هاشمی طبا و اذعان به رخی واقعیت‌های دردناک

مصطفی هاشمی طبا از مهره‌های جناح مغلوب حاکمیت موسوم به اصلاح‌‌طلبان قلابی، در نقد سخنان اخیر قالیباف در مورد هدر رفت سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار به دلیل بی‌کفایتی کارگزاران حکومت ولایت فقیه، برخی واقعیت‌های دردناک را بازگو کرده است.

هاشمی طبا از مهره‌های جناح مغلوب حاکمیت با اشاره به سخنرانی اخیر قالیباف در بجنورد، که اعلام کرده بود که در حال حاضر سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار به نرخ روز، هدرفت سرمایه در کشور داریم به بررسی این موضوع پرداخته است.

هاشمی طبا ضمن اشاره به این که این میزان دلاری هدر رفت سرمایه در کشور است، افزود که وقتی صحبت از رقم دلاری می‌شود قطعا این هدر رفت متوجه مدیران حکومت ولایت فقیه در رده‌های عالی، میانی و زیرین می‌باشد و بالطبع زیان‌ها و هدر رفت ریالی نیز در این بین وجود دارد که چه بسا ارقام آن چیزی از همتای دلاری آن کم نداشته باشد.

هاشمی طبا با اشاره به اظهارات قالیباف که خواستار تغییر در حکمرانی شده بود نتیجه می‌گیرد که به دلیل کارکردهایی حداقلی در جامعه مانند در دسترس‌بودن کالاهای و مایحتاج اساسی مانند برق، گاز، آب و… قطعا این، به یمن تلاش مدیران میانی و زیرین بوده و آن چه که مد نظر قالیباف می‌باشد مدیران سطح بالای حکومت ولایت فقیه می‌باشند.

سیاهه برخی هدر رفت‌های سرمایه به نقل از هاشمی طبا

در ادامه وی برخی از جنبه‌های هدر رفت سرمایه عظیم مورد اشاره قالیباف را برمی‌شمارد و آن را شامل، خروج ۲۸۰ میلیارد دلار سرمایه ظرف ۱۰ سال گذشته از کشور، هدر رفت سالانه ۵ میلیارد دلار از پول فروش نفت به دلیل فروش نفت به قیمت ۲۰ درصد زیر قیمت‌های جهانی، ۱۰ میلیارد دلار هدر رفت سرمایه به خاطر واردات اقلام و کالا با حدود قیمت ۲۰ درصد بالاتر به دلیل تحریم‌ها،‌ ۱۷.۵ میلیارد دلار هدر رفت به خاطر عدم نوسازی نیروگاه‌ها و راندمان حدود ۲۵ درصدی نیروگاه‌های کشور، سالانه ۱۵ میلیارد دلار هدر رفت بنزین مصرفی خودروها به دلیل فرسوده بودن و به روز نبودن خودروها در درون کشور، یک میلیارد دلار هدر رفت سرمایه از قبل تصادفات جاده‌یی بدون احتساب ضررها و زیان‌های جانی و انسانی آن، هدر رفت سالانه ۱۰ میلیارد دلار از قبل فروش محصولات پتروشیمی به دلیل فروش آن ۱۰ درصد زیر قیمت بازار، می‌داند. [ایران به سوی ویرانی از زبان هاشمی طبا]

هدررفت سرمایه‌های عظیم کشور از زبان هاشمی‌ طبا

افزون بر این هاشمی طبا موارد دیگر از جمله: قیمت ۳ میلیون هکتار جنگل تراشیده شده، قیمت آب‌های زیرزمینی هدر رفته و قیمت‌ آب‌های آلوده کارون و بقیه رودخانه‌های کشور، قیمت دشت‌ها و زمین‌ها فرونشست کرده، قیمت آثار تاریخی تخریب شده، قیمت فرار مغزها و انسان‌های متخصصی که سالانه از ایران مهاجرت می‌کنند، قیمت میلیون‌ها نخل خشک‌شده، قیمت سرمایه اجتماعی از دست رفته، قیمت جان‌هایی که در تصادفات جاده‌یی از بین می‌روند یا بر اثر آلودگی هوا و… فوت می‌کنند، را برمی‌شمارد که رقمی برای هدر رفت سرمایه‌یی آنها محاسبه نمی‌کند و تنها به ذکر موارد آنها بسنده می‌کند.

هاشمی طبا در ادامه می‌افزاید که از این فهرست‌ها بسیار است و این سوال را بر روی میز می‌گذارد که چه کسی باید پاسخگو باشد جز مجلس، دولت و متولیان امر؟

وی سپس به آن بخش از سخنان قالیباف را که اشاره می‌کند که برنامه هفتم توسعه  را «مسئله محور» توصیف کرده و آن را زیر علامت سوال می‌برد و می‌افزاید نگاهی به لایحه برنامه نشان می‌دهد که بر خلاف اظهارات قالیباف، این لایحه «فصل محور و بخش محور» می‌باشد.

وی سپس در حالی که تمامی هدر رفت سرمایه در کشور را حاصل «سیاست‌های پوپولیستی» حکومت ولایت فقیه و سران آن می‌داند می‌افزاید؛ این برنامه نیز مانند برنامه ششم فقط در قفسه‌ها خاک خواهد خورد و از نقطه صفر توسعه، هر چه بیشتر فاصله خواهیم گرفت و حسرت توسعه پایدار کشور برای نسل‌های آتی ایران باقی خواهد ماند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)