نشست مدیران کانون نمایش خیابانی مرکزهنرهای نمایشی با حضور قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، شهرام نوشیر مدیر دفتر تئاتر خیابانی، ابراهیم گله دارزاده، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان برگزار شد و طی این نشست احکام ۱۱ مدیر کارگروه های کانون تخصصی نمایش خیابانی اعطا شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست، مدیرکل هنرهای نمایشی، ضمن تشکر از شهرام نوشیر و تمامی کسانی که در حوزه تئاتر خیابانی تلاش کرده اند، گفت: سه شنبه، ۵ شهریورماه، تئاترشهر استان گلستان، ۹ شهریورماه تئاترشهر استان همدان و ۱۷ شهریورماه تئاترشهر استان لرستان افتتاح خواهند شد. این در حالی است که با یاری خدا سعی می کنیم تا ۱۵ شهریورماه، طرح استقرار گروه های تئاتر خیابانی را پیگیری کرده و آن را به سرانجام برسانیم.
آشنا با اظهار خرسندی از افتتاح ۱۰ تئاترشهر در استان ها و فعالیت های هنری هنرمندان شهرستانی در این مکان ها، بیان کرد: با وجود ارائه ۱۷۰ یا ۱۸۰ طرح، هیچ گونه بدهی در بحث استقرار گروه های نمایشی وجود ندارد و ما با حمایت از اجراها و جشنواره های تئاتر خیابانی می توانیم از شأن و جایگاه تئاتر خیابانی حمایت کنیم و امسال در جشنواره تئاتر فجر اولین نقطه ای که مشخص شده و کاملاً به صورت علمی به آن پرداخته شده، تئاتر خیابانی است که بسیار منظم تر از همیشه فعالیت می کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی تشریح کرد: از نظر من تئاتر خیابانی پیشرفت های زیادی داشته و می تواند برای سال بعد نیز برنامه داشته باشد. مثل کاری که پنج استان مرزی کشورمان طی ایام نوروز انجام دادند که تجربه بسیاری خوبی بود.
در ادامه ابراهیم گله دارزاده، عضو هئیت بررسی طرح و برنامه های کارگروه های کانون نمایش خیابانی، تشریح کرد: ما در جذب منابع متعدد مالی مختلف در تئاتر خیابانی بسیار موفق تر از تئاتر صحنه ای بوده ایم که این می تواند دو علت داشته باشد: ابتدا اینکه تئاتر خیابانی جسورانه و خلاقانه فعالیت می کند که من نام آن را جریان زنده خلاقیت می گذارم و آنقدر میان مردم سرپا ایستاده که ایستادن را آموخته است. نکته بعدی در حوزه اعتبارات است که باید یادآوری کنم، بودجه هایی که ما برای تئاتر در اختیار داریم و پول هایی که می بایست در خدمت اثر نمایشی قرار گیرد، چند بخش است. اینکه همواره معطوف به بودجه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم، نگاه اشتباهی است که ما را به خطا برده و همیشه دستمان را از منابع، خالی گذاشته است؛ زیرا بخش هایی در دولت وجود دارند که می توانند برای تولید آثار نمایشی منابع مالی در اختیارمان بگذارند، اما ما به سراغ آن ها نرفته ایم.
وی با اشاره به ظرفیت های بخش خصوصی و همچنین حضور تماشاگران برای تامین منابع مالی بیان کرد: ظرفیت ها و امکانات زیادی وجود دارد که می بایست از تمام آن ها بهره مند شویم و این کاری است که خیلی از هنرمندان تئاتر خیابانی در لاهیجان و سقز و سایر نقاط انجام می دهند و از منابع مختلفی استفاده می کنند. جا دارد از هنرمندان کردستان تشکر ویژه داشته باشیم که در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند.
