از ابتدای صبح امروز گزارش‌هایی از کاربران جی‌میل دریافت شد که اعلام کردند در هنگام باز کردن ایمیل خود هشداری مبنی بر حمله‌ هکرهای دولتی به حساب خود را مشاهده کردند. از جمله برخی از اعضای تیم تواناتک!

اما این هشدار به چه معنی است؟ گوگل از کجا متوجه شده که حمله توسط هکرهای دولتی بوده است و نه سایر هکرها؟

بگذارید از پاسخ به سوال دوم شروع کنیم. شرکت گوگل اعلام کرده که بر اساس بررسی اطلاعاتی که کاربران از حمله به حسابهای خود در اختیار آنها قرار دادند، پی به این موضوع برده اند که حمله توسط هکرهای دولتی صورت گرفته و نه هکرهای عادی.

اما معنی این پیغام چیست؟ دریافت این پیغام الزاما به معنی این نیست که شخص شما  مورد هدف حمله قرار گرفته‌اید بلکه همانطور که بیان شد، این هشدار بر اساس بررسی اطلاعاتی صادر شده است که گوگل از کاربران دریافت می‌کند که  از جمله این کاربران، خود شما هستید.

اما بهتر است چنین پیام‌هایی را کاملا جدی بگیرید. برای اطمینان از امنیت خود مراحل زیر را یک به یک و دقیق انجام دهید.

۱. در اولین قدم رمز عبور خود را تغییر دهید اما با دستور العمل زیر:

در انتهای صفحه‌ “Inbox” خود عبارت “Last account activity” را پیدا و روی “Details” کلیک کنید.

در این صفحه تاریخچه‌ای از دسترسی به ایمیل‌های شما به همراه کشور٬ IP”” و دستگاه شما نمایش داده می شود. قبل از هر کاری در این پنجره‌ روی دکمه‌ “Sign out all other sessions” کلیک کنید تا تمام دسترسی‌های باز به ایمیل شما بسته شود.

حالا با به یاد داشتن این که یک رمز قوی دارای حداقل ۲۰ کاراکتر و ترکیبی از اعداد٬ حروف٬ علامت‌های نوشتاری مانند !<٫٪* و غیره است٬ رمز خود را تغییر دهید. هرگز از رمزی استفاده نکنید که به زندگی شخصی شما ربط داشته باشد.

۲. تاریخچه‌ دسترسی به حساب خود را بررسی کنید

با روشی که در بالا گفته شد، تاریخچه‌ دسترسی به حساب خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کسی جز شما به حساب شما دسترسی ندارد.

۳. تنظیمات زیر را در بخش تنظیمات ایمیل خود بررسی کنید

اگر من یک هکر دولتی باشم، هرگز رمز شما را تغییر نخواهم داد و برای زیر نظر گرفتن شما تلاش می‌کنم بتوانم همیشه با هویت شما به ایمیل‌تان وارد شوم و یا یک کپی از ایمیل‌های شما دریافت کنم. پس شما حتما دو مورد را مورد توجه قرار دهید:

الف. Accounts: به بخش”Setting” ایمیل خود وارد شوید و روی تب”Accounts” کلیک کنید. در اینجا شما این امکان را دارید که دسترسی به ایمیل خود را به حسابی دیگر واگذار نمایید. دقت کنید که در برابر “Grant access to your account ” هیچ حسابی وارد نشده باشد یا اگر شده حتما تحت کنترل و متعلق به خود شما باشد.

ب. Forwarding and POP/IMAP: در این بخش شما می‌توانید یک حساب دیگر را معرفی کنید، به محض دریافت یک ایمیل، نسخه‌ای از آن به این حساب نیز ارسال می‌شود. مجددا دقت داشته باشید که هیچ حسابی که تحت کنترل شما نیست، اینجا وارد نشده باشد.

۴. در فعال کردن تایید هویت دو مرحله‌ای حتی یک ثانیه هم تعلل نکنید

پیش از این روش فعال کردن این ویژگی امنیتی را در اینجا برای شما آموزش داده بودیم.

۵. بررسی دقیق‌تر

فعالیت حساب‌های جی‌میل خود را با مراجعه به بخش”Account Activity” دقیق‌تر بررسی کنید. برای رفتن به این بخش آدرس https://www.google.com/settings/account را باز کرده و بعد روی لینک ” Account Activity” در سمت راست کلیک کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com