هزاره‌ها و یاران تقدیس شده‌ای آن‌ها!

اسدالله جعفری (پژمان)


عکس از جنرالان، فرماندهان و سربازان هزاره در زمان امان‌الله خان

جامعه‌ی هزاره و هزاره‌ها سال‌های متمادی است‌ که «یاران تقدیس‌ شده‌ای در گوشۀ دسترخان» خود دارند و آن‌ها را به مثابه‌ی یک یارویاور ویژه‌ی خود می‌پندارند. هزاره‌ها حتی این رفیق‌هایش را به نسل‌های بعدی جامعه خویش نیز به عنوان یارانی جان ‌برکف و با وفایش به باد معرفی گرفته است و می‌گیرند.

بنابراین؛ جامعه‌ هزراه و هزاره‌ها دهه‌ها است که مورد تبعیض؛ کشتار؛ انفجار؛ شکنجه؛ تعرض و محو شدن از بلندی‌های سکویی حق‌خواهی و حقوقی‌شان در سر زمین افغان‌ستان و حتی در سایر کشورها نیز قرار دارند. اما با سر کار آمدن مجددِ گروه طالبان در افغانستان، این وضعیت را بدتر، فاجعه‌انگیزتر و مبدل به یک مرگ خاموش در جامعه هزاره و هزاره‌جات کرده است. صداهای خفه شده‌ای که هیچ یکی از یارانی با وفایش نمی‌شوند.

در همین‌حال؛ رهبرنماهای خود انتصابی جامعه هزاره نیز همواره دچار اشتباهات راهبردی تاریخی و هم‌چنان خیانت‌گرایی در جوامعی هزاره بوده است. علاوه براین؛ «یاران تقدیس شده در گوشۀ از دسترخان» هزاره‌ها نیز از خیانت، خباثت و از استثمار مردم و جامعه کهنِ هزاره‌ها بی‌بهره نمانده است.

این یاران تقدیس شده و در گوشه‌ی دسترخان هزاره‌ها تا توانستند از جوامعِ هزاره در نقاب‌های مختلف، با پسوند‌ها و پیشوندهای گوناگون و مظلوم‌گونه و با هم‌دستی خود هزاره‌ها از مردم هزاره‌ها استثمار کردند و به مردم و جوامعی هزاره تا حدی که ممکن بوده است خیانت، خباثت و تعرض کردند.

هزراه‌ها در تاریخ سیاه افغانی و افغان‌ستان هم‌واره مورد ضربات سنگینی نظامی، اقتصادی، آموزشی و استخباراتی قرار گرفته است که اکثریت مطلق این ضربات به دلیل تقدیس‌گرایی و خرافات‌گرایی خود هزاره‌ها بوده است.

بدین‌سان؛ هزاراه‌ها با وجود ضربات و شکست‌های نظامی، استخباراتی، اقتصادی و تاریخی از سوی یارانی تقدیس شده و در گوشه‌ی دسترخان‌شان، هنوز هم دست به دامان بی‌بهایی یاران خائن خود هستند و از آن‌ها طلب آمرزش می‌کنند. اخیراً نیز عشق و انس هزاره‌ها نسبت به رفقای گوشه‌ی‌ دسترخانش بیش‌تر از پیش شده است.

از این‌رو؛ حتی مدیران ارشد و نمادین «باید و نباید گویی» پروژه‌های به اصطلاح علمی و تاریخی هزاره‌ها نیز از رفقای گوشۀ دسترخان آن‌ها است، رفقای که در طول تاریخ از هیچ نوع خیانت و خباثتی علیه هزاره‌ها دریغ نکرده‌اند. در نهایت؛ تا زمانی که چنین تقدیس‌گرایی‌ها و خرافات‌بازی‌ها در خانواده‌ها و جامعۀ هزاره‌ها محو نشوند و این سناریو هم‌چنان ادامه خواهد داشت…

پانویس‌ها و پیوندها:
https://asadullah.substack.com/p/the-hazaras-and-their-sanctified?sd=pf

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)