شاهد پیوند نیز در این نشست ضمن تشکر از شهرام نوشیر به خاطر تلاش هایی که برای علمی شدن این شاخه هنری کرده است، در خصوص آموزش تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: ما علاقه مندیم که به بحث نمایش های خارج از تالارهای تئاتری برسیم که تئاتر خیابانی یکی از گونه های این نوع نمایش است، ولی متأسفانه ما اینجا فقط به نمایش خیابانی می پردازیم، در حالی که باید به گونه های تئاتری دیگر نیز توجه شود. مثل تئاتر محیطی، تئاتر شورایی و … تا بتوانیم با معرفی آن ها، یافتن منابع مناسب و سفارش آن ها به مترجمان، در جهت آموزش هنرمندان این حوزه گام برداریم.
وی در ادامه در مورد انواع آموزش در این حوزه افزود: من آموزش را به چند دسته تقسیم کرده ام که یکی از آن ها آموزش تئاتر خیابانی است که از طریق آموزش به هنرمندان و مهم تر از آن مخاطبان صورت می گیرد. بحث دیگر، آموزش مجازی است که با توجه به وجود وب سایت تئاتر خیابانی می تواند زمینه ساز اتفاقات فرخنده ای باشد. همچنین می بایست اجراهای آموزشی را بنیان بگذاریم که تاکنون در کشور ما اتفاق نیفتاده است. بحث بعدی مسئله کارگاه های آموزشی است که باید در جشنواره ها برپا شوند، زیرا این جشنواره ها فرصت بسیار مناسبی برای گردهمایی هنرمندان است.
وی در پایان صحبت هایش درباره طرح استقرار تشریح کرد: برای طرح استقرار زحمات فراوانی کشیده شده و به جرئت می توان گفت که قابل قیاس با طرح استقرار گروه های نمایشی سالنی که به اشتباه به آن نمایش صحنه ای می گویند، نیست؛ چرا که آن طرح ایرادات بسیاری داشت که توانستیم ایرادات حقوقی آن را برطرف کنیم.
در ادامه این نشست، عقیل تقی زاده، مسئول دپارتمان اجراها، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بحث اعتبار، که به کمبود بودجه باز می گردد، بزرگ ترین مشکل هنرمندان تئاتر خیابانی در طی سال های گذشته بوده است. به جرئت می توانم بگویم طی تحقیقات میدانی من بیش از پنجاه درصد تماشاگران تئاتر خیابانی، که به هیچ عنوان در زندگی شان تئاتر تماشا نکرده بودند، مشتاق تماشای تئاتر می شدند. به نظر من اگر می خواهیم تئاتر خیابانی به سمت استقلال پیش رود و بتواند درآمد داشته باشد، باید به آن اهمیت بیشتری دهیم.
وی در ادامه اذعان کرد: می دانیم در بحث بودجه مشکل وجود دارد و مسئولان درصدد برطرف کردن آن هستند، ولی ای کاش حداقل امکانات اجرایی به تئاتر خیابانی داده شود. بسیاری از هنرمندان تئاتر خیابانی از این مسئله که نمی توانند حتی با یک دکور ساده نمایش اجرا کنند یا با یک دکور مفهومی، موضوع مورد نظر خود را به تماشاگران القاء کنند، در رنجند. خیلی از نمایش ها می بایست در شب اجرا شود، ولی به دلیل اینکه امکانات نور ندارند، نمی توانند این کار را انجام دهند.
سپس قاسم طاهر احمدی با اعتقاد به اینکه آموزشی ترین، مستقیم ترین، بی پیرایه ترین و علمی ترین نوع نمایش، نمایش های خارج از صحنه است، در مورد مسئولیت خود در کانون تخصصی نمایش خیابانی ایران خاطرنشان کرد: من به همراه گروهم نظرات خیلی خوبی نسبت به نوع اجراها داریم. فکر می کنم چگونگی بازبینی ها می بایست تغییر کنند که البته شرایط خیلی بهتری کسب کرده است. پاتکس های نمایش های خیابانی خیلی بیشتر از نمایش های صحنه ای و البته خیلی پیچیده تر است.
