آمار مهندسی شده معتادان در ایران

ایلنا در ۶ تیر ۹۶ با تیتر «مجرم بودن معتاد» آنرا «علت کم گزارش‌دهی آمار معتادان» دانست و تصریح کرد که «تعداد کودکان معتاد زیر ۱۵ سال باید مشخص شود.» به این ترتیب ایلنا، آمار اعلام شده تعداد معتادین از سوی  پرویز افشار، «سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر» در روز ۳ تیر ۹۶ را به زیر علامت سوال برد.

پرویز افشار، «سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر» روز ۳ تیر ۹۶ در یک نشست خبری از وجود ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور خبر داده بود. آمار نهایی ارائه شده در ۳ تیر ۹۶ توسط پرویز افشار در حالی است که  یک مرکز بهداشتی در استان کرمان عدد تقریبی سه میلیون معتاد را اعلام کرده بود. [به عنوان نمونه: افزایش ۱۰۰ درصدی معتادان در ۵ سال]

حیله مصرف تفننی

محسن روشن‌پژوه، «معاون مرکز پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی» با اشاره به اعلام آخرین آمار معتادان کشور گفت: «عدد اعلام شده از سوی ستاد مبازره با مواد مخدر، آمار مصرف مستمر مواد مخدر است و مصرف تفننی‌ در آن گنجانده نشده است.» هم چنین آمار افراد زیر ۱۵ سال که اعتیاد به مواد مخدر دارند جزء آمار مربوطه قید نشده است. منابع حکومت در مدت اخیر بارها اذعان کرد‌ه‌اند که سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال رسیده است.

محسن روشن‌پژوه در خصوص غیر واقعی بودن آمار اعلام شده به ایلنا گفت: «در آخرین آماری که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد تعداد معتادان کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام شد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد مربوط به مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر است. روش‌های مختلفی برای تخمین جمعیت مصرف‌کننده مواد مخدر صورت می‌گیرد که هر کدام برآوردی از جمعیت معتادین کشور است. در سال ۹۴ پیمایش خانه به خانه صورت گرفت و یا از روش‌های مختلف مثل مراکز ارائه خدمات گزارش‌های مرگ و میر و گزارش‌های مرتبط با مصرف مواد که از طریق اورژانس کشور اعلام شد استفاده شده ‌است؛ یعنی شیوه‌های مختلف آماری برای پایش معتادین کشور وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه در کشور ما اعتیاد جرم محسوب می‌شود و ملاحظاتی در این خصوص از طرف خانواده‌ها وجود دارد عددها با آمار دقیق فاصله دارد.»

روشن‌پژوه در ادامه  انگشت اشاره را بر کوچک نمایی حکومت در اطلاع رسانی شفاف گذاشت و اعتراف کرد: «این عدد مصرف مستمر مواد مخدر است و مصرف تفننی‌ در آن گنجانده نشده است. همچنین این عدد شامل افراد ۱۵ تا ۶۴ سال می‌شود و برای بررسی آمار معتادان زیر ۱۵ سال نیاز به ورود آموزش و پرورش است.»

سن اعتیاد

ولی داداشی نماینده! آستارا در مجلس! در ۱۶ آبان ۹۵ در گفتگو با خبرنگار ۸دی  اذعان کرده بود «سن اعتیاد به ۱۱ سال کاهش پیدا کرده است و  یکی از دلایلی که سن اعتیاد کاهش یافته و در مدارس نفوذ کرده عدم برنامه ریزی و اجرای صحیح برنامه ها در آموزش و پرورش است.»

نگاهی مجدد

آمار اعلام شده از سوی پرویز افشار، «سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر» از وجود ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور خبر می‌دهد. رئیس «ستاد مبارزه با مواد مخدر»!  شخص رئیس جمهور است. دبیر کل «ستاد مبارزه با مواد مخدر» توسط وزیر کشور یعنی رحمانی فضلی برگزیده شده است. شاید با نگاهی به چارت سازمانی این ستاد بشود حدس‌هایی در باره علت اعلام آمار غیر واقعی تعداد معتادان در کشور زد.

گروه‌های سنی

در اسفند ۹۵ حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش «ستاد مبارزه با موادمخدر» اعلام کرده بود «اعتیاد بزرگ‌ترین منکر در جامعه است که نسل نوجوان و جوان ما را لای چرخدنده‌های خود خرد می‌کند. ۵۸درصد معتادان کشور را افراد زیر ۳۴ سال تشکیل می‌دهند و ۶۴درصد معتادان جامعه را متاهلان و ۳۶درصد را افراد دارای تحصیلات عالیه تشکیل می‌دهند».

زندانیان مرتبط

 هم چنین رئیس «سازمان زندان ها» در اسفند ۹۵ اعلام کرد: «حدود ۱۰۰هزار نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر زندانی هستند… ۷هزار نفر با داشتن کمتر از یک گرم مواد مخدر زندانی‌اند… و حدود ۵۵هزار نفر در زندانهای کشور وجود دارند که ممکن است بی‌گناهی آنها ثابت شود».

نوزادان معتاد

آبان ۹۵ حبیب‌الله مسعودی فرید، «معاون اجتماعی سازمان بهزیستی» با اعتراف به آسیبهای اجتماعی تکاندهنده در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه گفت: «سال گذشته بیش از ۱۰۰نوزاد معتاد برای نگهداری به سازمان بهزیستی کشور تحویل داده شده است». وى از افزایش تعداد زنان معتاد در سالهای اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر قبلاً ۵درصد‌ معتادان زن بودند اکنون این رقم به ۱۰درصد رسیده است».

همه نمونه‌ها و اخبار منتشره از سوی عوامل حکومت نشان از گسترش فزونی یابنده آمار مبتلایان به اعتیاد در کشور است. اما حکومت در ترس از رخداد‌های ناشی از اعلام نتایج واقعی، آمار آن را بعد از مهندسی کردن ارائه می‌دهد. اما این انبار باروت در زمانی منفجر خواهد شد و این مهندسی را بر هم خواهد زد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com