روز جهانی پیشگیری از خودکشی (WSPD) که هر ساله در ۱۰سپتامبر جشن گرفته می شود، توسط انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی (IASP) سازماندهی شده و توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید شده است.

این رویداد نشان دهنده یک تعهد جهانی برای تمرکز و توجه بر پیشگیری از خودکشی است. 

شعار سال ۲۰۲۱ روز جهانی پیشگیری از خودکشی ، “اقدام برای ایجاد امید”، نشان دهنده نیاز به اقدام جمعی برای رسیدگی به این موضوع حساس در زمینه‌ی بهداشت عمومی است.

همه ما- اعضای خانواده، دوستان، همکاران، اعضای جامعه، مربیان، رهبران مذهبی، متخصصان مراقبت های بهداشتی، مقامات سیاسی و دولت ها- می توانیم برای جلوگیری از خودکشی در فضای اجتماعی اطراف خود اقدام کنیم.

انتشار ویدیوهایی از بند زندانیان ترنس و صحنه اقدام به خودکشی یکی از زندانیان که سندی است بر نقض شدید حقوق افراد ترنس و خشونتی که در زندان تجربه می‌کنند، تنها یکی از نمونه های مستند تاثیر فشار و تبعیض بر روی اعضای جامعه ال‌جی بی تی است.

به همین منظور باید بیش از پیش به ضرورت توجه بر تمایل به اقدام به خودکشی در افراد ال جی بی تی و عوامل تاثیرگذار و اقدام در جهت رفع این عوامل تاکید کنیم.

بر اساس تحقیقی مربوط به مسئله خودکشی، نوجوانان ال‌جی‌بی‌تی بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی هستند. طبق پژوهشی که در وب سایت شش‌رنگ قابل دسترس است، یک نفر از هر چهار نوجوان ۱۲تا ۱۴ ساله که خودکشی می‌کنند، از جامعه ال‌جی‌بی‌تی هستند. با توجه به پاندمی کرونا و تاثیرات آن بر روی جامعه ال‌جی‌بی‌تی مطمئنا این تعداد افزایش هم یافته است.

همچنین می‌توان به مشکلات افراد ترنسجندر و آسیب ها و عواقبی که درمان اصلاحی بر آنها داشته، اشاره کرد که؛ نتایج یک تحقیق در میان ۲۷۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که «درمان‌های اصلاحی» رابطه‌ی مستقیمی با مسئله خودکشی افراد دارند.

طرفداران درمان‌های اصلاحی ـ درمان‌هایی که با روش‌های غیر علمی یا مذهبی تلاش می‌کنند گرایش یا هویت جنسیتی انسان‌ها را تغییر دهند ـ مدعی اند این نوع درمان‌ها می‌توانند گرایش جنسی افراد هم‌جنس‌گرا را به دگرجنسگرا و یا هویت جنسیتی افراد ترنس را به همان‌جنسیتی(سیس جندر) تغییر دهند.

ایلگا آسیا به مناسبت روز پیشگیری از خودکشی در صفحه‌ی اینستاگرامی خود چنین نوشت:

افرادال‌جی‌بی‌تی قوی و متفاوت هستند، اما ما با بالاترین میزان مسائل مربوط به سلامت روان و خطر خودکشی روبرو هستیم.

این در حالیست که خودکشی ها نشانه یک مسئله بزرگتر هستند! در سراسر آسیا و فراتر از آن ، افراد کوییر مجرم شناخته شده، مورد تعقیب و آزار قرار گرفته و با خشونت و طرد شدن روبرو هستند. به علاوه همه گیری ویروس کرونا، بیشترین آسیب را بر جوامع آسیب پذیر مانند جامعه ما می گذارد. جای تعجب نیست که ما با اضطراب بیش از حد، افسردگی و افکار خودکشی روبرو هستیم.

راه حل: پیشگیری از #خودکشی را با ایجاد جوامعی که همه ما به عنوان شهروندان، برابر با دیگر افراد جامعه، در جایی که همه ما به مراقبت های بهداشتی، شغلی و مسکن دسترسی داریم و تنوع ما به عنوان یک موهبت تلقی می شود و نه مشکل ساز ممکن کنیم.

بیایید با هم بخشی از #ایجاد-امید_بواسطه-کنشگری باشیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)