وی در ادامه افزود: تخصص گرایی در جشنواره ها، یکسان سازی گروه های بازبین، بازخوان و انتخاب متون و داوری ها و جذب حامیان مالی از مواردی است که مد نظر ماست تا در این زمینه ها اقداماتی صورت گیرد. مسئله بعدی، بند سیزده قانون مالیات بر درآمد تبصره ۱۲ تا ۱۷ است که می گوید شرکت ها، کارخانجاست و تمام مراکز دولتی و غیردولتی می توانند مالیاتشان را در امور فرهنگی خرج کرده و با دریافت رسید و ارائه آن به اداره مالیات در این امر نیز مشارکت کنند که شخصاً به دنبال این مسئله هستم تا از این نظر نیز بتوانیم برای جشنواره ها جذب حامیان مالی را داشته باشیم.
علیرضا اسماعیلی نیز در ادامه نشست خاطرنشان کرد: در بخش نظرسنجی می بایست در مضامین مختلف، اجرا، مکان، اقشار مختلف و زمان های اجرا طبقه بندی های خاصی صورت گیرد تا به اطلاع کلیه دوستان دپارتمان های مختلف برسد و نقاط ضعف سریعاً ترمیم شده و نقاط قوت افزایش پیدا کند. ما طی چهار روز در شهرستان سقز ۳۹ هزار تماشاگر نمایش خیابانی داشتیم که آمار خوبی است و امیدوارم با توجه به تلاش شهرام نوشیر و سایر همکاران، این حرکت جا بیفتد.
پس از اسماعیلی، پریناز آل آقا برای دستیابی اهداف کانون تخصصی نمایش خیابانی اظهار امیدواری کرد.
در ادامه مریم جعفری حصارلو گفت: ما اداره ای تحت عنوان اداره شهروند داریم که کار این اداره در شهرداری تهران، آموزش شهروندان است. من فکر می کردم حوزه نقد تئاتر، بعد از پرورش تماشاگران است و ابتدا باید تماشاگر را جذب کرد و سپس به او آموخت. فکر می کنم بهتر است یک مشاور مذهبی داشته باشیم تا بتوانیم برخی مسئولان را دعوت کنیم که در حوزه نقد و بررسی حضور داشته باشند؛ حوزه ای که دو جنبه دارد: نخست اینکه موجب باز شدن نگاه مسئولان به حوزه تئاتر می شود و دوم اینکه وقتی فاصله مسئولان با تئاتر کم باشد، می توانیم خواسته هایی از آن ها داشته باشیم و طرح هایی را ارائه کنیم تا در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
گفتنی است، در ادامه این نشست احکام ۱۱ مدیر کارگروه های کانون تخصصی نمایش خیابانی به ترتیب زیر اعلام شد که عبارت اند از: پیام عزیزی مدیر بخش پژوهش، مرتضی اسدی مرام مدیر اطلاع رسانی، محمدعلی صادق حسنی مدیر تالار گفتگو، مختار محمدی مدیر نخبگان، سلمان فرخنده مدیر نشر، شاهد پیوند مدیر آموزش، اسماعیل صرامی مدیر گروه ها، قاسم طاهر احمدی مدیر جشنواره ها، علیرضا اسماعیلی مدیر نظرسنجی، عقیل تقی زاده مدیر اجرا و مریم جعفری حصارلو مدیر نقد.
همچنین پریناز آل آقا، ابراهیم گله دارزاده و شهرام نوشیر به عنوان هئیت بررسی طرح و برنامه های کارگروه ها انتخاب شدند.
لازم به ذکر است، حکم مدیران دو بخش بانک اطلاعات و بین الملل پس از ارزیابی و مشخص شدن مدیران این بخش ها اعطاء و اعلام می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com