دور هشتم مذاکرات وین از ۶ دی آغاز می‌شود

دور هشتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ در حالی آغاز می‌شود که دور هفتم این مذاکرات راه به جایی نبرد و به درخواست حکومت ایران متوقف شد.

هفتمین دور مذاکرات وین در روز ۲۶ آذر به پایان رسید و هیئت‌های کشورهای طرف حساب برجام به پایتخت‌های خود برگشتند در حالی که نتوانسته بودند به تفاهم قابل توجه و درخور دست پیدا کنند.

گفته شد که در دور هفتم، برخی اختلافات بروز کرده که تعداد آنها از تعداد اختلافات دور ششم مذاکرات نیز بیشتر است.

یک هفته پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین،‌ انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران و همچنین اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، در روز ۲ دی اعلام کردند که دور هشتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۶ دی در وین آغاز خواهد شد.

مورا دلیل برگزاری دور هشتم مذاکرات وین را «برای تعیین مسیر پیش رو» اعلام کرده و اولیانوف نیز با اشاره به اینکه ما بین کریسمس و سال نو میلادی به کار جدی پرداخته نمی‌شود آغاز دور جدید مذاکرات را نشانه‌ی خواست همه طرف‌ها مبنی بر ممانعت از تلف شدن زمان دانست.

اظهارات مقامات حکومت ایران پیش از دور هشتم مذاکرات وین

در همین حال حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران پس از دیدار با وزیر خارجه عراق، شروع دور هشتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۶ دی را تایید و کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه را متهم کرد که در مذاکرات دور هفتم نقش غیرسازنده‌ای داشته‌اند.

امیر عبداللهیان همچنین تاکید کرد که طرف‌ مقابل تردید نکند که حکومت ایران زیر بار این نخواهد رفت که یک امتیاز بگیرد و ۱۰ امتیاز بدهد.

وزیر خارجه عراق نیز پس از پایان دیدارش با وزیر خارجه حکومت ایران،‌ خواهان مذاکره مستقیم بین آمریکا و حکومت ایران شد.

از سوی دیگر محمود عباس زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حکومت ایران، در اظهار نظری که به نظر وارونه‌گویی می‌رسد در روز پنجشنبه ۲ دی اعلام کرد که مذاکرات وین و نتایج آن اولویت اصلی حکومت ایران نیست و در زمره اولویت‌‌های فرعی حکومت ایران قرار دارد!

وی استدلال خود را بر این پایه پی‌ریزی کرد که دولت رئیسی بدون توجه به مذاکرات وین، بودجه سال ۱۴۰۱ را ارائه کرده است.

موضعگیری آمریکا در آستانه دور هشتم مذاکرات وین

همزمان با اظهارات عباس زاده، در سوی دیگر میز، شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ملاقات‌های جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور با مقامات ارشد اسرائیلی موضوع حکومت ایران و از جمله برنامه هسته‌ای آن به طور مفصل و در جزئیات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. [تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین از سوی آمریکا]

اظهارات وزیر خارجه اسرائیل پیش از دور هشتم مذاکرات وین

به فاصله یک روز از بیانیه کاخ سفید، یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه تلگراف اعلام کرد در صورتی که مذاکرات اتمی با حکومت ایران به بن بست برسد غرب می‌بایست گزینه تهدید نظامی معتبر را روی میز قرار دهد.

لاپید با اشاره به اینکه اسرائیل و متحدانش در غرب برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی باید یک تهدید نظامی معتبر ایجاد کنند افزود اگر حکومت ایران فکر کند که جهان به طور جدی قصد ندارد جلوی آنها را بگیرد آنها به سوی ساختن بمب خواهند رفت.

رادیو ارتش سرائیل نیز روز یکشنبه ۵ دی اعلام کرد آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، به نیروهای مسلح این کشور دستور داده است تا به آمادگی برای حمله احتمالی به ایران سرعت ببخشند.

اسلامی قصد غنی‌سازی بیشتر از ۶۰ درصد را نداریم

دو روز پس از اظهارات وزیر خارجه اسرائیل محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران در روز شنبه ۴ دی اعلام کرد در صورت شکست مذاکرات وین، حکومت ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد انجام نخواهد داد.

این در حالی است که روزنامه کیهان وابسته به علی خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران در ۱۹ آذر اعلام کرده بود که اگر تحریم‌های آمریکا به صورت کامل لغو نشود حکومت ایران غنی‌ سازی ۹۰ درصدی را شروع خواهد کرد.

پیش از آن نیز آکسیوس به نقل از ۲ مقام آمریکایی اعلام کرده بود که حکومت ایران مشغول انجام اقداماتی با هدف آمادگی برای غنی‌ سازی ۹۰ درصدی که برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز است، می‌باشد.

با این اما و اگرها باید منتظر ماند و دید که اقدامات عملی در دور هشتم صرف نظر از اظهارات رسانه‌ای چه خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)