کشتگان معدن یورت و مدیریت جهادی

با گذشت چند روز از انفجار معدن یورت خبرهای تکان دهنده‌ای پیرامون وضعیت کارگران این معدن به گوش می‌رسد. بنا به آخرین گزارشها جسد ۲۲ معدنچی از زیر آوار خارج شده است و از وضعیت ۱۳ نفری که در زیر آوار انفجار مدفون مانده‌اند خبری در دست نیست و فقط ۴۰ متر حفاری در این معدن صورت گرفته است.

قابل توجه است تعدای از قربانیان، کارگران شیفتهای دیگر این معدن بوده که برای نجات جان همکارانشان رفته بودند. ورود این کارگران در حالی بوده است که بعد از انفجار، عوامل بسیجی حکومت در ورودی معدن، به این کارگران که برای نجات جان همکارانشان اقدام کرده بودند، اطلاع نداده‌اند که معدن بر اثر نشت گاز منفجر شده است و بعد از ورود این کارگران، آنها نیز دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست داده‌اند.

برادر ابوالقاسم و حمید از کشته شدگان معدن در گفتگو با شرق گفته است که برادرش که خود نیز کارگر این معدن بوده برای نجات جان برادر دیگرشان و دو دامادشان به معدن رفته بود، او ۵ نفر را از معدن بیرون کشیده اما بار ششم که درون معدن رفته است، باز نگشته و بعد که جسد او را بیرون آورده‌اند، معلوم شده بر اثر استنشاق گاز جان خود را از دست داده است. وی تا کنون علاوه بر دو برادر خود جسد یکی از دامادهایش را هم تحویل گرفته است. این کتمان حقیقت و عدم هوشیاری دادن درباره وجود گاز در معدن از جانب مدیریت معدن که باعث کشته شدن برادر دوم وی شده است آشکار قتل محسوب می‌شود.

برادر ابوالقاسم و حمید به شرق گفته است که چرا در معدن کپسول اکسیژن نبوده است؟ چرا این معدن هواکش نداشته است؟ چرا نگفته‌اند گاز در معدن بوده و به همین خاطر منفجر شده است؟ برادران و دامادهای او همگی بین ۳۰ تا ۳۲ سال سن داشتند. آنها اکنون قربانی صاحبان بسیجی معدن شده‌اند.

این کارگر داغدیده که ۴ نفر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است ادامه می‌دهد: «برادرم چندین ماه بود که حقوق نگرفته بود…حتی چراغی را که به آنها می دادند تا در معدن کار کنند، با آنها حساب می‌کردند و پولش را از حقوقشان کم می‌کردند. لباس ایمنی به آنها نمی‌دادند و آنها یا خودشان لباس می‌خریدند یا اینکه با لباس خانه می‌رفتند. وقتی هم اعتراض می‌کردند، به آنها می گفتند شما اخراج هستید…حالا صحبت از این است که معدن را تعطیل کنند و حقوق شش ماه کارگران را بدهند. آن وقتی که معدن کار می‌کرد، حقوق کارگران را نمی‌دادند و حالا می‌خواهند تعطیل کنند و حقوق کارگران را بدهند… برادرم می‌گفت برای ما بیمه آرایشگری رد کرده‌اند. خب این چه کاری است؟… زمانی که محمد، برادرم، داخل تونل گیر کرد، کسی به او کمک نکرد. می‌گفتند در عمق ٨٠٠ متری عده‌ای گیر کرده‌اند که یکی از آنها محمد است. تا کپسول اکسیژن را بیاورند و داخل بروند، ساعت ١٠ شب شد. تا آن موقع اصلا امدادرسانی نکردند.»

به گزارش ایسنا رضا مروتی جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان  گفته است که از روز شنبه امکان اینکه فردی زیر آوار ریزش اول مانده باشد منتفی شده است و باقی مدفون شدگان در زیر آوار کسانی هستند که برای نجات جان همکارانشان رفته بودند. صاحبان بسیجی معدن آشکارا حقایق و نشت گاز را مخفی کرده‌اند و باعث کشته شدن مابقی افرادی هستند که در ریزش دوم زیر آوار مانده‌اند.

 رضا مروتی بی کفایتی صاحبان معدن در عدم احداث راه‌های خروجی دوم و سوم برای تونل در گذشته را کتمان کرده و بعد از گذشت ۴ روز از انفجار حالا مدعی شده است که به دنبال احداث راه دومی برای رسیدن به زیر آوار ماندگان ریزش دوم و سوم هستیم.

