محاکمه اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت حکومت ایران در اتریش به جرم توطئه تروریستی و شرکت در بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۹۷ در پاریس، در بلژیک در جریان است. جایگاه اسدالله اسدی در وزارت اطلاعات و نقش وی درطرح انفجار گردهمایی پاریس چیست؟

اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت حکومت ایران در اتریش به همراه امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی به اتهام اقدام به بمبگذاری در اجلاس سالانه مجاهدین خلق در پاریس در سال ۱۳۹۷ دستگیر شدند.

اسدی در آلمان، امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی در بلژیک و در حالی که حالی که بمب را به گردهمایی مجاهدین خلق منتقل می‌کردند و عارفانی در محل برگزاری گردهمایی در ویلپنت پاریس دستگر شدند. این گردهمایی در روز ۹ تیر ۱۳۹۷ در ویلپنت پاریس برگزار شد.

اسدالله اسدی در روز ۷ تیر ۹۷ شخصاً یک بمب قوی‌الانفجار TATP را در لوکزامبورگ تحویل امیر سعدونی و نسیمه نعامی برای کار گذاشتن در ویلپنت داده بود.

اسدی در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان «بسیجی» وارد سپاه پاسداران می‌شود، آموزش‌های مواد انفجاری را در سپاه فرا می‌گیرد و بعد از پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ از سپاه به وزارت اطلاعات منتقل می‌شود.

اسدی فعالیت خود را در ابتدا از اداره کل وزارت اطلاعات استان لرستان و در خرم‌آباد شروع می‌کند. بنا به اطلاعاتی که مجاهدین خلق اعلام کرده‌‌اند «وی در این دوره در دستگیری هواداران این سازمان نقش داشته است».

وی پس از ارتقاء در پست سازمانی خود در وزارت اطلاعات به تهران منتقل شده و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

اسدی حد فاصل سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به عنوان نماینده وزارت اطلاعات و البته در پوشش دیپلماتیک در سفارت نظام در عراق به کار گرفته می‌شود.

اسدی سپس آن گونه که سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده به عنوان رئیس ایستگاه وزارت اطلاعات در سفارت نظام در عراق منصوب می‌شود.

مأموریت اصلی او جمع‌آوری اطلاعات درباره نیروهای ائتلاف در عراق، شناسایی و عمل علیه مخالفان حکومت ایران در میان شخصیت‌های عراقی و نظارت ‌بر اقدامات علیه اعضای مجاهدین در کمپ اشرف و سازمان‌دادن شبکه‌های تروریستی بود.

در این دوران سمت رسمی اسدی در سفارت نظام در عراق، دبیر سوم سفارت بوده است. رؤسای ایستگاه اطلاعات و برخی از عوامل مهم اطلاعات در سفارت نظام در عراق از اوایل سال ۱۳۸۴ به‌نام هاشمی، اسماعیل پورمهدوی و رسول معینی بوده‌اند.

از سال ۱۳۸۷، کیومرث غلامعلی رشادتمند با نام مستعار حاج علی نویدی جایگزین اسدالله اسدی به ‌عنوان رئیس ایستگاه اطلاعات شده و سپس کیانمهر با نام مستعار سجاد از سال ۱۳۹۲ جایگزین کیومرث غلامعلی رشادتمند می‌شود.

اسدی از مردادماه سال ۱۳۹۳ به ایستگاه اطلاعات حکومت ایران در سفارتش در اتریش منتقل شده و در آنجا نیز سمت دبیر سوم سفارت نظام به وی محول می‌گردد در حالی که در اصل رئیس ایستگاه اطلاعات نظام در اروپا بوده است.

اسدی به‌مدت ۴ سال، از سفارت نظام در اتریش فعالیت‌های پایگاه‌های وزارت اطلاعات در کل اروپا را هماهنگ می‌کرده، از این‌ رو اسدی مهم‌ترین پست وزارت اطلاعات در اروپا را برعهده داشته است.

وی ۴ سال در این سمت به فعالیت‌ علیه مخالفان حکومت ایران و پناهندگان سیاسی مخالف نظام ادامه داده و در این چهار سال طرح توطئه‌ی بمبگذاری در گردهمایی سالانه مجاهدین خلق را طراحی می‌کند.

این نکته شایان توجه است که اسدی از سال ۱۳۸۴ در سفارت عراق در نظام تا زمان دستگیری در سال ۱۳۹۷ همواره سمت دبیر سوم سفارت نظام را یدک می‌کشیده و شگفتی آنجاست که وی هیچ ارتقاء منصبی در سمت خود نداشته است.

این موضوع این ایده را آشکار می‌سازد که نظام ایران از پوشش دیپلماتیک دبیری سفارت برای ماموران اطلاعاتی وزارت اطلاعات استفاده می‌کند.

اسدی از امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی که خود را هوادار سازمان مجاهدین خلق معرفی کرده بودند، برای بمب‌گذاری استفاده کرده بود تا بعد از انفجار احتمالی انگشت اتهام به سوی نظام اشاره گرفته نشود.

اما بعد از دستگیری اسدی یک مقام پلیس بلژیک گفت:

«در لوکزامبورگ یک ملاقاتی بود که تحت کنترل بود و همه با هم (سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف) به سرعت کار کردند تا بمب را کشف و اسدی را دستگیر کنند. به نظر می‌رسد که حکومت ایران امیدوار بود که بمبگذاری به‌عنوان یک موضوع درونی خود مجاهدین دیده بشود، که نظریه‌یی بود که می‌توانست قابل باور باشد، اما وقتی ما نفرشان را در حین عمل دستگیر کردیم، اوضاع فرق کرد» (سایت بازفید ۲۰ تیر ۹۷).

بازفید افزود:

«او یک دیپلمات رژیم ایران است که مأموران تحقیق آلمانی می‌گویند، یک عامل اطلاعاتی است که از سال ۲۰۰۴ در وین بوده و کسی است که مأموریتش قبل از هر چیز شامل آن است که گروه‌های اپوزیسیون در داخل و خارج از کشور را به‌شدت تحت نظر گرفته و با آنها مقابله کند».

بنا به تحقیقات روزنامه بیلد که در ۱۱ تیر ۹۷ منتشر شد «اسدالله اسدی عضو وزارت اطلاعات یعنی سرویس مخفی رژیم ایران است.»

دادستانی فدرال آلمان نیز در روز ۲۰ تیر ۹۷ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد «اسدی عضو وزارت اطلاعات بود که الویت وظایفش مقابله شدید با اپوزیسیون در داخل و خارج از کشور است».

پایگاه‌های وزارت اطلاعات در سفارت‌خانه‌های نظام، تحت فرماندهی «سازمان اطلاعات و نهضت‌های خارجی» است که نهادی در داخل وزارت اطلاعات است و با شماره رمز ۲۱۰ در مکاتبات و ارتباطات داخلی آن شناخته می‌شود.

این نهاد سابق مدیریت، در بهمن ۱۳۹۵ به یک سازمان ارتقا یافت. رضا امیری‌مقدم رئیس این سازمان بوده و اسدالله اسدی مستقیماً تحت اتوریته او قرار داشته است.

سفیر وقت نظام در آلمان بعد از دستگیری اسدی اعلام کرد «مدارک علیه اسدالله اسدی محکم‌تر از آن‌است که بتوان از عواقب آن فرار کرد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)