مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه اول مرداد از سوی اعضای مجلس نظام، به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. سمتی که پیش از این در اختیار عادل آذر بود. مهرداد بذرپاش رئیس جدید دیوان محاسبات کشور کیست؟

مهرداد بذرپاش متولد ۱۳۵۹ در روستای حاجی‌آباد گرمسار است. منصور بذرپاش پدر وی، از لشکر ۱۰ سیدالشهداء با هاشمی‌ثمره دوست بوده و در سال ۶۱ در جنگ کشته می‌شود.

هاشمی‌ثمره بعدها کمک‌ بسزایی به مهرداد بذرپاش برای پیمودن پله‌های ترقی در درون نظام، از طریق دوستی‌اش با احمدی‌نژاد می‌کند.

بذرپاش با سهمیه کشته‌شدن پدرش در جنگ ایران و عراق، وارد دانشگاه شریف شده و در این دانشگاه، سرپرست بسیج دانشجویی آن دانشگاه می‌شود.

بذرپاش در فعالیت‌های مربوط به سرکوب دانشجویان در تجمعات و اعتراضات دانشجویان در نیمه سال ۱۳۸۱، و سرکوب مخالفان دفن بقایای کشت‌ شدگان جنگ ایران و عراق تحت عنوان «شهدای گمنام» در دانشگاه شریف، نقش فعال داشته است.

برخورد‌های توهین‌آمیز و هتاکی‌های بسیار از بذرپاش، در این دوران گزارش شده است. بذرپاش در این دوران کار را تا بدانجا پیش برد که تریبون دانشجویان معترض دانشگاه علامه را شخصا شکست.

بذرپاش همچنین در فعالیت‌های مربوط به تجمع اعتراضی دانشجویان در اعتراض به حکم اعدام هاشم آغاجری در سال ۸۱، در مصاحبه با روزنامه دانشگاه شریف، گفته بود «هر جا هتاکی باشد ما هستیم».

با انتصاب احمدی نژاد در شهرداری تهران، وی بذرپاش را با خود به شهرداری تهران برده و او را در ۲۳ سالگی به سمت «رئیس گروه مشاوران جوان» می‌گمارد و پاداش سرکوب دانشجویان معترض این‌گونه به بذرپاش داده می‌شود.

در ادامه بذرپاش جوایز! دیگری از احمدی‌نژاد دریافت می‌کند و توسط وی به عنوان «معاون رئیس‌جمهور»، «رئیس سازمان ملی جوانان» و «مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور» منصوب می‌شود.

پاداش خدمتگزاری‌های بذرپاش به ولایت فقیه در اینجا پایان نمی‌پذیرد، بذرپاش در سال ۸۶ و در ۲۷ سالگی، از سوی احمدی‌نژاد به سمت مدیرعامل شرکت خودروسازی پارس‌خودرو منصوب می‌شود.

در ادامه احمدی‌نژاد، در بهمن‌ماه سال ۸۶ پا را از این هم فراتر نهاده و بذرپاش را به عنوان مدیرعامل خودروسازی سایپا منصوب می‌کند.

پیوندهای خانوادگی برای ترفیع نفرات در نظام مقدس! نقش مهمی ایفا می‌کند؛ بذرپاش علاوه بر ارتباطات نزدیک با هاشمی‌ثمره و احمدی‌نژاد، داماد علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دوره اول احمدی‌نژاد نیز هست.

علی‌احمدی و احمدی‌نژاد از دوران دانشجویی‌شان در دانشگاه علم و صنعت با هم دوست بوده، و رفاقت نزدیکی داشته‌اند.

بذرپاش در برابر الطاف! احمدی نژاد ناسپاسی نمی‌کند؛ واگذاری ۲۰۰ خودرو پراید و ۹۰ خودرو ریو، به کارکنان نهاد ریاست جمهوری! در یک مورد و بخشش ۳۰۰ دستگاه خودرو دیگر در زمستان ۸۵ به کارکنان این نهاد، پاسخ به الطاف! احمدی‌نژاد، البته از جیب ملت است.

بذرپاش با استفاده از سهمیه و پشتیبانی‌های پیدا و پنهان! وارد دانشگاه شده و با معدل ۱۳ در مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه دکترا می‌گیرد!!

وی با وجود مشاغل متعدد، به تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد و در درس رفتار سازمانی با نمره ۹ مردود می‌شود.

اما با موافقت شورای آموزشی دانشگاه، نمره وی به ۱۸ تغییر کرده و در امتحان دیگری نیز نمره مشابه می‌گیرد؛ اما نمره نهایی او، یکباره به نمره قبولی تغییر می‌کند.

به دلیل مشکلات تحصیلی و نمرات پایین، وی از تحصیل در دوره دکترا پس از چندسال انصراف می‌دهد، سپس بدون دادن کنکور دکترا، با نامه‌ای از وزارت علوم احمدی‌نژاد، به عنوان دانشجوی دکترای دانشگاه علامه پذیرفته می‌شود.