یکی دیگر از بازماندگان قربانیان انفجار معدن یورت ولی الله سوسرایی است. برادر او نورالله قربانی انفجار معدن یورت شده است، ولی الله نیز در گفتگو با شرق که ایسنا آن را منتشر کرده، گفته است: «شب بود که از معدن آمدند و گفتند که برادرم کشته شده است. او ١٨ سال بود که در همین معدن کار می‌کرد و وضع خوبی هم نداشت… برادرم همیشه درباره اینکه معدنشان اصلا ایمنی ندارد، صحبت می‌کرد و می‌گفت اطمینان دارد یک روزی حتما اتفاقی می‌افتد… اما به خاطر اینکه دو فرزند داشت و همسرش باردار بود، نمی‌توانست کارش را رها کند… معدن زمستان یورت هیچ‌گونه ایمنی نداشت. معدنچی‌بودن خیلی کار سختی است. برادرم سال‌ها کار کرد و همیشه هم حقوق عقب‌افتاده داشت.»

درد دل بازماندگان قربانیان معدن زمستان یورت که به دلیل سودجویی صرف و اهمیت ندادن صاحبان بسیجی این معدن جان خود را از دست داده‌اند تمامی ندارد و هر روز گزارش‌های گسترده آن که قابل کتمان توسط حکومت نیست در رسانه‌های خود حکومت منتشر می‌شود، با این اوصاف هیچ اقدامی برای جبران این خسارت صورت نگرفته است و خبرها حاکی از آن است که صاحبان معدن برای سرپوش گذاشتن بر جنایت خود قصد دارند با پرداخت فقط شش ماه حقوق کارگران معدن این معدن را ببندند.

از سوی دیگر رویکرد دولت روحانی نیز در این باره جای تامل دارد، وی که در گرماگرم انتخابات نیاز به مانور تبلیغاتی روی این فاجعه دارد وزیر کار خود را به آزادشهر فرستاد. و خود نیز راهی گلستان شده است. این هم جزئی از کمپین تبلیغاتی او بود.

رضا مروتی جانشین شورای! هماهنگی مدیریت! بحران استان گلستان با اشاره به دیدار ربیعی با کارگران معدن دستاورد ربیعی برای کارگران را فقط شنیدن «درددل و مشکلات» و «دادن وعده‌های خوب» عنوان کرد و گفت: «پرداخت وقفه‌های بیمه ای که در گذشته برای کارگران این معدن وجود داشته، برقراری مستمری مادام العمر خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، برقراری مستمری بیکاری کارگران این معدن و تعیین تکلیف وضعیت ایمنی این کارگاه از جمله مواردی بود که در این نشست توسط دکتر ربیعی مطرح شد.»

فقط «مطرح شد» کدی ثابت در پایان همه بحران های حکومت ساخته است. اینبار نیز فقط «مطرح شد» و می‌توان از همین الان پیش بینی کرد که هیچکدام از وعده ها اجرا نخواهد شد. آنها فقط می‌خواهند بر جنایتی که مرتکب شده اند سرپوش بگذارند تا زمان بگذرد. این یعنی «مدیریت جهادی».

معدن یورت در اساس بوسیله متد «مدیریت  جهادی» اداره می‌شد:

– کارگران این معدن بعضا تا ۱۸ ماه حقوق نگرفته بودند.

– برای کارگران معدن یورت بیمه آرایشگری رد می‌شده است.

– پول چراغی را که به کارگران می دادند تا در معدن کار کنند، با آنها حساب می‌کردند و پولش را از حقوقشان کم می‌کردند.

– لباس ایمنی به آنها نمی‌دادند و آنها با خودشان لباس می‌خریدند یا اینکه با لباس خانه می‌رفتند. وقتی هم اعتراض می‌کردند، به آنها می گفتند شما اخراج هستید.

– معدن یورت هیچ هواکش و کانال تخلیه گاز نداشته است.

– در درون معدن هیچ کپسول اکسیژنی نبوده است.

– معدن یورت به عنوان یک معدن کم گاز کارشناسی شده بود  اما به چنین سطحی از انباشت گاز رسید که منجر شد و تعداد زیادی قربانی گرفت.

– به رغم این که وزیر معدن گفته بود که ۶۶ دستگاه گاز سنج در درون معدن بوده است اما نشتی گاز تشخیص داده نشده است.

– در یک مورد هم که کارگران گفته اند یک گازسنج اعلام نشتی گاز می‌کند مدیریت بسیجی معدن گفته این نقص فنی دستگاه گازسنج است و توجه نکرده‌ است.

– بعد از انفجار معدن تا ساعت ۲۲ امداد رسانی نکرده‌اند.

– بعد از انفجار معدن اطلاع نداده‌اند که معدن بر اثر نشت گاز منفجر شده است و کارگران دیگر معدن که برای کمک رفته‌اند دچار گازگرفتگی شده و قربانی شده‌اند.

–    بعد از انفجار معدن که دست حکومت رو شده صحبت از این است که معدن را تعطیل کنند و حقوق شش ماه کارگران را بدهند.

وضعیت معدن زمستان یورت یک نمونه کوچک از وضعیت حاکم بر کشور است که ۳۹ سال است توسط ولایت فقیه، سپاه و بسیج و سایر دست آموزانش اداره می‌شود. این یعنی «مدیریت جهادی».

با تغییر این حکومت می‌توان مانع از تکرار کشتار کارگران در معدن یورت‌ها شد. کاری که برعهده همه ماست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com