد که نرخ تورم برای سه دهک اول جامعه در سال ۱‍۴۰۱، سه رقمی بوده است. [سعید لیلاز؛ هیچ نقطه مثبتی در سال۱۴۰۱ نمی‌بینم]

سعید لیلاز اعلام می‌دارد که این رکودشکنی تورم، حاصل خلق و رشد نقدینگی فاجعه‌بار هم از لحاظ کمیت و هم از نظر کیفیت توسط دولت رئیسی می‌باشد؛ بدین صورت که در ۲۳ ماه تصدی‌گری رئیسی در دولت، وی به اندازه دوره ناصر‌الدین شاه قاجار تا پایان دوره دوم حسن روحانی نقدینگی خلق کرد.

سعید لیلاز: نقدینگی حال حاضر کشور ۷ هزار هزار میلیارد تومان است

وی میزان نقدینگی را در حال حاضر و در دولت رئیسی برابر با ۷ هزار هزار میلیارد تومان عنوان کرده است، در حالی که در پایان دولت روحانی نقدینگی برابر با ۳.۵ هزار هزار میلیارد تومان بوده است.

سعید لیلاز می‌افزاید این افزایش نقدینگی و خلق پول در دولت رئیسی با چنین شتابی، در شرایطی صورت پذیرفته است که درآمدهای ارزی حکومت ایران در ۲ سال گذشته، چهار برابر شده است.

به لحاظ کیفیت نیز لیلاز اعلام می‌دارد که دو سوم این نقدینگی به دلیل ناترازی بانک‌های در حکومت ایران و فساد موجود در آنها ایجاد شده است.

لیلاز در ادامه مصاحبه‌ی خود، از این میزان نقدینگی به عنوان «غارت کامل و تمام عیار ملت ایران» نام برده و افزوده است که دولت رئیسی توان مقابله با آن را ندارد.

از این روز لیلاز سال ۱۴۰۲ را سالی خطرناک توصیف می‌کند هم به دلیل وضعیت بد شاخص‌های اقتصادی و هم به دلیل نارضایتی موجود در جامعه.

لیلاز در ادامه وجود تورم افسارگسیخته در دولت رئیسی را بدون ربط به تحریم‌ها می‌داند که دولت رئیسی ادعای آن را دارد و می‌افزاید حتی اگر کل درآمد ارزی کشور به یکباره حذف شود، با فرض ثبات سایر شرایط، تنها ۱۵ درصد تورم و آن هم تنها برای یک سال ایجاد می‌شود و نه سال‌های پی در پی.

وی می‌افزاید رئیسی و دولتش می‌خواهند همه چیز را گردن تحریم‌ها بیندازند و این چیزی است که دوست دارند بشنوند به عبارت دیگر می‌خواهند عملکرد بد خود را به تحریم نسبت دهند و پشت آن پنهان شوند در حالی که مشکل اقتصاد ایران به هیچ وجه تحریم نیست… تحریم هرگز مسئله اصلی اقتصاد حکومت ایران نبوده و نیست.

سعید لیلاز در ادامه مدعی می‌شود که دلیل اصلی رشد نقدینگی در کشور مطلقا به دلیل کسری بودجه نیست؛ بلکه به دلیل ناترازی شبکه بانکی است که صد در صد آن نیز فساد است.

وی در پایان می‌افزاید که در برابر «غارت سازمان‌یافته شبکه بانکی کشور» که عمدتا بانک‌های خصوصی مربوط به ارگان‌های قدرت و ثروت هستند، هیچ مقاومتی وجود ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)