زمانی که موضوع توسط رسانه‌ها فاش می‌شود، احمدی‌نژاد ناگزیر، دستور رسیدگی به پرونده وی را می‌دهد و بذرپاش با انتشار بیانیه‌ای از تحصیل در دانشگاه علامه انصراف می‌دهد، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و بذرپاش مدرک دکترای کردانی! خود را از دانشگاه علامه اخذ می‌کند.

در کارنامه بذرپاش عضو مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس نهم نظام، قائم مقام بنیاد تعاون سپاه، ریاست فرهنگسرای خاوران، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مشاور شهردار تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز دیده می‌شود.

دیگر سمت بذرپاش «رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان» از زیر مجموعه‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» است که منابع مالی اولیه‌اش را از مصادره اموال مردم ایران به دست آورده و در سال ۱۳۹۳ طبق گزارش خبرگزاری رویترز ۹۳ میلیارد دلار دارایی داشته است. بذرپاش از بنیاد تعاون سپاه راه خود را به این نهاد باز می‌کند.

بذرپاش همچنین روابط و سوابقی حسنه‌ای با بابک زنجانی؛ «بسیجی اقتصادی»! نظام داشته و از او، به عنوان کارآفرین جوان تقدیر کرده است.

بذرپاش صاحب‌امتیاز روزنامه وطن امروز است. این امتیاز نیز در زمان احمدی‌نژاد به وی اعطاء شد . کلیه هزینه‌‌های آن طی سال‌های ۸۷ تا ن۹۰ توسط روزنامه ایران وابسته به ایرنا، خبرگزاری دولتی نظام تامین می‌شد.

وقتی در سال ۹۰ بر اثر درگیری بذرپاش و رحیم‌مشایی از معاونان احمدی‌نژاد، پرداخت هزینه‌های وطن امروز از جانب روزنامه ایران متوقق شد، بذرپاش از پرداخت بدهی‌های ۷۰۰ میلیون تومانی روزنامه‌اش در آن سال‌ها سر باز زد.

در بهمن ۱۳۹۳ محمد اشرفی‌اصفهانی «رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری» نام بذرپاش را به عنوان نماینده‌ای که دارای پرونده قضایی هست معرفی کرد، تخلف او «سندسازی، زمین‌خواری و فروش املاک دولتی» اعلام شد.
زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری بذرپاش در سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری نظام در لیست جمنا منتشر شد، اما در جنگ قدرت توفیقی نیافت و کناره گزید.

در پرونده فساد در پتروشیمی، و متهم اصلی آن؛ حمزه‌لو نیز نام بذرپاش مطرح شد. حمزه‌لو تا مهرماه سال ۹۰ مدیر شرکت بازرگانی پتروشیمی بوده و نام وی به عنوان معاون اقتصادی مجمع تقریب مذاهب اسلامی؛ نهادی که زیر نظر خامنه‌ای فعالیت می‌کند، نام برده شده بود.

رئیس و مسئولین اصلی کمیسیون‌های این کنفرانس با معرفی سایر نهادها و «شخصیت‌هایی» مانند مهرداد بذرپاش معرفی می‌شوند.

همچنین در جریان رسیدگی به پرونده اکبر طبری، معاون دفتر رئیس پیشین قضائیه نظام که به فساد متهم شده، نیز نام بذرپاش در حواشی آن قید شده است.

با این کارنامه مشعشع! بذرپاش در روز ۱ مرداد ۱۳۹۹ به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور برگزیده می‌شود. امری که به وضوح مخالفت بسیاری را در درون نظام برانگیخته است.

دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس نظام است. وظیفه دیوان محاسبات، نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور و همچنین وزارتخانه‌ها و نهادهایی است که از بودجه کشور استفاده می‌کنند. این نهاد سالانه یک گزارش تفریغ بودجه منتشر می‌کند تا در قانون بودجه تخلفی صورت نگرفته باشد.

ریاست این سازمان به پیشنهاد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نظام و تصویب اعضای مجلس نظام انتخاب می‌شود.

با توجه به کارنامه‌ی‌ ولایت‌پسند بذرپاش می‌شد انتظار آن را داشت که وی به این منصب گمارده شود. اما با وجود این، مخالفت‌‌های صریحی با این انتصاب مجلس ولایی! نظام شده است.

احمد توکلی رئیس هیات مدیره سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» اعلام کرده «پذیرش داوطلبی بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده [مهرداد بذرپاش] به ۱۷ سال هم نمی‌رسد».

توکلی افزوده «با وجود آنکه به بذرپاش تذکر داده شده که برای خود «سابقه‌تراشی» نکند، او حضور در بسیج دانشجویی را هم به عنوان سابقه حساب کرده است، «وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم.»

توکلی می‌افزاید «تجربه و تحصیلات علمی بذرپاش با دیوان محاسبات که بازرسی مالی و حسابرسی کل نظام دیوانی را برعهده دارد»، تناسبی ندارد.

البته دور از انتظار نبود در مجلسی که قالیباف بدون سابقه عضویت در آن تاکنون و به دلیل رابطه خانوادگی و خویشاوندی با خامنه‌ای به ریاست آن برگزیده می‌شود، بذرپاش نیز رئیس دیوان محاسبات کشور شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)