تلفات آلودگی هوا به دلیل سوزاندن مازوت

با ادامه ابر بحران آلودگی هوا، ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، تلفات آلودگی هوا به تلفات ناشی از کرونا افزوده شده و در حالی که مصرف مازوت انکار یا کوچک‌نمایی می‌شود، اخبار حکایت از آن دارد که نظام با حکم قضایی اقدام به این عمل کرده است.

وزیر نفت: چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم!

این سخنی بود که در روز یکشنبه ۱۴ دی بر زبان بیژن زنگنه وزیر نفت نظام جاری شد: «ما مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم».

با این اظهار نظر زنگنه، تمامی انکارهای پیشین، مبنی بر عدم مصرف مازوت، در نیروگاه‌های برق، رنگ باخت.

همزمان با زنگنه، کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست نظام اعلام کرد «ترکیب گوگرد مازوت ایران معادل ۳ درصد است که بسیار آلاینده است، اما در نیروگاه‌های کشور سوزانده می‌شود.»

اجبار امنیتی دادستانی کل کشور برای مصرف مازوت

کلانتری علاوه بر این از دستور معاون دادستانی کل کشور طی بخشنامه‌ای به سازمان محیط زیست، مبنی بر عدم ممانعت این سازمان از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع خبر داده و افزوده بود «کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند، از نظر امنیتی به این نتیجه رسیده است که باید این مازوت سوزانده شود».

ترجمان سخنان کلانتری آنکه؛ با وجود هشدارها مبنی بر تلفات جانی ناشی از مصرف مازوت و تاثیر بسزایی که آلودگی هوای ناشی از مصرف مازوت بر بیماران کرونایی می‌گذارد، نظام با دستور قضایی، ارگان محیط زیستی کشور را تحت اجبار گذاشته تا به مرگ و میر شهروندان اعتراضی نکند و به آن رضایت دهد!

هر چند متعاقبا رضا خشنودی معاون قضایی دادستان کل کشور، اعلام کرد که «بخشنامه‌ای در این زمینه از سوی معاونت حقوق عامه دادستانی کل صادر نشده» اما انتشار بخشنامه از سوی ارگان‌‌های دیگر قضائیه نظام را رد نکرد.

علاوه بر این محسن هاشمی، رئیس شواری شهر تهران نیز روز یکشنبه اعلام کرد دلیل دو برابرشدن آلودگی هوای تهران، استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و افزایش غلظت دی‌اکسید‌گوگرد به میزان ۲ برابر است.

تلفات آلودگی هوا کمتر از کرونا نیست!

در حالی که روند آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت بیشتر و بیشتر می‌شود روزنامه آفتاب یزد طی گزارشی نوشت: «تلفات هوای آلوده اگر بیشتر از کرونا نباشد کمتر از آن نیست.»

 

کلانتری در این باره در روز یکشنبه ۱۴ دی گفت: «بررسی‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ نشان می‌دهد که کیفیت گازوئیل مصرفی در کشور کاهش پیدا کرده است و در عین حال برخلاف قانون هوای پاک و مصوبه ستاد مقابله با کرونا، صنایع سنگین در حال سوزاندن مازوت هستند.»

شایان ذکر است از ابتدای سال ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده کشتی‌ها از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بیشتر از نیم درصد را ممنوع کرد. ترکیب گوگرد مازوت تولیدی ایران بین ۳ تا ۳.۵ درصد می‌باشد.

اصلی‌ترین رقیب کرونا!

در مورد مصرف مازوت با آلودگی بالا روزنامه ابتکار نوشت: «مساله استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها شرایط نفس کشیدن را طوری سخت کرده که حالا این معضل به عنوان اصلی‌ترین رقیب کرونا جان مردم را تهدید می‌کند. کارشناسان همواره تاکید دارند که معضل آلودگی هوا بسیار خطرناک‌تر از معضل کروناست.»

براساس آنچه که وزارت بهداشت نظام اعلام کرده «سال گذشته تنها در تهران بیش از سه هزار نفر از شهروندان بالای ۳۰ سال جانشان را براثر عوارض ناشی از آلودگی هوا از دست داده‌اند»

آلودگی هوا عامل ۴ تا ۵ هزار مرگ در تهران

رسالت اما آمار تلفات ناشی از آلودگی هوا در تهران را در سال ۱۳۹۸، بین ۴ تا ۵ هزار نفر عنوان کرده و نوشت «هر سال ۴ تا ۵ هزار مرگ به دلیل همین آلاینده‌ها در پایتخت رخ می‌دهد، این‌ها یک‌مشت عدد و رقم بیهوده نیست، بلکه حقایقی را افشا می‌کند از این‌که در سال‌های اخیر تقریبا هیچ گام بزرگی برای کنترل آلودگی هوا برداشته نشده» است. حال باید شرایط اندیشید با شرایط کنونی آلودگی هوا، این میزان چقدر می‌تواند باشد.

آلودگی هوا عامل ۴۰ هزار مرگ در کل کشور

پیش از این رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار تلفات ناشی از آلودگی هوا در کل کشور را سالانه بیش از ۴۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

روزنامه ستاره صبح در این درباره در روز یکشنبه ۱۴ دی نوشت: «پرسش این است که چرا موارد قانون هوای پاک که تصویب و ابلاغ‌شده است اجرا نمی‌شوند؟ تا جلوی مرگ سالانه بیش از ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا گرفته شود.»

مصرف مازوت مرگ و میر کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در جلسه ۳۰ آذر شورای شهر تهران اعلام کرد: «براساس اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور، آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.»

روزنامه مردم‌سالاری نیز با اشاره به سیاست نظام پیرامون بی‌توجهی به جان شهروندان و تلفات آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت می‌نویسد «قتل؛ صرفا گرفتن جان کسی به عمد با وسایل و روش‌های معمول نیست؛ گرفتن هوا آن هم فقط برای اینکه سوخت غیراستاندارد و آلاینده‌ای مثل مازوت که مصرف آن در جهان ممنوع شده؛ هدر نرود هم قتل است. روزانه هزاران نفر جانشان را از دست می‌دهند و صدها و هزاران نفر دیگر دچار بیماری می‌شوند صرفا برای همین موضوع و آنطور هم که پیداست این اتفاق برای مسئولان اصلا هم مهم نیست.»

آنچه محرز و یقینی است جان شهروندان هیچ اهمیتی برای نظام ندارد، امری که می‌توان به صراحت وجه مشترک بین ویروس کرونا و نظام ولایت فقیه در این مرحله دانست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)