افزایش قیمت نان، مرغ و تخم‌ مرغ

افزایش قیمت نان، مرغ و تخم مرغ در روزهای اخیر باعث بروز مشکلات معشیتی برای اقشار کم درآمد و سقوط آنان به زیر خط فقر مطلق شده است.

در روزهای اخیر مراجع رسمی در ایران، اخبار مبنی بر گرانی نان، مرغ و تخم مرغ را انکار کرده و از آنچه در فضای مجازی و رسانه‌ای پخش می‌شود به عنوان «مسائل کارشناسی» نام می‌برند.

اما با این وجود جامعه شهروندی ایران، گرانی نان، مرغ و تخم مرغ را در بسیاری از شهرهای کشور تجربه می‌کند.

کیهان در گزارشی در روز ۳ بهمن پیرامون افزایش قیمت نان نوشت: «اگر چه قیمت نان به‌صورت رسمی افزایش نیافته و هیچ مجوز رسمی از سوی مراجع ذیربط برای آن بعد از مصوبه شهریورماه ۹۸ صادر نشده اما در حال حاضر نانوایی‌ها نان تافتون ۸۵۰ تومانی را یک هزار تومان و سنگک دو هزار تومانی را ۲۵۰۰ تا سه هزار تومان عرضه می‌کنند».

این افزایش قیمت نان در سطح شهرها در حالی است که کیهان در همین گزارش به نقل از عباس قبادی؛ دبیر ستاد تنظیم بازار، مدعی می‌شود «بحث افزایش قیمت نان فعلا مطرح نیست… قیمت نان همچنان در اختیار استانداری‌های کشور است و هرگونه اظهارنظری در مورد افزایش قیمت نان اظهار نظر فردی و فاقد وجاهت قانونی است.»

وطن امروز نیز در ۴ بهمن با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تخم‌ مرغ نوشت: «قیمت تخم‌ مرغ یک ماه است افزایش بی‌حساب و کتاب داشته و به شانه‌ای ۵۵‌ هزار تومان و دانه‌ای بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان رسیده است.»

این در حالی است که این  رسانه‌ی جناح خامنه‌ای از مازاد تولید تخم مرغ در کشور خبر داده بود.

وطن امروز به نقل از هدایت‌الله اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران اعلام می‌دارد «در حال حاضر به مقدار مورد نیاز بازار تهران و شهرستان‌ها… تخم ‌مرغ فله با قیمت شانه‌ای ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان و بسته‌بندی شده با قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود.»

اما به رغم اظهارات اصغری مردم در بازار تخم مرغ را با قیمت شانه‌ای ۵۵ هزار تومان خریداری می‌کنند.

صادرات بی‌حساب و کتاب عامل اصلی گرانی اقلام معیشتی

تاملی به این نکته وطن امروز و اذعانی که در سطور بعد می‌کند شاید پرده از گرانی بی‌حساب و کتاب تخم مرغ بردارد؛ صادرات تخم مرغ.

وطن امروز پیرامون صادرات بی‌رویه تخم مرغ به عنوان عامل اصلی گرانی آن اشاره می‌کند و می‌نویسد «مشکل نداشتن مدیریت و سیاست‌های صادرات و واردات است؛ مثلا تخم ‌مرغ زمانی که گران هم شده بود صادرات داشت، در حالی که الان کشورها بویژه در شرایط کرونا تامین نیاز داخل را در اولویت قرار داده‌اند و صادرات خود را متوقف یا محدود کرده‌اند، ضمن اینکه تاثیر تصمیمات توقف صادرات بر بازار حداقل چندین ماه طول می‌کشد. بنابراین لازم بود مسؤولان قبل از اینکه قیمت داخل به حد انفجار برسد، صادرات را متوقف می‌کردند.»

همزمان مرغ نیز شاهد افزایش قیمت در هفته اخیر بود. حبیب اسدالله‌نژاد نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در ۴ بهمن از افزایش ۱۵۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ و رسیدن آن به کیلویی ۲۲ هزار تومان خبر داد.

اما افزایش قیمت‌ها بدین صورت نیست که در یک بازه زمانی،‌ یک بار اتفاق بیفتد. به فاصله یک روز، اسدالله‌نژاد با بیان احتمال افزایش قیمت مرغ تا ۲۴ هزار تومان افزود «در حال حاضر قیمت هر قطعه مرغ در بازار ۲۲ هزار تومان اعلام شده است که در صورت تصویب افزایش قیمت مرغ، در ستاد تنظیم بازار، قیمت در بازار بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان خواهد شد.»

اسدالله‌نژاد همچنین بر اساس «مصوبه پیشین ستاد تنظیم بازار» افزایش ۵۰ درصدی قیمت جوجه را نیز یکی از عوامل گرانی افسارگسیخته مرغ دانست.

جالب است بدانیم ۸۵ درصد بازار تولید و فروش جوجه در اختیار شرکت مرغک وابسته به سازمان اقتصادی کوثر؛ یکی از بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید نظام قرار دارد و دلیل افزایش ۵۰ درصدی قیمت جوجه را باید در آنجا جستجو کرد.

صادرات بی‌رویه و افزایش قیمت‌ها، فشار را بر اقشار کم ‌درآمد کشور بیشتر و بیشتر می‌کند به نحوی که شاهد سقوط خیل دهک‌ها پایین جامعه، به زیر خطر فقط مطلق هستیم.

آرمان ملی پیرامون فقر مطلق در ایران در روز ۲ بهمن نوشت: «بیشتر از نصف مردم کشور در فقر مطلق به سر می‌برند.»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)