صندوق بین‌المللی پول و استغاثه حکومت ایران!

حکومت ولایت فقیه در روزهای اخیر تبلیغات گسترده‌یی را حول سفر رئیس کل بانک مرکزی حکومت ایران به واشنگتن و توسل به صندوق بین‌المللی پول انجام داده است. ماجرا از چه قرار است؟

حکومت ایران در روزهای اخیر به مانند گذشته و در حالی که تبلیغاتش هیچ سود مادی برای آن نداشته است تبلیغات گسترده‌یی را پیرامون سفر رئیس کل بانک مرکزی حکومت ایران به آمریکا و دستاورد ۲۴ میلیارد دلاری این سفر به راه انداخته است.

بر اساس این تبلیغات ظاهرا قرار است ۲۴ میلیارد دلار ارز به سیستم بانکی حکومت ایران تزریق شود.

این تمامی ماجرا نیست؛ آن طور که تبلیغ و رسانه‌یی شده است بخشی از این پول قرار است از محل آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده حکومت ایران باشد و بخش دیگری از آن نیز از «حق برداشت ویژه» حکومت ایران از محل صندوق بین‌المللی پول.

این در حالی است که پیش از روی کار آمدن دولت رئیسی، جناح خامنه‌ای، شامل رئیسی و شرکاء همواره بر سر این راه سنگ‌اندازی می‌کردند و آن را خفت و خواری برای حکومت می‌دانستند.

اما با این اوصاف و تبلیغاتی که دولت رئیسی و رسانه‌های آن حول محور «دستاوردهای دولت جوان و حزب‌اللهی» خامنه‌ای انجام داده‌‌اند عنوان ساخته‌اند که علاوه بر ۷ میلیارد پول‌ بلوکه شده در کره جنوبی و ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق، قرار است ۶.۷ میلیارد دلار از محل «حق برداشت ویژه» از صندوق بین‌المللی پول عاید حکومت ایران شود.

تا کنون این اعداد و ارقام و عودت و تادیه آن فقط بر روی کاغذ است.

اما بر همگان عیان است که در بازگشت پول در ارقام کلان، آن چیزی که تاثیرگذار و عامل اصلی است نه نقش صندوق بین‌المللی پول، بلکه نقش آمریکا می‌باشد.

سراب دریافت پول از صندوق بین‌المللی پول

فقط برای یک نمونه همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در دولت روحانی، به خبر دریافت پول از صندوق بین‌المللی پول واکنش نشان داده و در قالب طعنه به دولت رئیسی نوشته است «… پس صندوق بین‌المللی پول حالا دیگر بخشی از استکبار نیست… مقررات صندوق را خوب است یک بار بخوانید…»

در همین حال همچنین یکی از معاونان آن زمان بانک مرکزی اعلام داشته که در سال ۱۳۹۸ که دولت روحانی می‌‌خواسته ۵ میلیارد دلار تحت پروتکل اس‌دی‌آر صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کند، اما جناح خامنه‌ای با این امر تحت عنوان «وام از استکبار» مخالفت کرده و مانع آن شده است. [درخواست ۵ میلیارد دلاری ظریف ، از صندوق بین‌المللی پول چرا؟]

با وجود این شرایط احمد مجتهد یک اقتصاددان حکومت ایران و رئیس سابق پژوهشکده‌ی پولی و بانکی حکومت ایران اعلام داشته است که در مورد دریافت این ۲۴ میلیارد دلار که دولت رئیسی تبلیغ می‌کند که به زودی دریافت خواهد کرد آمریکا مانع خواهد شد.

وی افزوده است به دلیل مخالفت آمریکا و مصوبه‌ی قانونی کنگره‌ی آمریکا و حق وتویی که آمریکا در این صندوق دارد، عملا صندوق بین‌المللی پول نمی‌‌تواند منابعی در اختیار حکومت ایران بگذارد.

وی علاوه بر این افزود مانع دیگر این است که حکومت ایران عضو اف‌ای‌تی‌اف نیست و نمی‌تواند با هیچ بانکی مراوده داشته باشد و افزون بر صندوق بین‌المللی پول، آمریکا از برداشت پول توسط حکومت ایران از بانک جهانی نیز با ابزار حق وتوی خود مخالفت می‌کند.

وی حتی ورود پول صادرات نفتی حکومت ایران از کره جنوبی و عراق را نیز رد کرد و اعلام کرد که ورود هر نوع دلاری به ایران باید از اتاق پایاپای نیویورک رد شود و به دلیل مخالفت آمریکا، ورود این منابع نیز غیر ممکن است.

احمد حاتمی یزدی، مدیر عامل سابق بانک صادرات حکومت ایران نیز در این زمینه گفته است که مادامی که حکومت ایران تحریم است هیچ ارزی وارد کشور نخواهد شد؛ چه پول‌های بلوکه شده در کره و عراق و یا دریافتی از صندوق بین‌المللی پول.

وی حتی عملیاتی‌شدن قرارداد ۲۵ ساله حکومت ایران با چین را نیز مردود شمرد و گفت چین از آن زمان تا کنون به دلیل تحریم‌ها حاضر به همکاری با حکومت ایران نشده است.

با این توصیفات به نظر می‌رسد چنین تبلیغات و پروپاگاندایی تنها مانورهایی داخلی توسط دولت رئیسی است که برای نیروهای خودی نظام صورت می‌پذیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)