طبق گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد بررسی عملکرد ایران در زمینه حقوق بشر که در روز ٣٠ مارس منتشر شده، نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران “در سطوح دولت و نهادهای امنیتی”رو به افزایش است. این گزارش که سالیانه از طرف وزارت خارجه آمریکا به عنوان بخشی از مستندات نقض حقوق بشر در سراسر جهان منتشر می شود، تصویری تاریک و ترسناک از جامعه ای را تحت سلطه یک دیکتاتوری بی رحم اسلامی ترسیم می کند.

براساس این گزارش، رژیم ایران مرتبا اقدام به قتل غیرقانونی معترضین و مخالفان حکومتی در ایران و چه بسا در خارج از ایران می کند.

احکام طولانی مدت زندان، محروم کردن زندانیان از ابتدایی ترین حقوق قانونی خود، وجود هزاران زندانی سیاسی، اقدام ماموران حکومتی در دستگیری و ناپدیدسازی افراد، تبعیض علیه زنان و اقلیت های قومی و مذهبی، منع منتقدین رژیم از کاندیداتوری برای مناصب عمومی، عملکرد دادگاه‌های انقلاب، اعتراف های اجباری، دخالت غیرقانونی در حریم خصوصی مردم، محدودیت‌های شدید آزادی بیان و مذهب ، مطبوعات و اینترنت، سرکوب روزنامه‌نگاران، سانسور، فیلترینگ سایت‌ها، محدود کردن آزادی تجمعات و تشکل‌ها، محدود کردن مشارکت های سیاسی، فساد گسترده در کلیه سطوح حکومتی، استفاده از کودکان در جنگ برای حمایت از رژیم بشار اسد، خشونت علیه اقلیت‌های قومی و دگرباشان جنسی و افزایش آمار کودکان کار ، همگی مواردی هستند که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

همچنین، گزارش وزارت امور خارجه جزئیات وحشتناکی در مورد روشهای شکنجه رژیم ایران ارائه می دهد. به عنوان مثال تهدید به اعدام یا تجاوز جنسی، آزمایش اجباری بکارت، محرومیت از خواب، استفاده از الکتروشوک، ناقص کردن آلت تناسلی، سوزاندان، تحت فشار روحی و روانی قرار دادن زندانیان و همچنین ضرب و شتم شدید و مکرر ، همگی مواردی از روشهای ترسناک شکنجه و آزار زندانیان می باشد که در این گزارش بیان شده است.

مواردی از نقض حقوق بشر در خارج از مرزهای ایران نیز در این گزارش تشریح شده که بر اساس آن سران رژیم ایران، نه تنها به طور مستقیم در نقض حقوق مردم ایران نقش داشته‌اند، بلکه با حمایت خود از رژیم بشار اسد، حزب‌الله لبنان، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و حوثی‌های یمن، به نقض حقوق بشر در این کشور‌ها دامن زده‌اند.

این گزارش به اعدام نوجوانان در ایران و همچنین اعدام خودسرانه افراد بدون دادگاه صالحه اشاره کرده است. جنایت و قتل آگاهانه رژیم که با نام عدالت به ابزار کنترل جامعه در مقابل آزادیخواهان و فعالان و مخالفان سیاسی و مذهبی دولت تبدیل شده است.

از دیگر موضوعاتی که در این گزارش بیان شده، ساقط کردن هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک سپاه پاسداران می باشد. این موضوع در حقیقت یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در ایران در سال ٢٠٢٠بعد از کشتار آبان ماه ٩٨ می باشد. هواپیما در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصلهٔ ۲۴ ثانیه از سامانهٔ موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شدند و کمی بعد، این هواپیما در نزدیکی “شاهدشهر” استان تهران سقوط کرد و همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.

این در حالی است که، هفته گذشته دبیر شورای امنیت ملی اوکراین پس از گذشت ۱۵ ماه از سرنگونی هواپیما، سپاه پاسداران را به “تعمد” در این حادثه متهم کرد. رژیم ایران اما با وجود فقدان شواهد معتبر، این اقدام را “تصادفی” و خطای انسانی اعلام کرده و با تهدید خانواده های قربانیان و همچنین گمراه کردن جامعه بین المللی سعی در مخفی نگه داشتن دلیل اصلی این اقدام تروریستی دارد.

اگنس کالامارد (گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد) نیز در ماه فوریه اعلام کرد که رژیم ایران نتوانسته است یک تحقیق کامل و شفاف مطابق با تعهدات بین المللی خود انجام دهد و انگیزه های این حمله همچنان نامشخص است.

مقامات اوکراینی و کانادایی هم به نوبه خود با استدلال اینکه تهران در انجام تحقیقات کافی ناتوان عمل کرده، روایت رژیم را کاملاً رد کرده اند.

رژیم ایران از زمان به قدرت رسیدن در سال ١٣۵٧ تا به امروز ، در ده ها کشور جهان در حملات تروریستی و نقض آشکار حقوق بشر نقش داشته است. به گفته مایک پمپئو وزیر خارجۀ پیشین آمریکا، قساوت و بد کرداری رژیم ایران هیچ حدی و مرزی را نمی شناسد.

اکثریت اشخاص و نهادهای وابسته به این نظام در رده ی سران سیاسی، امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی و حتی فقهی (اجتهاد و مرجعیت) از دیدگاه کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان و نیز فعالان و نهادهای حقوق بشری مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه و مراکز و گروه‌های ایرانی فعال در زمینهٔ حقوق بشر در داخل ایران همانند کانون مدافعان حقوق بشر و بیرون از ایران و همچنین کسانی که از سوی حکومت جمهوری اسلامی، حقوق انسانی‌شان نقض شده‌است، جزو متهمان و ناقضان حقوق بشر هستند.

 

منبع:

https://www.state.gov/reports/2020-country-reports-on-human-rights-practices/iran/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)