خبرها حاکی از این است که مایکروسافت و گوگل قصد دارند در طول ۵ سال آینده، جمعا ۳۰ میلیارد دلار در جهت پیشرفت امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کنند. دولت آمریکا برای جلوگیری از موج حملات پیچیده‌ای که زیرساخت‌های اساسی، داده‌های کاربران، سازمان‌ها و دولت‌های دنیا را تهدید می‌کنند، قصد دارد با بخش‌های خصوصی همکاری کند.

در نشست امنیت سایبری کاخ سفید، مدیران اجرایی بخش‌های آموزش، نیرو، اقتصاد، بیمه و تکنولوژی حضور داشتند. در بخش تکنولوژی می‌توان به حضور شرکت‌های همچون آمازون، اپل، بانک آمریکا، گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت اشاره کرد.

دولت آمریکا در نتیجه این نشست، همکاری بین موسسه ملی فناوری و استانداردها (NIST) و صنایع مختلف را برای توسعه یک چارچوب جدید با هدف بهبود امنیت و جامعیت زنجیره توزیع تکنولوژی را اعلام کرد.

غول‌های تکنولوژی نیز در پی این نشست تصمیمات مهمی گرفتند که عبارتند از:

• مایکروسافت قصد دارد در طول ۵ سال آینده، ۲۰ میلیارد دلار برای ایجاد تدابیر امنیتی پیشرفته هزینه کند. این در حالی است که مایکروسافت ۱۵۰ میلیون دلار به دولتهای فدرال، ایالتی و محلی کمک کرد تا سیستم‌های امنیتی خود را ارتقا دهند.

• گوگل نیز قصد دارد بیش از ۱۰ میلیارد دلار را صرف افزایش امنیت سایبری از جمله توسعه اپلیکیشن‌های Zero-trust کرده و همچنین امنیت زنجیره توزیع نرم‌افزارهای متن باز را تقویت کند. شایان ذکر است که این شرکت چندی پیش از چارچوب جدیدی با نام سالسا رونمایی کرد که هدف آن حفظ امنیت و جامعیت زنجیره توزیع نرم‌افزارهای متن باز است.

• اپل با توسعه دهندگان خود در جهت بهبود احراز هویت‌های چند مرحله‌ای، رفع آسیب‌پذیریها، ثبت رویدادها و آموزشهای امنیتی، همکاری خواهد کرد.

• IBM نیز قصد دارد طی سه سال آینده، ۱۵۰ هزار نیروی زبده در بخش امنیت سایبری تربیت کند. همچنین با ۲۰ دانشگاه عالی در جهت افزایش توان نیروی کار در زمینه امنیت سایبری، همکاری خواهد کرد.

• آمازون برای تمام کاربرانی که حساب خدمات وب آمازون دارند، دستگاه احراز هویت چند مرحله‌ای رایگاه تهیه خواهد کرد تا کاربرانش بدون صرف هیچ هزینه‌ای، از هرگونه سرقت رمز یا حملات فیشینگ، در امان بمانند.

برای مشاهده نتیجه این تلاشها در عمل باید همچنان منتظر ماند، اما این میزان تعهد دهنده ضرورت در اولویت دهی و بهبود امنیت سایبری بوده، چرا که حملات بزرگ سایبری اخیر همچون SolarWinds، Kaseya و مایکروسافت، ضعف این صنعت را نشان داده است. این حملات منجر شد تا رئیس جمهور جدید آمریکا، فرمان اجرایی مبنی بر بروز کردن زیرساخت‌های امنیت سایبری سازمان‌های فدرال را صادر کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)